Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Enkelverkande hydrauluttag på hjulgrävare?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Sören (trådstartaren)

#1 » 23:35:52, 06-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fixar man lättast ett enkelverkande tipputtag ?på min Cat 212b grävare
det finns ett dubbelverkande uttag i båda sidor på maskinen.Dessa går även till bladen (min maskin har 2 st blad)Det sitter elektrisk omkopplare som gör att man kan välja bort det ena eller andra bladet.Har kollat vad som händer och kärran tippar snabbt och bra problemet är att få ur oljan ur tippcylindern och tillbaks till tanken.Det finns säkert något enkelt sätt då man ser massvis med tippkärror efter hjulgrävare.Tacksam för tipsMvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö



Anton

#2 » 00:05:37, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!! Nu kan jag inte Din CAT men det är samma på en Åkerman.
Man måste ta oljan innan hydraullåset. Genom att montera en kikkran och vrida den för hand. Om Du har el tillförfogande kan Du också montera en elventil för att koppla om.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Sören (trådstartaren)

#3 » 12:53:22, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det snabba svaret Anton.Hydraullås?Jag hänger inte med.Idag sitter det en elventil som skiftar mellan blad och uttag.Tippkolven på kärran är enkelverkande.Uttagen är för dubbelverkande cylindrar.Du har säkert rätt men jag hänger inte med.Bättre fråga dumt en att förbli dum.Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

Anton

#4 » 13:12:50, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, jag kan inte Cat. Men finns inte hydraullås till (stödben) schaktblad?? Låset ska sitta vid schaktbladcyllen eller innan. Det är låset som ska bära lasten, när Du har schaktbldet nere, och inte styrventilerna.

/Anton!!

PS: det finns en rubrik på Å/ hydr. som behandlade problemet innan.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Sören (trådstartaren)

#5 » 17:17:00, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena igen Anton.Jag tror jag ska försöka med följande.Markera det hydral
uttag jag tänker andvända.(ett av två)Sedan leta på det röret/slangen på ovandelen av maskin och där ansluta en elventil som tål trycket och därifrån ansluta på något som leder tillbaks till tanken.Funktion:Tippen upp funkar ju sen förut och när man vill ha ner tippen så strömsätter man ventilen och den öppnar vägen tillbaks till tanken.Jag tror på detta gör du det ?Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

håkan öhlund

#6 » 17:39:11, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Sören!

Var händer om du kör det där uttaget åt andra hållet då när du ha flaket uppe? Arbetar inte bara hydraliken lite tungt(Överströmmar) och flaker kommer ändå ner :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Sören (trådstartaren)

#7 » 20:54:01, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Håkan.Helt klart så går det tungt och det känns fel.Tippen far upp på säg 3-4 sek och ner tar det över minuten.Jag räknar att det blir en del körning med kärran så jag vill att det ska funka bra.Jag tar dock gärna emot tips då man är nybörjare.Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

håkan öhlund

#8 » 21:45:37, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Ok då tror jag att du skulle ta och kolla om det finns någon returledning i undervagnen som du kan koppla det andra uttaget till(Det som inte andvänds) så den oljan går raka spåret till tanken när du kör ner flaket.
Då borde det gå bra

Eventuellt sätta en T-koppling på läckoljeledingen från transportmotorn och koppla slangen dit :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Sören (trådstartaren)

#9 » 23:11:33, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Håkan.Tackar för tipsen.Maskin är på annan ort just nu(jobb).När den kommer hem igen ska jag kolla upp det bättre.Det som känns viktigt är att man ska kunna använda bladen och t.ex slå om en brytare i hytten och få annan funktion(enkelverkande)för tippen.Jag återkommer när jag har kollat allt.Tack igen för tipsen.Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

Anton

#10 » 23:25:49, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leda inte oljan i en läckoljeledning till transportmotorn, Du blåser tätningen på utgående axeln.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Sören (trådstartaren)

#11 » 23:32:22, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ytterligare en gång Håkan.När jag ser mitt eget svar så kommer jag på att funktion för bladen har jag redan med bef. knapparna i hytten.När man vill ha enkel verkande för tippen så kan man ha en manuell ventil som sitter på en gren före det andra uttaget som på något sett är ansluten till tanken.Man måste ju i alla fall koppla in hydraulslangen till kärran och då kan man slå om ventilen samtidigt.Hoppas att arbetet med detta går lika bra som lösningen.Tack igen(Less is more)Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

Sören (trådstartaren)

#12 » 23:58:16, 07-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till Anton,Håkan eller annan klok gubbe.Ni verkar ha "kläm" på mycket.En fråga kan man justera trycket på drivningen eller göra något annat.Min maskin är ju en Cat 212 b ft och ft står för fast transport och den går 40+ km/h tills det börjar luta uppför då går den bara 5km/h.Det känns lite pinsamt när man får några tradare bakom sig och samtidigt har mötande trafik."Växelådan" har 3 lägen 1:an är en kryp/schaktväxel,2:an normal fart cirka 15-20km/h och 3:an som ovan beskrivet.Kan man prova med något för att bättra på i uppförsbackarna?Har jag lass på kärran på tot 10 ton så märk det ingen skillnad den beter sig lika man skulle ju kunna tro att den inte skulle kunna rubba det lasset när bara maskinen uppför sig som den gör.Drar man av gasen till cirka hälften i en uppförsbacke så går maskinen lika fort (sakta)ändå. Är det dags att renovera något?Eller går det att justera bort något av detta problem? Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

nixs

#13 » 23:02:18, 09-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Volvon sätter vi en T-koppling på tryckledningen nere i undervagnen, det är samma ledning ner och du väljer funktion med elventiler om du skall ha främre eller bakre schaktblad eller höger/vänster stödben eller schaktblad beroende på hur maskinen är utrustad efter beställningen. T-kopllingen går till en 6/2 elventil som man aktiverar vid tippning då leder vi oljan till tipputtaget. Vid deaktivering av ventilen så går oljan från uttaget tillbaka via egen retur (Måste kopplas in trycklöst i tanken, annars så trycker du ur packningarna i körmotorn om du släpper tippen och börjar köra samtidigt om de har samma retur.) genom tom extrakanal i centrumgenomgången och in i tank.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Sören (trådstartaren)

#14 » 09:55:07, 10-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Nicklas.Tack för dina tips.Jag har nog köpt fel fabrikat på maskin.Som när jag sökte delar till min cat på Pon så fick jag frågan om jag sökt på auktionsrundan (92 årsm.).Det verkar att finnas ett seriöst intresse för maskiner och funktioner på dessa här på maskinisten sajten.
Jag tackar och jag hoppas kunna bjuda igen.Mvh Sören
Sören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:53, 17-03-2006
Ort: Tärnsjö

Anton

#15 » 10:13:24, 10-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid sagt, och fick höra mycket skit för det, att Åkermans den tiden och kanske inte riktig Volvo idag, har den bästa servicen och inte bara på mekanikersidan.
Den kundservicen som Åkermans erbjöd var enastående.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se