Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

98 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Valtravän

#76 » 11:29:36, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite input från mig - känns inte 190 bar som väl mycket i en gammal 474? Har någon en spec på trycket? Nästa fundering - 70 bar känns som ett rimligt tryck i lyftcylindern på lastaren då du lyfter lastaren, om du inte kör den i ändläge/överströmning.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


PeterNacka (trådstartaren)

#77 » 14:32:06, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen manual till dem vad jag kan se. Närmast är skötselanvisningen med en skiss på hydraulsystemet. Men jag vet inte vad som är vad. Står där men hur det skall fungera. Så säger mig inte mkt Så fort det är avancerat, KONTAKTA PROFFS. Blir GALEN på det. Såg en ev Manual på Oie, ollson i ellös, frågade här om den är skötselanvisningen eller just en Manual. Skötselanvsiningen köpte förra ägaren hos Lundberg för 200kr. Tack så länge! (Jo, jag skjuter med höften för jag vet inte vad jag skall sikta på ändå, ha ha).
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

bonnen513

#78 » 16:48:17, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån mer funktion än tilten som gör att motorn storknar? stödben?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

bengt jansson

#79 » 18:15:20, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter , jag menar inte att du skjuter från höften , men svaren / råden från oss blir lite så,,,, hydraulsystemen skiljer troligtvis inte mycket mellan 470 - 474 Ladda hem filen för 470 och studera den noga. Jag vet inte hur många timmar jag lagt på att läsa manualer under åren, vare sig det gäller redskap , motorcyklar eller traktorer !!! Det gäller att ta till sig info och undvika dyrbara misstag. Vår hobby kostar nog ändå ....
Bra kommentar från Bonnen , kör alla funktioner i ändlägen och notera hur motorvarvet förändras. Med den info vi har nu är det troligtvis inget fel på
pumpen. Ger den 190 bar och motorn storknar när du tilltar lastaren så är pumpen OK vad det gäller tryck . Ta tid på hur snabbt du lyfter bomen , stickan ,, lastaren osv så vi får en hum om flödet också
Kör på ,,,

2 personer gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S , Volvo T24, Fiat 680 DT , Huddig760, MF 5445-4

bonnen513

#80 » 19:15:44, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckande anticavitationsventil nämns som felorsak till sjunkande bom
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

Valtravän

#81 » 22:35:37, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett nytt litet besserwisserinlägg - "antikavitation" är en återfyllnadsventil för att inte få "dieseleffekt" på hydraulcylindrarna.
Om du sänker fortare än pumpen hinner leverera så får du vaccum eller luft i cylindern och det fixa "antikavi...". Den är oftast samma pryl som chockventilen. Den öppnar och skickar in returoljan på trycksidan av cylindern. Jag har för mig att 474 hade en Monsun Tison-manöverventil och där var läckande chock/återfyllnadsventiler ett problem. Idag sköter Parker Hanifinn i Borås om Monsun Tison.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Lars_karlsson

#82 » 08:16:58, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min valmet 6000 har jag en kran jag kan öppna så får jag flytläge på huvudbommen, men svårt att tro att de bara skulle vara så enkelt ,, provade lite nyss, är alltså flytläge när jag jag trycker ner bommen, så det stämmer inte heller då, :cool:
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

PeterNacka (trådstartaren)

#83 » 17:08:07, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manualen som säger mest är; Skötselanvisningar. Dock står det inte mkt i den alls som nämnt. Det finns en FLYTLÄGESVENTILEN på ritningen över hydrauliken. Men tryckt -79 å innefattar även C-4. Den ANTIKAVATIONSVENTILEN, står det inget om. När jag följer rören så är det bara två klumpar, ventilpaket för gräv resp lastning. 470 har ett annat ventilpaket med en ventil mindre, 6 ist för 7 på 474:orna. De är kanske samma i övrigt. Jag vet inte.

ÖVERTRYCKSVENTILEN; När jag tiltar skopan, lastarens, så dör motorn mkt fort. Inte testat de andra då jag är rädd å förstöra systemet. Eller är det bara någon slang som kan skita sig???

NY DELFRÅGA HÄR; Upptäckte idag att lastaren inte är så svag. Utan om jag trycker ner spaken hårt så börjar den jobba å lyfta hela traktorn utan allt för stora problem. När jag trycker löst så händer inte mkt efter den träffat marken. OM jag sedan tilltar skopan för å få stöd vid grävning, då svajar lastaren. ÄR DET KANSKE FLYTLÄGE SOM INTRÄFFAR SOM NI TALAR OM???

