Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

98 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Roine26

#46 » 20:06:03, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

A ja kan kolla jag köpte en ny till en som ja grejar med i bland tror den ligger kvar i bilen
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor



PeterNacka (trådstartaren)

#47 » 17:19:06, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, råkade läsa en tråd på ett annat forum, baklastarforumet däer en hade problem med lastaren. Hur som menade de att när överströmningsventilen, eller stod det övertycksventilen, hur som när den läcker så händer massa saker som att alla hydraulfunktioner tappar sitt tryck både med motorn igång, så väl som avstängd. SEDAN BLIR ÄVEN HYDRAULOLJAN varm. Minns inte att ni nämnt detta.

Vad tror ni om övertrycksventilen som orsak till de tappade trycken??? Grävaren är inte så sliten att hela ventilblocket är slut. Svårt å tro att man skött smörjning mm så totalt pedantiskt.

Tacksam!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Janson1

#48 » 18:20:38, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det är inte logiskt... Om den faller i alla lägen så kan man inte ge övertrycksventilen skulden då den inte ens är dess funktion, den skall bara öppna om man överbelastar tex kör en kolv i botten sen när man släpper spaken så stänger övertrycksventilen igen. Om den faller kall som varm så är det inre läckage. Däremot sitter det en shockventil i så gott som varje segment och den kan ju läcka men knappast på alla samtidigt...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Roine26

#49 » 20:41:50, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inga bilder på hydraulpaketet? Ja hade en blå brunett å den var det inga shockventiler och blev det skräp i övertrycksventilen blev kranen orkeslös å lealös
Roine26
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:53, 26-01-2011
Ort: Säffle Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin.Eriksson

#50 » 20:54:07, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle de inte kunna vara övertrycksvetilen egentligen?
låt säga att du kör en funktion i ändläge, ventilen öppnar litegrann sen fastnar det skräp där så den inte stänger helt.
då borde den ju släppa över olja där. dock borde väl grävagget bli klent då?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Janson1

#51 » 22:12:53, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS skriver att både skopan och lastaren sjunker ganska fort i 0-läge. I brist på annat så vidhåller jag inlägg #48...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterNacka (trådstartaren)

#52 » 15:23:26, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÄR SÅÅ tacksam för eran input. Vet inte om jag blivit blödig å var ålder men varje gång jag får hjälp blir jag så jäkla glad å tacksam!!

Schockventilen; Förra ägaren köpte en ny shockventil (2000kr) å fick ingen skillnad på boomen. (Maskinen är inte så sliten, min förra var 2-2,5ggr mera sliten å den höll trycket mkt väl. Att alla cylindrar är lika slitna alt alla ventiler i ventilblocket är mkt osannolikt).

Övertrycksventilen, om den inte stänger helt så är den aktiv både med motor på som av. Ja, den är lite klen i hydrauliken fast det är en ny hydraulpump monterad. Bara ca 200h körd. Den borde vara ca 2ggr starkare. Sedan blir den snabbt klen så fort oljan blir varm. Antar det är oljan som blir varm. Efter ca 1h så går alla funktioner plötsligt mkt långsammare fast oljan är full.

Inre läckage; Ja, samma där, att alla cylindrar skulle vara lika slitna i sina inre tätningar är oxå osannolikt. Han bytte packningarna till boomen å fick ingen skillnad. Visst kan han ha skadat packningen men att den skulle bli precis lika skadad som de andra är slitna är oxå osannolikt.

FRÅGA; Vart sitter övertrycksventilen?? (Kan ta så många bilder ni vill! Säg bara på vad).

Lite bilder, först 3 på ventilpaketet. ÄR strålande väder här idag igen så de blir för ljusa... Sista är på undersidan av vxl lådan, där jag trott att de satt en stor plåt å fäst den med kemisk metall.

Bild
Bild
Bild
Bild
Denna bild, Ser att det är ett fäste på ena sidan med två bultar. På andra sidan saknas den. Skall de hålla fast plåten? Är plåten orginal? Fick för mig att den var skadad under efter påkörning å detta då monterats.

