Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp att välja hydraulpaket och pump.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#1 » 16:15:28, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt spännande projekt på gång.

Planera att bygga ihop en sorteringscell för radioaktivt avfall. Till detta skall eventuellt en robot av märket Schilling och av modell ATLAS användas, se länkhttp://www.fmctechnologies.com/en/SchillingRobotics/Technologies/Schilling-ATLAS-7R.aspx

Leverantören levererar roboten och den saknar ventilpaket och pump.

Jag behöver hjälp att peka mig i rätt riktning för val av leverantör av ventilpaket, styrspakar och pump.

Krav: pumpen skall vara eldriven 400V 3-fas
Flödet till robotens leder är lågt (ca 5-20l/min)
Antar att ett LS-system blir bäst för att minska lastinterferens.
Styrs via 2 joysticks (7 axlar skall styras)
Alla axlar skall vara propotionella och fokus kommer att ligga på precisionsmanövrering av ventilerna varvid jag antar att de större skogsmaskinventilpaketen går bort.

Finns säkert mycket mer men vi börjar här.
Hit me!
Bild
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2



Jac

#2 » 18:12:08, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS system? Dyrt och komplicerat för en så liten pryl, det låter skoj! :)

Här är en liten variabel pump
http://www.bondioli-pavesi.com/vextrado ... -OP013.pdf

Parker PV (eller kanske andra Parker modeller) finns också. PV'n i vart fall tror jag finns med effektreglering.

Här är ett ventilpaket med LS flowsharing. Det var visst ganska nytt men jag skulle tro att det går att få tag på.
http://www.boschrexroth-us.com/country_ ... ockEDC.pdf


Det bör gå att använda kugghjulspump till det samma ventilblocket också men det blir ju inte lika skoj plus att det generar mer värme.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#3 » 21:47:10, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon.
Jag nämnde inte prisintervall men om man håller sig på rätt sida 200 kkr för ett färdigt system är det aktuellt.

Skall man tolka detta med Flowsharing som en bättre lösning än Closed center? Eller är det bara en variant av någon av open/closed center?

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2

Jac

#4 » 01:02:41, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flowsharing är LS med en annan design på kompensator ventilerna på varje sektion. Skillnaden är att med vanlig LS så stjäl den lättaste funktionen oljan för dom andra OM man försöker köra fler funktioner än vad pumpen klarar leverera olja till. Ingen superkatastrof men lite irriterande om man är van vid att det inte ska ske (på open center är det ju alltid så oavsett).
På Flowsharing så reduceras alla funktionerna om oljan inte räcker till, ingen funktion kan stjäla olja från nån annan.

Ett vanligt LS ventilpaket kan man konfigurera med olika tryck på olika funktioner, det kan man inte på Flowsharing.

En billig och robust lösning är dubbel kugghjulspump och open center ventilpaket med två ingångar. Hur många funktioner har den här armen totalt?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#5 » 11:08:40, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK.
Det handlar om 7 dubbelverkande funktioner. En pump per funktion är inte aktuellt.

Jag har kör grävmaskin och den har godtagbar lastinterferens då jag antar att det är ett LS system i den (Märker bara av det när pumpen är mättad). Skogskärran efter traktorn däremot är inte alls lika bra men denna har ju open-centerventiler...

Ytterligare frågor: Om man nu skulle få tag i ett ventilpaket som är ett nummer för stort, vad blir konsekvensen? Går det att strypa ned på något sätt? Misstänker att det påverkar reglering vid precisionskörning?
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2

Jac

#6 » 12:25:46, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte sagt något om en pump per funktion men om man skulle använda fasta pumpar/open center på så här många funktioner så kan det vara smart att dela upp det på två pumpar, precis som på en del minigrävare. Mindre lastinterferens, möjlighet att bestämma vilka funktioner som kan interferera med varandra, bättre finkörning, mindre värme.

Hur många kW är elmotorn?

Visst blir det mer lastinterferens med open center men en fördel mot LS är att det är lättare att ta varsamt i saker då man faktiskt kan styra trycket ganska bra. Man har liten möjlighet att styra trycket på LS, styr bara hastighet.

Är du säker på att din grävmaskin har LS? Jag antar att du inte har nåt hydraulikschema till den. Bild på pump och ventilpaket kanske? Anledningen till att jag frågar om det är för att du har den som referens. Är det nån osäkerhet på vad den har för system så är den referensen inte mycket värd. Bilder på pump och ventilpaket hade varit intressant.

På LS system kan man välja olika slider som har olika flödeskapacitet. Eftersom pumpen "mäter" tryckfallet över ventilen så anpassar den sig automatisk till vilka slider man använder. Ofta finns det också en ställskruv som begränsar slidens rörelse som man kan ställa in det sista med om sliden har lite för hög kapacitet. Strypningar ute på en funktion funkar inte på LS. En slid med mindre kapacitet påverkar snarast precisionskörningen positivt. Att begränsa utslaget på den med ställskruv minskar "upplösningen" så att man får något sämre finkörning. Jag tror knappast man märker så mycket skillnad (förutsatt att joysticken är anpassad) om en slid är nerjusterad till 75% eller om den är 75% så stor men man bör ju välja slider som ligger så nära så möjligt till att börja med.

Danfoss PVG 16 kanske?
http://files.danfoss.com/documents/l1214235.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jonas Axelsson (trådstartaren)

#7 » 19:43:10, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antalet pumpar var bara en gissning från min sida. Att dela upp det på två pumpar kan vara ett alternativ.

Den skall drivas av en elmotor tillverkaren av roboten rekommenderar 20 l/min och 200 bar och för detta finns ju en formel vad jag minns. Men jag gissar på 4 kW.

Grävmaskinen är en Sumitomo SH-60 (samma som JCB JS 70) Pumpen i den verkar inte vara en vanligt kugghjulspump utan en kolvpump med en liten slanganslutning som jag trodde var för att vinkla ut pumpen. Jag har för mig att jag läst i specifikationen att den hade Lastkännande system. Det kanske inte är så vanligt?

Börjar fundera på att inte göra detta så avancerat till att börja med och provköra för att utvärdera nackdelarna. Jag har kontaktat ett par leverantörer av hydraulventiler och skall kolla av vad dom rekommenderar. Det kluriga är bara att få ner vad våra behov är på ett korrekt sätt så att leverantören har förutsättning att lyckas.. ;-)

Känns helt klart att vi skall välja de mindre ventilpaketen.

Tackar ödmjukast för ditt engagemang och jag trodde jag hade lite koll på hydraulik....;-)
Användarvisningsbild
Jonas Axelsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:57, 23-01-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sumitomo SH60
Lamborghini R2

Jac

#8 » 22:07:22, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS är inte ovanligt men det finns andra lösningar och det finns varianter.

Här är några små open center ventiler som verkar vara rätt storlek. Om du använder alltför stora open center ventiler så misstänker jag att du får dålig körbarhet, all action kommer antagligen dom sista millimetrarna av spakutslaget. Jag vet inte hur stort problem det är, kanske det går bra att använda ventiler som klarar 40-50 lpm, den storleken tror jag är vanligare.
http://www.blbhydraulic.com/bc20.php?l=e

Kanske kan man kan ordna länkage och sätta joystickar rätt uppe på dom.

Två block med 4 ventiler i varje och en dubbel kugghjulspump, det bör inte blir så dyrt och är enkelt. Jo det blir en extra funktion, man vet aldrig...

En liten dubbel kugghjulspump 14+14cc är det många som kan leverera.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se