Sida 6 av 7

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 11:29:36, 18-04-2015
av Valtravän
Lite input från mig - känns inte 190 bar som väl mycket i en gammal 474? Har någon en spec på trycket? Nästa fundering - 70 bar känns som ett rimligt tryck i lyftcylindern på lastaren då du lyfter lastaren, om du inte kör den i ändläge/överströmning.

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 14:32:06, 18-04-2015
av PeterNacka
Finns ingen manual till dem vad jag kan se. Närmast är skötselanvisningen med en skiss på hydraulsystemet. Men jag vet inte vad som är vad. Står där men hur det skall fungera. Så säger mig inte mkt Så fort det är avancerat, KONTAKTA PROFFS. Blir GALEN på det. Såg en ev Manual på Oie, ollson i ellös, frågade här om den är skötselanvisningen eller just en Manual. Skötselanvsiningen köpte förra ägaren hos Lundberg för 200kr. Tack så länge! (Jo, jag skjuter med höften för jag vet inte vad jag skall sikta på ändå, ha ha).

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 16:48:17, 18-04-2015
av bonnen513
Är det nån mer funktion än tilten som gör att motorn storknar? stödben?

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 18:15:20, 18-04-2015
av bengt jansson
Peter , jag menar inte att du skjuter från höften , men svaren / råden från oss blir lite så,,,, hydraulsystemen skiljer troligtvis inte mycket mellan 470 - 474 Ladda hem filen för 470 och studera den noga. Jag vet inte hur många timmar jag lagt på att läsa manualer under åren, vare sig det gäller redskap , motorcyklar eller traktorer !!! Det gäller att ta till sig info och undvika dyrbara misstag. Vår hobby kostar nog ändå ....
Bra kommentar från Bonnen , kör alla funktioner i ändlägen och notera hur motorvarvet förändras. Med den info vi har nu är det troligtvis inget fel på
pumpen. Ger den 190 bar och motorn storknar när du tilltar lastaren så är pumpen OK vad det gäller tryck . Ta tid på hur snabbt du lyfter bomen , stickan ,, lastaren osv så vi får en hum om flödet också
Kör på ,,,

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 19:15:44, 18-04-2015
av bonnen513
Läckande anticavitationsventil nämns som felorsak till sjunkande bom

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 22:35:37, 18-04-2015
av Valtravän
Ett nytt litet besserwisserinlägg - "antikavitation" är en återfyllnadsventil för att inte få "dieseleffekt" på hydraulcylindrarna.
Om du sänker fortare än pumpen hinner leverera så får du vaccum eller luft i cylindern och det fixa "antikavi...". Den är oftast samma pryl som chockventilen. Den öppnar och skickar in returoljan på trycksidan av cylindern. Jag har för mig att 474 hade en Monsun Tison-manöverventil och där var läckande chock/återfyllnadsventiler ett problem. Idag sköter Parker Hanifinn i Borås om Monsun Tison.

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 08:16:58, 19-04-2015
av Lars_karlsson
På min valmet 6000 har jag en kran jag kan öppna så får jag flytläge på huvudbommen, men svårt att tro att de bara skulle vara så enkelt ,, provade lite nyss, är alltså flytläge när jag jag trycker ner bommen, så det stämmer inte heller då, :cool:

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 17:08:07, 19-04-2015
av PeterNacka
Manualen som säger mest är; Skötselanvisningar. Dock står det inte mkt i den alls som nämnt. Det finns en FLYTLÄGESVENTILEN på ritningen över hydrauliken. Men tryckt -79 å innefattar även C-4. Den ANTIKAVATIONSVENTILEN, står det inget om. När jag följer rören så är det bara två klumpar, ventilpaket för gräv resp lastning. 470 har ett annat ventilpaket med en ventil mindre, 6 ist för 7 på 474:orna. De är kanske samma i övrigt. Jag vet inte.

ÖVERTRYCKSVENTILEN; När jag tiltar skopan, lastarens, så dör motorn mkt fort. Inte testat de andra då jag är rädd å förstöra systemet. Eller är det bara någon slang som kan skita sig???

NY DELFRÅGA HÄR; Upptäckte idag att lastaren inte är så svag. Utan om jag trycker ner spaken hårt så börjar den jobba å lyfta hela traktorn utan allt för stora problem. När jag trycker löst så händer inte mkt efter den träffat marken. OM jag sedan tilltar skopan för å få stöd vid grävning, då svajar lastaren. ÄR DET KANSKE FLYTLÄGE SOM INTRÄFFAR SOM NI TALAR OM???

