Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Krånglande sväng på diagonalplog

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 22:39:29, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har problem med att det inte går att svänga snöplogen och det verkar som om den bygger tryck på båda sidorna av kolvarna, möjligen lite ojämnt fördelat då man ibland kan se att den vill åt det håll man flyttar spaken åt men bara lite lite.
Släpper man ut trycket kan det hoppa igång igen men man vet aldrig när det blockeras igen så det har blivit olustigt att svänga plogen annat än hemma.
Plogen är en vreten med en dubbelverkande kolv på båda sidor med någon form av hydraulventil där två slangar ska in från traktorn och två utgångar med två slangar på varje som går till var sin sida av plogen.

Vad finns inuti hydraulventilgrunkenmojen?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



Jim_the_one

#2 » 23:28:00, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen en dubbel pilotstyrdbackventil. Typ har du inte tryck på ena sidan så släpper den inte från andra. Eller så är det chockventil som släpper trycket till andra sidan vid för hög belastning.
Det kan ju kanske även vara ett vanligt fördelarblock.

Men på din beskrivning så låter det som det första. Förmodligen har du fått in smuts i systemet. Det kan även vara nåt knas med snabbkoplingarna.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Bengt Erik Eriksson

#3 » 00:06:19, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker 1a åtgärd är att kolla snabbkopplingarna.
Dvs kolla att topparna inte sjunker in för långt i både hane och hona.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Osaka (trådstartaren)

#4 » 11:07:01, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut med en av två skruvar med fjäder på urskruvad.
Bild
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

mathiast

#5 » 11:09:38, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen chockventil
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jim_the_one

#6 » 20:06:33, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det trillade inte ut någon kula eller nåt när du tog loss den där?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Osaka (trådstartaren)

#7 » 20:42:59, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Men har inte undersökt om det finns någon där inne heller. Antar nu att det är chockventiler och att fjädern ska trycka en kula mot en typ av mellanvägg och blir det för mycket tryck vid påkörning så ska kulan öppna och släppa igenom olja.
Köpte plogen för fyra år sedan och det har fungerat till 90% med någon enstaka problem de första vintrarna men nu verkar det helt kört.
Med min begränsade körning skulle jag klara mig utan chockventiler men då måste jag hitta någon lämplig bult att dra ihop slangarna utan ventilpaket.
Ska se imorgon om jag kan hitta kulor och varför de inte tätar.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#8 » 21:39:09, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg energin på att kontrollera snabbkopplingarna innan du gräver vidare i, eller plockar bort chockventilen. Men kolla först att den beter sig likadant som förut (så ingen kula försvunnit)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se