Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

98 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Martin.Eriksson

#16 » 22:27:05, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till funktion ordnar man väl enklast med en 6/2 ventil som man tjuvar in på eleganten.
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Hymax

#17 » 07:24:46, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade varit bra om du kunde ta ett kort på bomcylindern när du sänkt bommen så långt ner som möjligt så kan nån på forumet visa var du ska sätta kranen.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

PeterNacka (trådstartaren)

#18 » 09:59:49, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

*Vilken tur jag skrev om biltemas då. Annars hade jag monterat det. Ekonomi före skönhet lixom. (Precis som jag själv :lmao: ) Ringde Swedol å de sa 170-459kr för högtryckskulventil.

*NY FRÅGA; Backventil, finns kulventiler med backventil, är det något jag har nytta av att inhandla? Eller sitter det monterade backventiler vid varje hydraulslang till resp cylinder? (Tänker mig att det kan läcka åt båda hållen, tryck går ju åt alla håll)

*Hm, jag vet inte hur man tänker för att se vad som är in resp ut. En tanke; Hydraulingången/hydraulslangen borde vara i den motsatta änden till det håll den skall trycka kolven. Så vill jag ha in kolven är det den slang som sitter närmast där kolven är monterad i aggregatet, stämmer det???

:shake_hands:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Hymax

#19 » 10:47:33, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foto !!!
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Michael Meier

#20 » 14:43:01, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Du får alla de svar du önskar när du kommer med ett foto på boeingen
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterNacka (trådstartaren)

#21 » 12:20:49, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt en högtrycks kulventil nu. OJ vad stor den är :S Vet i fasen vad den skall få plats. Den är stenhård att öppna/stänga likaså. SÅ den måste hållas med rörtång för att vridas. Annars ryker slangar å fästen. Får nog bygga någotSedan fick jag köpa några, ja, nipplar, övergångar vad man nu säger. (Fyller snart 40 så minnet är därefter). 870kr gick det till visserligen inkl en pinnglass i det priset :idee:

På Hydraulik firman sa de att cylindrarna har begränsad livslängd. Går å byta packningar några ggr sedan har cylindern svält för mkt pga höga arbetstrycket så packningarna inte längre kan täta. Ny info för mig men låter rimligt. (Timmätaren fungerar visst i traktorn. Står på 110,4h så lär snurrat en vända. Tror inte den snurrat två vänder, dvs 20 110,4h för den är för fin i alla leder i hela traktorn mm.).

Ahhhh, försökt å fota men den flyger ju så jäkla fooooooooooooooooooooooooort så jag får bara med måsar ist :hurra: Halva cylindern sitter gömd i boomen så ett foto skulle inte säga så mkt tänker jag. Men borde väl å gå å förstå vad som är in å ut ändå.

MEN ser att det på första sidan framgår av två kära medlemmar att minus är den sidan närmast kolvstången. (Som då trycker på kolvstången så den dras in å boomen lyfts). Så tack ändå för jag fick ställa samma fråga 3ggr utan å bli förlöjligad :buga:

Nu skall den monteras. Sedan skall det :dancing_geek: grävspakar oavsett felet (För er som tror gubben dansar, så är det så klart inte, han rattar en osynlig ratt å då specifikt en grävmaskins ratt för inget annat är värt å ratta på det viset i alla fall :P ).

Tack så länge för inputen! :shake_hands:

Ps. 19,3g i skuggan på Södra Öland. Här är Europas torraste område å enda kvarvarande Step, stäp? Så vill ni ha mest soltimmar är det här som gäller i Scandinavien: Molnen delar sig å går norr resp österut varför det är för mkt sol å för lite regn här. Därav även namnet Alvaret på det område där det råder Step/Stäp. Börjar i Degerhamn Hamn å går sedan nord-öst i 2 mil. Bara här vädret är för bra på sommaren. (Kan ev tänka mig å byta till annat hus i mer normalt nederbördigt område i landet...) Antar denna reklam är okej :grin: Ds.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

tracker

#22 » 14:45:48, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mest soltimmar brukar dom väl ha uppe i landet, där solen aldrig går ned på sommaren.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

PeterNacka (trådstartaren)