Tacksam!!!
Senast redigerad av PeterNacka 15:49:52, 13-04-2015, redigerad totalt 1 gång.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Jac

#53 » 15:47:39, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vidhåller mitt förra inlägg. Du har bevisat att cylindern är tät så nu ska du bevisa att shockventilerna är täta och av rätt typ och sitter på rätt plats.

Vad gäller övertrycksventilen så står det inget tryck på den när alla slider är i neutral och motorn inte är igång men den bör vara lätt att skruva ut så kan du göra det iallafall.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#54 » 17:12:42, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte se nån övertrycksventil på paketet men kanske den finns längst till höger på första bilden under rören...
Kan det finnas ventilpaket utan övertrycksventil och den sitter nån annan stans innan?
Man kan ju ta ett oljeprov och lämna in för analys, dom kan säkert avgöra om det finns mycket skit och sand, metallspån i oljan och därifrån avgöra dess vidare öde...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ab_seaman

#55 » 18:23:39, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang det dåliga trycket, är pumpen rätt monterad och sitter som den ska?
Kan det vara så att den drar tjuvluft? Skummar hydrauloljan mycket?
Är pumpen på hymas 474 Valmets egen som kommer med basmaskinen eller nånting Hymas har monterat i efterhand? Lite opåläst på hydraulbiten får jag erkänna.

Kan vara värt att kolla att det är rätt typ av pump som sitter där också, hänt mer än en gång att man bytt av olika skäl, kanske inte original eller likvärdig finns längre och man därför har monterat en mindre pump man hade liggande, bara en tanke.

Bara så att vi inte låser fast oss i en felaktigt tankebana och ger oss ut på gåsjakt där inga gäss finns.

//Tobbe
Det finns många nyanser av grönt, vissa är dåliga, andra är sämre.
Finnzetor var dag i veckan.
Användarvisningsbild
ab_seaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:24, 08-03-2011
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford Anglia -56

PeterNacka (trådstartaren)

#56 » 19:45:59, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen; Ställt frågan till han. Men den duger å gräva med å lyfta massa med. Däremot att den blir så svag efter ca 1h är större problem. Då får jag liksom pausa å göra annat ett tag. Så vill man inte ha det.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Janson1

#57 » 19:53:47, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte hade någon bakgrundshistoria alls så skulle jag sagt pumpen direkt, den är helt klart känsligast för tunn olja om den blir sliten, jag tror tom jag gissar på pumpen nu med. Om du har sand och skit mm som går runt så blir allting dåligt än hur du byter, det smittar som ett svårt virus ungefär, så ta ett "blodprov" och skicka in. Däremot så vet jag inte vart man skickar sånt till. Till vissa helikoptrar skickar man in ett oljeprov till tillverkaren (Eurocopter i Frankrike) i stället för att byta, sen avgör dom om man skall byta nu eller senare eller inte alls.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Martin.Eriksson

#58 » 19:56:00, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulpumpen sitter väl framför motorn och drivs av vevaxeln med en bit "kardan" mellan så inget valmet där..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

PeterNacka (trådstartaren)

#59 » 21:06:30, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kanske är pumpen igen då. Hur fasen tvättar man ett hydraulsystem??? Finns det någon produkt så som det finns till motorer å är en kombinerad olja å tvätt produkt???
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

ab_seaman

#60 » 21:28:55, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett när man sköljer ett system tappar man ur all olja, tar ur sugsilen och ev tryck/retur filter och ersätter de senare med nya filter, därefter gör man rent sugsilen och allt runt den man kan komma åt, sen tappar i alla fall vi i "sköljolja", en billigare hydraulolja som vi kör runt i hela systemet. Efter att nogrant ha använt alla funktioner som finns så gott det går tappas oljan ur och sugsilen+oljan kontrolleras. Är den mycket skitig kör vi ibland ett varv till med filtrerad olja sen byts alla filter igen.
Det finns många nyanser av grönt, vissa är dåliga, andra är sämre.
Finnzetor var dag i veckan.
Användarvisningsbild
ab_seaman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:24, 08-03-2011
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford Anglia -56


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se