ANG HYDRAULTRYCKET; Förra ägaren fick 190 bar efter han bytte pumpen för ca 200h sedan å 7-8 år sedan. Grannen har inte kommit över som sagt så vet inte något mer om trycket.

NY FRÅGA; Oie har denna bok till 474 som de kallar för Instruktionsbok. Någon som vet om det är Skötselanvisningen eller just en mer detaljerad sak som en instruktionsbok? (Står att ena är till BS motorn som är med turbo. Andra är till DS motorn, vad är det för motor??? Eller är det för turbo å utan turbo å felskrivet? Oie svarar inte på min mail förfrågan om detta)

NY FRÅGA; Någon mekanik på burken för hydraulolja filtret, vet någon vad det är? Går å vrida på maniken men vågar jag ej...
Bild

Fråga; På högra nedre delen av grävarens ventilpaket sitter en stor skruv med insex spår å låsmutter. Den är alltså justerbar. Vad kan det vara för funktion?

Bild

ÄR TRAKTORN SLUT??? Någon bygger bo på ventilpaketet. Å dessa rackare vet ju vart det är lämpligt att bygga säkra bo. På platser där tiden står stilla lixom. :skratta3:

Bild

Här är lastarens ventilpaket. Ser inget å justera där eller lossa. Två skruvhattar finns till resp ventil. Chockventil antar jag. Någon som ser något annat av intresse?

Bild

Om någon vet om någon på Öland som kan hydraulsystem hyfsat som detta, så tipsa gärna mig. Jag betalar en vettig slant för att någon skall komma, slänga ett öga å meka nån timma med mig!!! Så jag får lite guidening då ingen manual finns för egen guidening

Mkt tacksam som vanligt!!!
:shake_hands:

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 17:42:47, 19-04-2015
av Turbodiesel
Bl,a 616 & tidiga 616B/646 använde dessa monsunventiler, så även om systemen inte är identiska så bör någon med hyfsade grundkunskaper kunna sålla fram lite godis.

Har inte kollat i denna själv, men hydrauliken är väl med här? Verkstadshandbok Volvo BM grävlastare 616/616 B/646

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 18:36:54, 19-04-2015
av bengt jansson
Du förstör inget genom att köra funktionerna fullt ut. På sin höjd kan du skjuta en slang men om de är gamla och torra så händer det förr eller senare .
Testa alla funktioner som vi föreslagit

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 18:57:09, 19-04-2015
av CountyBruff
Den runda, rostfärgade mojängen på filtret har en gång i tiden varit en markör som visade när
oljefiltret var dags att byta. OBS det är ett högtrycksfilter och har arbetstryck (ca 140 kg/cm2) när motorn går.

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 19:08:25, 19-04-2015
av Ivar Risslén
I Downloads här på Maskinisten finns både reservdelskatalog och skötselinstruktioner. I reservdelskatalogen kan man se vad saker heter och hur det är uppbyggt. Enligt reservdelskatalogen så finns det något som de kallar sugchockventil. Det är en sak som de som är kunniga på hydraulik kan för klara vad det är.
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... l&df_id=58
Jag såg i skötselinstruktionerna att arbetstrycket skulle vara 170 bar som exempel.
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=164

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 21:00:03, 19-04-2015
av bonnen513
Krävs det ett visst motryck i returen för att återfyllnadsventilerna ska funka?

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 21:19:54, 19-04-2015
av Janson1
Nu vet jag inte detta men jag tror att chockventilerna sitter i själva ventilstången, man kan ju faktiskt plocka ut den sämsta funktionens stång och titta efter och känna och klämma, det kanske ger mest.
Bara ett litet förslag.

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 22:23:01, 19-04-2015
av Valtravän
Angående "BS" och "DS" så är det Valmet motorer i olika utvecklingssteg. Läs på motorbeteckningen på motorblocket. DS-motorn satt i Valmet 505 - 905. BS satt i de äldre traktorerna. Troligen så har du en BS-motor.
Nästa: Det krävs ett mottryck på returen för att antikavitation/återfyllnad ska funka. Man brukar kalla det för "returuppbackningsventil" och den sitter ihop med manöverventilens utlopp till tank.
Ytterligare ett: Hymas i Huddiksvall byggde både 474 och 616. Grovt sett så hade de olika drivlinor - resten av maskinerna var lika.