Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulproblem teleskoplastare

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

jonha134 (trådstartaren)

#1 » 17:10:52, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle det ha postats i Teleskoplastarforumet men eftersom det verkar vara ett renodlat hydraulikproblem valde jag att posta här..

Har relativt nyligen köpt en teleskoplastare (Claas Ranger 975) av min far, som har diverse egenheter kopplat till hydrauliken.
Symptomen är dessa.

1.Vid tomgång och maskinen nystartad (=kall olja?) låter det som att hydrauliken ”tar i”, inget allvarligt men lite. Ljudet försvinner så fort man aktiverar någon hydraulfunktion.

2. När maskinen har varit igång någon minut går det istället över till att en ventil slår till, hydrauliken arbetar någon sekund (låter som den bygger upp tryck?), sen slår ventilen till igen och sekvensen upprepas varannan/var tredje sekund. Försvinner helt när man kör med hydrauliken. Det här problemet har funnits i många år. I början vill jag minnas att det kunde försvinna om man vred hjulen lite.

3. Efter några sekunder i transport tjuter det illa om hydrauliken. Känns som det går lite ”tungt”, men bara lite, knappt märkbart på varvet. Så fort man aktiverar hydrauliken så försvinner det.

4. När man sänker bommen från lite högre höjd kan det ibland gå lite ryckigt ned. Blir lite värre när man kört länge.

Diverse bakgrundsinformation
- Hydraulpumpen har bytts för länge sedan
- Hitchkolven läcker internt
- Styrningen fram/bak kommer successivt i osynk efter några timmars arbete. Behöver kanske justera om 2-3 gånger på en arbetsdag. Kanske är normalt?
- Det kommer in lite luft i bromsarna, behöver lufta bromsarna nån gång varannan månad.
- Hydraulolja och filter är nybytt (utan effekt)
- Det finns lite små yttre läckage, kanske motsvarande en liter på en arbetsdag.


Jag kan ingenting om hydraulik men har efter att ha diskuterat problemet med andra, har jag lärt mig att det finns ett grundtryck i systemet, på alla eller en åtminstone en del funktioner. Finns det då ett internt eller externt läckage kan det ge upphov till beskrivna symptom.

Håller ni med om ovan teori? Min tanke är att börja med att plugga olika funktioner en för en, först hitchkolven eftersom jag vet att den läcker, och därefter styrkolvarna eftersom det ev kan ha funnits någon koppling där.

Vad är era förslag?

Har förresten någon något boktips, typ Hydraulik for dummies eller motsvarande?
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141



Stridis2

#2 » 20:31:55, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte heller någon hydraulikexpert, men punkt 4 har jag också på min maskin. Ju längre utskjut, desto värre kan gungningen bli. Jag tror det är helt normalt. Om man sänker hastigheten lite så upphör gungningen på min maskin.
Angående grundtrycket så har jag förstått det som att man har slangbrottsventiler på alla cylindrar. Skulle man tappa tryck någonstans stängs den ventilen och därmed kan inte lastaren ramla fritt ner i marken. En rackarns viktig säkerhetsdetalj, både om man har personlyft och om folk är och arbetar i närheten av maskinen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonha134 (trådstartaren)

#3 » 20:50:39, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Gungen/rycken kan man ju absolut leva med, vad jag kan minnas har det varit så sedan maskinen var ny, men lite irriterande är det allt, särskilt när man lastar något släp med skopa och kör mycket med lyftkolven.


Intressant med slangbrottsventrilerna, men antar att de inte har någon effekt när cylindrarna läcker internt?
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

ja-bond77

#4 » 21:00:43, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några väldigt ingående och värdefulla svar får du inte innan det fixas fram ett schema på hydraulsystemet...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jonha134 (trådstartaren)

#5 » 21:08:38, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Några väldigt ingående och värdefulla svar får du inte innan det fixas fram ett schema på hydraulsystemet...


Jag har letat en hel del på nätet utan framgång. Antar att Lantmännen inte säljer/lämnar ut sådant?

Är det någon ide att jag som lekman ger mig på att ritar ut hur saker och ting är kopplade kompletterat med bilder på ventiler o dylikt?
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

ja-bond77

#6 » 21:34:55, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog kanske tveksamt... tyvärr... Är så väldigt lätt att missa nåt, samt att de flesta detaljer hur flödena går bestäms inne i de olika ventilblocken. Men ingenting är omöjligt, nån kan ha info om hur man hittar schema, nån kan känna igen symptom från nåt annat märke med kanske samma pumpar/ventiler eller liknande system osv. Fortsätt resonera, om du kommer på nåt matnyttigt. Men som sagt, schema, då jädrar... :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jonha134 (trådstartaren)

#7 » 23:17:16, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har jag gjort min del och ordnat ett hydraulschema så nu är resten upp till er ;-)

Nä men skämt åsido. Här finns schemat: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207 ... schema.pdf

(infogar schemat som bild i tråden, går att högerklicka på bilderna och öppna på ny flik för ännu större bilder./ja-bond77)
Bild
Bild
Bild


Har mätt lite tryck. På det stora ventilpaketet, ungefär vid markeringen "m" i schemat finns två mätpunkter, vet inte vilken som är vilken så kallar dem bara punkt 1 och punkt 2. Har dessutom mätt trycket vid "Pressure Ackumulator Brake Valve" (73 i bilden). Refererar till den som punkt 3. Nedan är resultatet från mätningar. Tror mätningarna vid punkt 3 är mest intressanta.

Punkt 1
0 bar. Inget tryck alls oavsett varm/kall olja eller varvtal i normalläget. När man kör med någon hydraulfunktion lägger den sig på 100 bar. Kör man kolv i ändläge går den upp till 200 bar. Påverkas inte alls av ventilen som slår till och från som beskrivs i första inlägget.