ANG HYDRAULTRYCKET; Förra ägaren fick 190 bar efter han bytte pumpen för ca 200h sedan å 7-8 år sedan. Grannen har inte kommit över som sagt så vet inte något mer om trycket.

NY FRÅGA; Oie har denna bok till 474 som de kallar för Instruktionsbok. Någon som vet om det är Skötselanvisningen eller just en mer detaljerad sak som en instruktionsbok? (Står att ena är till BS motorn som är med turbo. Andra är till DS motorn, vad är det för motor??? Eller är det för turbo å utan turbo å felskrivet? Oie svarar inte på min mail förfrågan om detta)

NY FRÅGA; Någon mekanik på burken för hydraulolja filtret, vet någon vad det är? Går å vrida på maniken men vågar jag ej...
Bild

Fråga; På högra nedre delen av grävarens ventilpaket sitter en stor skruv med insex spår å låsmutter. Den är alltså justerbar. Vad kan det vara för funktion?

Bild

ÄR TRAKTORN SLUT??? Någon bygger bo på ventilpaketet. Å dessa rackare vet ju vart det är lämpligt att bygga säkra bo. På platser där tiden står stilla lixom. :skratta3:

Bild

Här är lastarens ventilpaket. Ser inget å justera där eller lossa. Två skruvhattar finns till resp ventil. Chockventil antar jag. Någon som ser något annat av intresse?

Bild

Om någon vet om någon på Öland som kan hydraulsystem hyfsat som detta, så tipsa gärna mig. Jag betalar en vettig slant för att någon skall komma, slänga ett öga å meka nån timma med mig!!! Så jag får lite guidening då ingen manual finns för egen guidening

Mkt tacksam som vanligt!!!
:shake_hands:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

Turbodiesel

#84 » 17:42:47, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bl,a 616 & tidiga 616B/646 använde dessa monsunventiler, så även om systemen inte är identiska så bör någon med hyfsade grundkunskaper kunna sålla fram lite godis.

Har inte kollat i denna själv, men hydrauliken är väl med här? Verkstadshandbok Volvo BM grävlastare 616/616 B/646
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bengt jansson

#85 » 18:36:54, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du förstör inget genom att köra funktionerna fullt ut. På sin höjd kan du skjuta en slang men om de är gamla och torra så händer det förr eller senare .
Testa alla funktioner som vi föreslagit
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S , Volvo T24, Fiat 680 DT , Huddig760, MF 5445-4

CountyBruff

#86 » 18:57:09, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den runda, rostfärgade mojängen på filtret har en gång i tiden varit en markör som visade när
oljefiltret var dags att byta. OBS det är ett högtrycksfilter och har arbetstryck (ca 140 kg/cm2) när motorn går.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Täckdikningsmaskin hembyggd på County 1124
County 654 traktor
Huddig 760
Atlas 1304 M

Ivar Risslén

#87 » 19:08:25, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Downloads här på Maskinisten finns både reservdelskatalog och skötselinstruktioner. I reservdelskatalogen kan man se vad saker heter och hur det är uppbyggt. Enligt reservdelskatalogen så finns det något som de kallar sugchockventil. Det är en sak som de som är kunniga på hydraulik kan för klara vad det är.
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... l&df_id=58
Jag såg i skötselinstruktionerna att arbetstrycket skulle vara 170 bar som exempel.
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=164
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bonnen513

#88 » 21:00:03, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krävs det ett visst motryck i returen för att återfyllnadsventilerna ska funka?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x

Janson1

#89 » 21:19:54, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte detta men jag tror att chockventilerna sitter i själva ventilstången, man kan ju faktiskt plocka ut den sämsta funktionens stång och titta efter och känna och klämma, det kanske ger mest.
Bara ett litet förslag.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: mf-30 numera såld.
Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Dexta från -61
Nyförvärv: Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 E + omvårdnad av Gasgas 400

Valtravän

#90 » 22:23:01, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående "BS" och "DS" så är det Valmet motorer i olika utvecklingssteg. Läs på motorbeteckningen på motorblocket. DS-motorn satt i Valmet 505 - 905. BS satt i de äldre traktorerna. Troligen så har du en BS-motor.
Nästa: Det krävs ett mottryck på returen för att antikavitation/återfyllnad ska funka. Man brukar kalla det för "returuppbackningsventil" och den sitter ihop med manöverventilens utlopp till tank.
Ytterligare ett: Hymas i Huddiksvall byggde både 474 och 616. Grovt sett så hade de olika drivlinor - resten av maskinerna var lika.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bergman, LasseA70 och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates