Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

flere hydrauluttag på traktor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Mr X (trådstartaren)

#1 » 20:55:09, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejs-svejs!

Planerar i ett rundpumpnings-system att bygga in ett paket med el-styrda ventiler mellan pumpen och traktorns befintliga hydraulventiler. Tanken är att få typ 2 - 3 par med dubbelverkande uttag till på traktorn, främst för att användas till olika cylindrar.
Behövs väl en serienippel som ser till att det befintliga systemet får tryck då ingen funktion kör i det "nya"-paketet, om jag har förstått saken rätt?
Hurudant ventilpaket ska jag skaffa så att jag får det här att funka? Har ett sånt (med spakar) inkopplat på den andra traktorn, men minns inte hur symbolerna / benämningarna var, då det är många år sen jag skaffade det.

Ett annat alternativ är att prioritera hyraularmarna, så att dom får oljan först, men det kan bli knepigare att hitta var man ska ta ut trycket isåfall?
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Valtravän

#2 » 21:56:14, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver ge oss mer om vilken traktor det är. Jag antar att du pratar om en kugghjulspump med ca 200 bar. Har du tänkt att koppla det nya ventilpaketet på en av yttre ventilernas uttag? Vet du var tryckbegränsaren sitter på traktorn?
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Mr X (trådstartaren)

#3 » 12:16:44, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zetor Chrystal, med kugghjulspump ja! På den andra klämde jag in paketet på trycklinjen efter pumpen och med serienippel vidare till befintliga hydsystemet. Fick därmed lite högre tryck i de nya uttagen eftersom original tryckventil sitter under locket dvs. på insidan :aaargh: , samt att det gamla dubbelverkande uttaget fick bli kvar för användning.
Hette tror jag monoblock, och nu skulle det gälla att hitta ett liknande men el-styrt och gärna ett sån där ventil-paren (vet ej det riktiga svenska namnet :help: ) kan användas helt oberoende av varann... :idea:
Mr X
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:58, 26-12-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Valtravän

#4 » 17:50:44, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm... börja leta hos Hydroscan och kolla på deras hydraulleverantörer. Allt som oftast så blir det dyrt men man får vad man betalar för. Själv så gillar jag de 6/2-ventilerna som exciterar på marknaden. Sen är det bara fantasin som begränsar. Lycka till!
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Inge79

#5 » 15:13:33, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holder det med to par uttak (altså to dobbeltvirkende), så kjøper du en elektronisk frontlastersentral og -spak. Den leveres ferdig med serienippel -om du kjøper utgaven som er avsedd for rundpumpning/åpent senter.

Elektrostyrt hydraulikk ER dyrt, i alle fall om det skal være noe annet enn bare on/off-reglering. :???:

1 person gillar det här inlägget.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se