Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med styrbromsarna snövessla (bilder)

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Larvfot (trådstartaren)

#1 » 23:09:07, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på och bygger på en Bombardier Bombi snövessla och är nu i färd med att bygga om dom mekaniska styrbromsarna till hydraulstyrning.
Bombin har en planetdiff,bultarna som sticker upp i framkant drar bromsbanden.
Bild
Så här ser den mekaniska styrningen ut
Bild
Jag tänker använda dessa kolvar (100mm) för att trycka bromsspakarna
Nu till mitt problem,kolvarna kommer bara slå ca 40mm så dom blir att arbeta i utskjutet läge ca 60mm och med en stop på tillbakagången.
Bild

MEN hur bygger jag en ventilstyrning till detta? Iochmed att det handlar om att styra maskinen så vill man ju ha bra känslighet i grejorna samt att båda kolvarna måste kunna aktiveras samtidigt då det är färdbromsen.

Jag köpte denna styrventil och trodde att jag kunde sätta en flödesbegränsare på vardera kolvar,men av råd jag fått så kommer inte det att fungera bra med den ventilen....tankar om det?
Bild

Hydraulpumpen ska förutom styrning även kunna driva fler funktioner så som snöblad etc
Jag behöver alltså en ventilstyrning med stor känslighet,antar att det inte är omöjligt om man behärskar hydraulik,det gör inte jag så jag är mycket tacksam för förslag hur jag åstakommer detta.

bilder på bygget
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Larvfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:42, 17-12-2013



sven-erik1

#2 » 09:19:00, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Varför komplicera bombin med hydraulik när den mekaniska fungerar och är lätt att kontrollera hydraul styrning passar bättre med midje styrning Med vänlig hälsning sven-erik
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok

Larvfot (trådstartaren)

#3 » 13:14:10, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej för att förarpositionen är flyttad från mitten till vänster så kan jag inte använda de mekaniska spakarna.
Larvfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:42, 17-12-2013

Gustavors

#4 » 17:25:31, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte ta huvud och slavcylindern från kopplingen på en SAAB 96 (behövs 2 uppsättningar)
Då kan du ju sätta de nya styrspakarna där du vill ha dem?

MVH
Håkan

1 person gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Jonas Ryrfeldt

#5 » 18:07:19, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste skriva ett inlägg mest för att jag gillar bandvagnar :mrgreen: Men är nog lite inne på föregående talares teori. Skulle nog inte trassla in hydraulpumpen i styrningen. Vanliga Girling cylindrar vid spakarna o några lämpliga slavcylindrar vid bromsen så kan du ju sätta spakarna var du vill. Blir mycket enklare att bygga hydraulsystemet då......

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Larvfot (trådstartaren)

#6 » 00:52:16, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tankarna från början var att bygga med huvud/slav men jag lära undersöka om det skulle gå att få till styrning med hjälp av hydrauliken.Men tydligen så blir det för komplicerat samt att det är svårt att veta i förväg hur pass bra känsla man får i grejorna.
Tack för att ni tog er tid iaf och om någon är intresserad av bygget så finns en tråd här på länken.
http://www.forumsforums.com/3_9/showthread.php?t=64372
Larvfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:42, 17-12-2013

Larvfot (trådstartaren)

#7 » 03:07:08, 28-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte visa hur styrningen blev tillslut.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Larvfot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:59:42, 17-12-2013

sveakatten

#8 » 07:08:04, 28-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser väldigt proffsigt ut, snyggt jobb. :thummar:
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

Jonas Ryrfeldt

#9 » 10:35:29, 28-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

Håll igång. Med vänlig hälsning, Jonas Ryrfeldt
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se