Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Flera funktioner 1 hydralpump fartyg

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

yachtservice (trådstartaren)

#1 » 23:02:24, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alex heter jag och vänder mig nu med hatten i handen till alla ni kompetenta!

Jag har ett 24 m långt fartyg som har separerade system för bal styrning , Stort ankarspel, mm

vad jag vill göra är att kombinera alla sakerna till 1 system

Det som finns

Tank för olja ca 150 liter

Returfilter modell större

1 st monsun KP65/43v hydral pump med dubbla b-rämmar som drivs av huvudmaskinen en scania

1 st pump till styrningen med egen liten tank op pupen ( en cylindrisk Behållare ) pumen är kass skummar i tanken och ylar som en gris.

1 st ankarpel 20 meter bort. oklat vilket flöde hydralmotorn vill ha men det är lagom snurr på det när hydralpumpen snurrar ca 600 rpm.

1 st ruttet ventilpaket på ankarspelet

1 st bra ventilpaket till styrpumpen samt en orbitrol pump.



vad jag vill göra är i den bästa av världar använda mig av min monsunpump för att med ett nytt ventlblock fördela olja till styrning , ankarspel samt en ny hydraldriven generator.

problemet uppstår antar jag att styrningen vill ha va 40 bar ankarspelet typ kanske 100 vet ej riktigt och generatorn 210 bar. hur löser man detta på den mest kostnadseffektiva sätt?


Tack för svar
MVH Alex
yachtservice
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:59, 12-03-2015
Maskin: Fartyg



Jevlar

#2 » 23:38:33, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så mycket trycket som blir problemet, du måste styra flödet på nåt bra sätt också så att det hela tiden finns tillräckligt till varje funktion.

Tex, om du inte använder nån av funktionerna så måste pumpen kunna dumpa sin olja till tank nånstans så den inte står och går mot tryck hela tiden.
nästa situation är att du kör generatorn tex , samtidigt vill du använda ankarspelet lite.

Jag tror att du nog ska fundera på separata pumpar trots allt men som kan ha gemensam tank, då kan du anpassa pumparna för generatorn så du lagom flöde på motorns arbetsvarv, lagom för ankarspelet och lagom för styrningen.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Jevlar

#3 » 23:44:52, 12-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kugghjulspumpar är billigare än ventilpaket.

Kolla vad styrpumpen har för kapacitet och likaså flödet ankarspelet och generatorn behöver.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

yachtservice (trådstartaren)

#4 » 00:02:51, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej tack för snabba svar

problemet är utrymmet jag har ingen plats eller fria remmar för mern än 1 pump därav problemet


men pumpen har ju en väldig överkapasitet. så det borde inte bli något problem och generatorn är självreglerande sålänge den får minst 18l/min samt 210 bar.

om man har en Överströmningsventiler Tryckbegränsare på varje separat krets så tnker jag att det blir rätt tryck för respektive system.

om man har en Överströmningsventiler Tryckbegränsare inställd på 210 bar men vi behöver ju ett stående tryck blir det då som att ta ut full effekt ur pumpen när den jobbar mot tryckbegränsaren?
blev lite rörigt men jag hoppass någon fattar
yachtservice
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:59, 12-03-2015
Maskin: Fartyg

Jac

#5 » 00:33:03, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pump som ylar och skummar tanken? Låter som den suger luft. Kan vara sugledning, kan vara axeltätning. Om pumpen bara är gammal men inte har gått så många timmar så kan det allt som är av gummi (axeltätning etc.) ha blivit hårt iallafall och kan släppa in luft. Har du tur så kan det fixa sig med att byta alla mjukdelar.

I utgångspunkt håller jag med Jevlar, flera pumpar är ofta en bra idé både funktionsmässigt och ekonomiskt.

Det å ha en pump som står och pumpar olja genom 40 meter slang till ett ankarspel som säkert inte används så många timmar om året låter inte helt ekonomiskt. Jag antar alltså att ventilen som styr ankarspelet står nära ankarspelet. Står den nära pumpen går så är det väl ok, går inte så mycket effekt till att cirkulera oljan då.

Den där styrpumpen med 40 bar, är det en skruvpump det?

Bilder?