Punkt 2
11 bar oavsett varm/kall olja. Går upp till 13 bar vid högre varvtal. 100 bar när man kör med hydrauliken. Kör man kolv i ändläge går den upp till 200 bar. Påverkas inte alls av ventilen som slår till och från som beskrivs i första inlägget.

Punkt 3
I början när oljan är kall och det låter som hydrauliken tar i ligger den på c:a 140 bar oavsett varvtal
När oljan blivit varm slår en ventil till och det låter som hydrauliken inte tar i längre. Trycket sjunker snabbt till 110 bar (ca 2 sek) och då börjar hydrauliken arbeta igen och driver upp den till 140 bar. Ventilen slår ifrån och proceduren upprepas. Om jag bromsar sjunker trycket ännu fortare. När jag kör med hydrauliken ligger trycket konstant på 140 bar och det låter inte som hydrauliken tar i. Om jag varvar upp ändras beteendet vid över 1500 varv. Då släpper aldrig ventilen utan den ligger konstant och trycker på 140 bar. Efter ett tag börjar det tjuta illa i hydrauliken. Så fort jag aktiverar någon hydraulikfunktion försvinner missljudet men trycket ligger kvar på 140 bar. När jag slutar röra hydrauliken låter allt bra i 2-3 sek tills trycket sjunkit till 110 bar och den börjar arbeta igen.

Man drar ju alltså tankarna mot bromssystemet. Går det att vidare isolera problemet?
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

Turbodiesel

#8 » 23:49:40, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var är schemat med position #73?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jonha134 (trådstartaren)

#9 » 00:05:25, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade skanna fel sida, men de är identiska med undantag för just punkt 73. Beskrivningen är Pressure ackumulator Brake Valve.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

Bengt Erik Eriksson

#10 » 00:11:15, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla om det står något instansat i blocket vid mätpunkterna LS borde nog någon heta iaf.

Ang punkt tre verkar det vara en ventil som laddar acken till bromsarna. Som citroen ägare är jag lite bekant med fenomenet då liknande funktion finns där. Sliten bromsventil som (intern?) läcker och dålig med gas fyllning ökar frekvensen på laddcyklerna. Och de ska vara där men du behöver veta vilka tryck och hur ofta den laddar som är normalt. På citroen bilen ska det gå 5-10 sekunder Mellan ticken. 2sekunder och där under ska acken bytas. Har haft där det knattrar som en k-pist konstant....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stefansmark

#11 » 00:57:48, 21-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min L50B hade ett likadant problem, bromsladdningsventilen var felinställd och någon givare var trasig om jag inte minns fel.
Det lät som att den tog i en kort stund när den laddade tryck och sedan var den tyst ett tag för att sedan ladda igen, den laddade nästan hela tiden till slut.
När jag drog någon hydraulfunktion i botten gick det via överströmmare och laddade bromssystemet.
Jag köpte en verkstadsmanual och ställde in bromsventilen, problemet löst.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

jonha134 (trådstartaren)

#12 » 17:47:56, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla så långt!

Har kollat lite närmare.

Punkt1 = LS
Punkt2 = P

Det är alltså bromsarna man borde kolla närmare på? Det är inte laddcyklerna jag är mest orolig för (även om de självklart kan vara fel) utan att den inte slutar "ladda" vid högre varv samt när oljan är kall.

Slangen från laddventilen går till ackumulatortanken (där sitter någon form av givare) och sen vidare till bromscylindern. Från bromscylindern går en slang till fram- resp bakaxel samt en retur till tanken. Det verkar som bromscylindern åtminstone läcker lite externt. Vad påverkar givaren, den går i alla fall inte tillbaka till laddventilen?

En bild på laddventilen om det kan vara till någon hjälp.
Bild


Jag har alltså tre saker jag borde kolla härnäst:

1. Inställningen på laddventilen (hur vet jag hur jag ska justera? har vare sig beteckning eller v-handbok)
2. Inre/yttre läckage på bromscylindern
3. Givaren vid ackumulatortanken.

Vad borde jag börja med?
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

Jac

#13 » 19:33:15, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det faktiskt är gas i ackumulatorn är också en relevant sak att kolla. Kan vara en sprucken blåsa/membran.

Kan du ordna en bild på typskylten på den där ventilen?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jonha134 (trådstartaren)

#14 » 14:52:52, 22-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu åtminstone helt konstaterat att det är laddventilen strulat. Jag har lämnat in den till Lantmännen men de hittade inget fel och erbjöd en ny för dryga 10 000 + moms. Jag har kollat med typ alla svenska skrotar och ingen har en sådan maskin skrotad. Laholm har kollat med ytterligare skrotar nere i Europa. Jag har varit i kontakt med olika hydraulikfirmor (inklusive direkt med Bosch Rexroth) utan att få fatt på en motsvarande. Den befintliga saknar helt modellbeteckning/typskylt. Så nu är min sista chans om någon härinne vet var jag kan tag på en laddventil med följande egenskaper:

Accumulator charging valve
Accumulator tillslag: c:a 110 bar
Accumulator frånslag: c:a 140 bar
Ventilen i sig ska klara 120 minutliter genomflöde och upp till 200 bar.

Den här ventilen är ganska rätt, men har lite för dåligt genomflöde.
http://www.boschrexroth.com/RDSearch/rd ... 012-08.pdf

Obs att hydraulschema ovan visade sig inte stämma exakt med min maskin. Råkar vara just denna ventil som är annorlunda.
jonha134
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:45, 01-06-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N141

Turbodiesel

#15 » 15:18:42, 22-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddventilen ser ut att vara av det amerikanska fabrikatet Mico, i så fall får du försöka leta beteckningar på den och kolla om Transauto vill ta hem en sådan till dig
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se