#23 » 16:25:28, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Grrrrgh, soltimar är heligt för numera även mig som inflyttad Ölänning :slag2: Är som så att de har ingen Solmätare på Södra delen av Öland, bara vid bron; Färjestaden å längst upp; Byxelekrok. Detta är 2 mil till 3,5mil söder om bron som Alvaret ligger. Därför står det inte om dessa trakter å att det är mest sol här då vi sällan har moln här. Ja, det mäts dygnet runt så därför får de i Norr massa gratis soltimmar. Men är vid kusten de har mkt sol, inte inlandet. :thumme:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

63an

#24 » 16:51:33, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen då har du löst alla problem med maskinen :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PeterNacka (trådstartaren)

#25 » 17:19:47, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har den varit monterad några timmar på maskinen, högtrycks kulventilen. Den sjunker inte vad jag ser med kulventilen på. Alltså är det då Spakstället som är slitet, enl er som vet, jag läser bara era ideela ord å är mkt tacksam över dem! Jaha, men då har de skött maskinen mkt väl med smörjningar mm kan jag säga. Bytt styrleder mm. Skött allt enligt serviceboken helt enkelt så bra den ändå är. Startar oxå bra. (2-3 sek vid + 10, kall motor, annars direkt). Hm, de kan ha snålat med oljan, de suger till sig vatten har jag läst med tiden å då rostar det invändigt...

Tips ang er som tänker er liknande lösning; De sa till mig att jag behövde 3/4" för de var röret slangarna ansluts till. Men hydraulslangarna är bara i 1/2", det borde de tänkt på... Hur som gör min upptäckt två fin fina saker genom att man då kan gå ner till halvtum. PRISET halveras, likaså STORLEKEN på kulventilen. För nu kan jag inte höja boomen helt då den tar i kulventilen. (Skall ringa firma på måndag å påtala det när jag beställer en till men då i halvtum. Sådana missar får de inte göra tycker jag... Så får de ta denna stora i inbyte till fullpris).

Även kolla efter nytt alt bra beg spakblock/ventilblock/slidblock eller vilka ord som är korrekta :idee:

FÖR JAG HAR VÄL INTE RÅKAT SÄTTA PÅ RETUREN TROTS ALLT? (MONTERATS PÅ DET RÖRET SOM SITTER NÄRMAST DEN DEL AV CYLINDERN SOM ÄR ÖPPEN Å KOLVEN RÖR SIG GENOM).

:levitera:

ALLTID Tacksam!
:shake_hands:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

63an

#26 » 17:25:10, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju bra men köp en mobil med kamera samtidigt för här vill folk att du fixar bild av maskinen å inte en massa swammel :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hymax

#27 » 17:39:05, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska du köpa en ventil till ?
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Michael Meier

#28 » 19:17:29, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen är enbart i felsökningssyfte....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterNacka (trådstartaren)

#29 » 19:35:59, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventil, menar du kulventil? Lastaren sjunker oxå för fort. Går inte å transportera något säkert annars. Behöver gräva nu så quickfix får duga då.

NYTT PROBLEM; (Ny tråd?) Den blev mkt svag efter ca 1h körning. Gick mkt fort. Antog oljan blivit så varm å tunn. Förra ägaren hade det problemet i hänvisade tråd men bytte hydraulpump å då blev det stark igen. Ca 200h sedan skrev han. Vad kan äta upp en pump så fort? När jag körde hem dem hände samma sak med grävagget, det sjönk mkt fortare helt plötsligt. Han sa det blir så när oljan blir varm. Inte tänkt på det sedan då jag var slut efter 3 mils landsvägskörning med ena armen bakom ryggen får å höja agget mkt ofta.

NYTT PROBLEM 2; Diffbromsen går inte ur. Förra äg sa han svängde runt på vägen så släppte den. Testat men ingen skillnad. Inget som håller den upp från i-kopplingsanordningen. Skall det sitta någon fjäder invändigt som kanske gått av??? Hur som, hur får man ur dem utan å plocka isär?? Hissa upp på stödbenen å rulla hjulen å trycka/knacka lätt på i-kopplingsaxeln?

Läser man mina trådar så får man ta lite humor oxå varvat med tekniska problem! :nikka:

Tacksam.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Martin.Eriksson

#30 » 19:54:52, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kör du på för olja och hur är det med mängden?
Spelar ju ingen roll hur duktig dom varit på sköta maskinen i o med att den ser fin ut om dom inte sköt oljan i hydraulen.
byt oljan och kör på 46 olja den är tjockare..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se