Edit: Jag såg nu att du skrivit ett nytt inlägg. Fasta pumpar som står och blåser över tryckbegränsningsventiler kostar diesel och gör oljan väldigt varm, dålig idé.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

yachtservice (trådstartaren)

#6 » 00:49:50, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej
ja jag antar att för att göra som jag tänker än tryckstyrd vingpump det ända vettiga?

ventilpaketet som sitter till ankarspelet är kass så jag har ett nytt som ska monters i maskinrummet (el ) så det står inte och spolar olja långa sträckor i onödan.

det du sa om den andra pumpen vat jag inte tar en bild om det kan hjälpa
yachtservice
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:59, 12-03-2015
Maskin: Fartyg

yachtservice (trådstartaren)

#7 » 00:58:05, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
yachtservice
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:59, 12-03-2015
Maskin: Fartyg

kretslopp

#8 » 17:13:19, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten idé.
Din befintliga Monsun pump går med ett konstant flöde gissar jag. Problemet är att pumpen går då motorn går och all olja som inte används måste pumpas runt till tank för som någon skrev vill man inte att oljan ska gå via en tryckbegränsare till tank. Det blir bara värmeenergi av det.


Här har jag ritat med en otroligt trubbig blyertspenna och skrivit med en kratta till hand.
De bägge riktningsventilerna till hydraulmotorerna har öppet centrum och likaså styrorbitrolen (vilket jag utgår från att du den du redan har är).
Nyckeln till att få ihop dessa tre förbrukare med en gemensam volymström tror jag skulle fungera med två st prioritetsflödesventiler. En ventil som är ställbar för en förbrukare och den andra förbrukaren får det som är över.

Den första delar upp flödet mellan ditt ankarspel och generator/styrningen.
Den andra delar upp flödet mellan generatorn och styrningen. Innan orbitrolen sitter en ställbar tryckreduceringsventil som reglerar ned trycket nedströms och en manometer.
På detta vis har du hela tiden olja till styrningen och generatorn och ankarspelet när du behöver det. Skulle det inte räcka för ankarspelet måste du kanske hålla lite högre varv än tomgångsvarv.

Jag ritade dessutom in ett tryckfilter för att skydda alla dina fina nya ventiler från den här gamla pumpen.

http://www.oie.se/Produkter/prioritetsf ... 1000194455


Bild

Det finns säkert synpunkter på detta. :)
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#9 » 14:39:11, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen för styrningen ser mest ut som en gammal traktor/ lastbils styrservo pump.
- renovera eller byt ut den så funkar åtminstone styrningen.
Elverket blir värre, minst 18 l/ m och 210 bar...allt över 18 liter blir värme som du gör med diesel.
- här skulle du behöva en variabel kolv pump med flödes styrning, finns men är rätt dyra. Du köper nog ett diesel elverk för samma pengar.
Ankarspelet.
- tja det funkar ju, dont fix what aint broken
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jac

#10 » 15:43:35, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint hydraulikschema men det hade kanske varit nog med en prioritetsventil til styrningen och sen seriekoppling av ventilerna till generator och vinsj.
Problemet är just som ac tc säger, elverket drar upp trycket för hela systemet och all olja som inte används på det trycket genererar värme.

Jag tror inte att en variabel pump är så bra lösning heller. Så länge olika funktioner ska ha olika tryck så blir det värme om man försöker köra det på en och samma pump även om det i vissa fall kan bli bättre med en variabel pump.
Jag tror också på att behålla styrpumpen och se om det går att få in en dubbelpump till generator/ankarspel, det är inte säkert den tar så mycket mer plats än den som sitter där.

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ac tc

#11 » 15:58:53, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpar av liknande modell: http://taon.dk/vingepumpe-vtm42-66
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#12 » 16:05:50, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till...
högsta tryck blir dimensionerande för trycket ut ur pumpen, elverket 210 bar
högsta flöde blir dimensionerande för flödet ur pumpen, i det här fallet styrning+ elverk+ spel
Så fort inte allt går så bränner du av ALL effekt så gör du värme. Systemet är inte särskilt harmoniskt dimensionerat så
dina 150 liter olja kommer lite kvickt att bli en sjöburen fritös...

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se