Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Identifiera hydraltätningar för inköp.

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

*pettson* (trådstartaren)

#1 » 19:23:50, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så hände det.. Min tvåpelarlyft blev inkontinent. Någon gång har den då och då lagt nån droppe ur skvallerhålet på vänstra pelaren. Men nu blev den inkontinent med nån halvliter och sjönk så spärrarna gick i på den högra pelaren istället. Helt utan förvarning. Då blev det dags att slita isär min kinatillverkade vän. Missuppfatta mej inte, jag har inte något emot att den är kinatillverkad. Jag VET att jag köpte en billigare modell. Till skillnad då från väldigt många som tror att man köpt en dyr modell för att man lyckats köpa ett dyrt märke. Lite mer än så har jag hunnit jobba med diverse saker än att jag är märkesfixerad.
Mitt problem är att jag inte jobbat något speciellt med hydraulik och olika kolvar, visst har jag renoverat en och annan styrväxel, väl där har jag haft förståelse för att det är låg nivå på själva tätningskraven då det ändå finns en kuggstång med i bilden.
Men det jag rev isär ur min ena kolv satte griller i huvudet på mej helt. Vart jag än slagit på tätningar så finns det ju egentligen ingen som liknat min lösning?
Allt som verkar täta på stången är ju tätningen ytterst på höger sida i bild. Samma sorts tätning man finner i t.ex en huvudbromscylinder. En packningstyp som inte gillar att färdas långslagigt..

Från vänster i bild: Först är det två bakelitstyrningar sida vid sida. Sen en teflonpackning. Sen är det en skrappackning/tätning med en fyrkants o-ring under så att den spänner ut. I locket finns ett dammskydd..Thats it.. I mina ögon är det fantastiskt dåligt med tätningar för att vara en tretons kolv? Eller ja för att vara en kolv med långt slag alls.
Hursomhelst måste jag nu få tag i nya tätningar så fort det går. Andra kolven är identisk så den är ju ett mindre problem. Dimensioner måste jag gå ut och mäta på kolven, men som sagt, vem säljer sånt här? Jag förstår att det är omöjligt för er att hitta exakt rätt sats då jag inte har mycket fakta framme. Har inskriptionen på kolven men det säger inte mej nåt alls. Tyvärr.

EDIT: Fått fram dimensionerna på tätningsläppen. Den som sitter längst till höger på första bilden, och den syns som första tätning till vänster i andra bilden. Det är:KR/63.7x58.7x4
Bild

Bild
Bild
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



fourdoor

#2 » 20:25:33, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momentum brukar kunna få fram det mesta.

Typen av tätningar/styrningar är vanlig i cylindrar med långt slag också, sitter ibland i truckstativ m.m.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

anders holmström

#3 » 20:34:01, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ring Kabetex i Kinna 0320209883(Görans direkt nr, han som är vassast på just tätningar) så har du dom i brevlådan dan efter :grin:
utrusta dig med ett skjutmått innan du ringer bara :thumme:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

pelle3

#4 » 20:56:51, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dej i bilen o åk in till valles maskin i mjölby, ta gamla packningarna med dej, johan fixar det mesta, han har mycke på lager så i regel får du med dej det du ska ha på direkten,
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Karl Andersson

#5 » 22:15:20, 01-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt Pelle, Valles löser det säkert. Om du inte vill åka till Mjölby så får du stanna till på Skänninge Mekaniska så ordnar de det åt dig. Jobbigt att ha två kanonleverantörer att välja mellan, båda inom klart rimligt köravstånd..... :thummar:
Hakoona Matata
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

*pettson* (trådstartaren)

#6 » 09:33:44, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bockar och bugar för herrarnas råd. Jag ska ringa redan idag fredag. Förhoppningsvis har Valles öppet. Om inte annat Skänninge då.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

*pettson* (trådstartaren)

#7 » 18:24:05, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, var hos Valles idag. Tyvärr inget på hyllan, men delar som kanske.. passar kommer på måndag. Det visar sej vara Tum mått givetvis.
Jag har ju förstått att det går att bygga om kolvarna ifall det strular.
Det som stör mej ändå är att visst är vi duktiga på mm, men usa med flera har fortfarande tum mått på en hel del och där borde exakt samma packningar gå att uppbringa. Förmodligen kan jag säkert få tag i dom i kina eller hos någon som handlar med detta. Men.. låt säga att min lyft gått upp och ned i snitt 1 gång per dag i drygt 900 dagar.. Där den dessutom står inne i tempererat. Där någonstans förstår jag att det är väldigt dåligt material i packningen.. Att då få en sån omgång till skulle göra mej ska vi säga.. frustrerad? Missuppfatta mej rätt.. jag får ju jobba med bra svängrum och inomhus.
Men det SKA INTE behövas. Så enkelt är det..
Vi får se på Måndag vad som kommit till Johan på Valles så utgår vi därifrån. Tack för hjälpen alla.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

pelle3

#8 » 19:20:33, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dej, packningen ser ynklig ut, men om det inte håller nu, så går det ju att bygga om, svarva lite nya packningslägen osv, kan tänka mej att en dubbelverkande packning håller bättre, du får prova lite, o vem vet kvaliten på packningsmatrialet kanske är bättre på den nya du får, det är ju mycket troligt att det är så.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

*pettson* (trådstartaren)

#9 » 19:43:43, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Håller med dej, packningen ser ynklig ut, men om det inte håller nu, så går det ju att bygga om, svarva lite nya packningslägen osv, kan tänka mej att en dubbelverkande packning håller bättre, du får prova lite, o vem vet kvaliten på packningsmatrialet kanske är bättre på den nya du får, det är ju mycket troligt att det är så.

Ja inte lär det bli sämre.. ser man till nyttjandet och i vilken miljö så är det i alla fall ett nytt rekord för mej.. :hurra: :aaargh:
Men vi får se vad det blir av det. :buga:
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

bengt jansson

#10 » 20:06:13, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta tillför inget för ditt problem, men väldigt konstigt att kina tillverkad utrustning har tum packingar . Min tro är att lyften är tillverkad för USA marknaden , Amerikanerna är ju allergiska mot metrisk standard !!

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

*pettson* (trådstartaren)

#11 » 20:32:38, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:Detta tillför inget för ditt problem, men väldigt konstigt att kina tillverkad utrustning har tum packingar . Min tro är att lyften är tillverkad för USA marknaden , Amerikanerna är ju allergiska mot metrisk standard !!

Det jag fann intressant är att det känns lustigt att göra sej jobbet att märka tätningen i mm med text för att sen använda det till en produkt i tum? Men vad vet jag? Jag ger det en chans.
Tyvärt har jag inte hittat en repa i lopp eller kolv. Inte heller är någon packning synligt skadad eller för den delen mjuk eller stel. Jag är lite sån att jag vill gärna hitta vad som är fel när jag reparerar något.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

bengt jansson

#12 » 22:00:43, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kineser använder övehuvudtaget inte tum i sin tillverkning , därav 63,7 mm istället för 2 1/2 "

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

*pettson* (trådstartaren)

#13 » 19:38:14, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär.. tätningar hemma. Alla två.. monterat dom och konstaterade redan vid ihopmonteringen att nya tätningarna är tajtare i cylindern än dom som plockades bort. Provkört till ändläge och hållit höjningen i tills överströmningen öppnat. Då vet jag att det varit tryck att testa med utan att ha last på lyften. Det verkar tätt.
Bild
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

63an

#14 » 19:40:39, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra för din självkänsla att de funkade :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

*pettson* (trådstartaren)

#15 » 19:46:34, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återstår ju att se med last över tid. Min självkänsla lär inte bli sårad om det skulle läcka. Jag valde inte tätningarna. Det gjorde en så kallad expert.... han tittade.. fattade inget. Ringde någon som sa sej förstå. Som TROR att det ska funka och skickade en bunt tätningar. Där är vi.. monteringen rönte inga problem på nåt sätt.
Läcker det minsta så kommer tätningarna att hamna på någons arbetsbord...
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se