Sida 7 av 7

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 23:04:05, 22-04-2015
av PeterNacka
Hej, nu har jag fått hjälp å kika hydraultrycket.

Hydraultrycket; Lite vanskligt läsa av för den bygger upp trycket å stannar inte. Den bygger upp till ca 170 i en jämn hastighet vid 1200rpm. Sedan smackar det till å den bygger upp till ca 215 å där dör motorn. Skall trycket byggas upp så?

Övertrycksventil; På reservdelsskissen jag fick länkad finns ingen övertrycksventil. Grannen sa att Volvo inte hade det på sina hjullastare på -70 talet. Så han trodde det kom senare. Men VOLVO 616B m.fl. MANUAL som länkats ovan, den är super. Det är mera en verkstadshandbok än manual :)
Fråga; TRyckbegränsningsventil, är det lika med Övertrycksventil? För om inte finns det just ingen på denna modell.

NY FRÅGA; Verkstadshandboken, säger att pumpen sprängs om övertrycksventilen monterats fel. Varför gör den det? Förstår inte. Förstår inte heller hur det hänger ihop med att motorn dör när lastaren når sina ändlägen. Eller är motorn så sliten att den annars orkat dra upp baren till 220+ så pumpen sprängts? (Grötigt nu, men men).

Tappade trycket; Grannen sa att en bekant hade samma problem. Orsaken där var ett ett ventilblock spruckit. Var 4st på den å ett av de två inre hade spruckit. Det såg man först när allt var demonterat.

NY fråga; RUNDGÅNGSKANAL och PARALELLKANAL. Vad har de för funktioner? Har lite svårt å utläsa sprängskissen över ventilblocket, kan jag nämna. Nya symboler överallt :/ Vart gör en sprucken kanal så att alla cylindrar tappar sina tryck??? Tycker det borde vara centralt problem som nämnt några ggr...

Forts, tappade trycket; (Lovade grannen max 3 min tid för å hjälpa mig. Så inte mätt tiden per funktion). Mätte bara trycket från lastarens funktioner. Provade grävaren sedan å där dör inte motorn i ändlägena. Någon som förstår???


Forts, tappade trycket; Att lastaren tappar trycket fortare när maskinen är varm, efter ca 1h, det hände nog inte idag. Utan verkar som jag blir uttråkad å varm i kläderna å därför tror det går långsammare :P Har en tendens att sänka motorvarvet med tiden oxå. Tycker det både låter för mkt å så mkt att jag tänker att motorn far illa... Fast jag har radio i hörselkåporna. Men får mäta detta med tid framgent. Skall köpa en hydraultrycksmätare med lång slang. Från 3dm till 20dm. Så jag kan mäta allt vid körning på egenhand.

Svara gärna på den nya, tack på förhand!

Tacksam :)

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 04:00:48, 23-04-2015
av Turbodiesel
PeterNacka skrev:Hej, nu har jag fått hjälp å kika hydraultrycket.

Hydraultrycket; Lite vanskligt läsa av för den bygger upp trycket å stannar inte. Den bygger upp till ca 170 i en jämn hastighet vid 1200rpm. Sedan smackar det till å den bygger upp till ca 215 å där dör motorn. Skall trycket byggas upp så?

Nej, du ska inte kunna läsa av tryck långt över max arbetstryck enligt boken (170bar var det väl?)
PeterNacka skrev:Övertrycksventil; På reservdelsskissen jag fick länkad finns ingen övertrycksventil. Grannen sa att Volvo inte hade det på sina hjullastare på -70 talet. Så han trodde det kom senare. Men VOLVO 616B m.fl. MANUAL som länkats ovan, den är super. Det är mera en verkstadshandbok än manual :)
Fråga; TRyckbegränsningsventil, är det lika med Övertrycksventil? För om inte finns det just ingen på denna modell.
Beror på lite vad du menar, men generellt kan benämningarna tryckbegränsningsventil, övertrycksventil & säkerhetsventil mena samma sak, En sådan ventil som på ett, eller annat sätt begränsar max pumptryck finns & har funnits alla hydraulsystem sedan hedenhös. Däremot chock eller reduceringsventiler till varje enskild funktion saknas på mycket gamla, eller enkla ventiler. Och på funktioner som inte behöver det.

På din maskin finns det med säkerhet en sådan ventil, men den kan vara feljusterad, eller sitta åt fel håll om du dödar motorn med en funktion som saknar egen reducerings/chockventil. Eller har en sådan (chock)ventil som står betydligt högre än huvudöverströmmaren.

PeterNacka skrev:NY FRÅGA; Verkstadshandboken, säger att pumpen sprängs om övertrycksventilen monterats fel. Varför gör den det? Förstår inte. Förstår inte heller hur det hänger ihop med att motorn dör när lastaren når sina ändlägen. Eller är motorn så sliten att den annars orkat dra upp baren till 220+ så pumpen sprängts? (Grötigt nu, men men).

Se ovan, men på monsunventilerna av denna modell är överströmningsventilen byggd som en lös insats, den har återfyllnadskäglan åt ena hållet, och övertryckskäglan åt det andra. Lite olyckligt att de är vändbara, men å andra sidan går det mesta att sätta åt fel håll i hydraul & ventilvärlden

Mäter du trycken på tomgång? normalt ska trycken mätas runt normalt arbetsvarvtal. Men det är en god idé att inte testa på högre varvtal innan orsaken till för högt tryck fastställts.
PeterNacka skrev:
Tappade trycket; Grannen sa att en bekant hade samma problem. Orsaken där var ett ett ventilblock spruckit. Var 4st på den å ett av de två inre hade spruckit. Det såg man först när allt var demonterat.

Ja, allt är möjligt, men borde inte påverka två helt skilda ventilblock, om inte båda är spruckna förstås.
PeterNacka skrev:
NY fråga; RUNDGÅNGSKANAL och PARALLELLKANAL. Vad har de för funktioner? Har lite svårt å utläsa sprängskissen över ventilblocket, kan jag nämna. Nya symboler överallt :/ Vart gör en sprucken kanal så att alla cylindrar tappar sina tryck??? Tycker det borde vara centralt problem som nämnt några ggr...

Rundgångskanalen går normalt förbi alla ventiler/slider, men stängs gradvis när du påverkar valfri funktion & nödvändigt tryck byggs då upp till parallellkanalen.

Parallellkanalen går från pumpporten parallellt utmed alla ventiler/slider i ventilblocket och försörjer de med olja när rundgångskanalen stängs.

Det finns så vitt jag vet ingen enskild kanal som kan orsaka att alla funktioner får högt läckage.
PeterNacka skrev:
Forts, tappade trycket; (Lovade grannen max 3 min tid för å hjälpa mig. Så inte mätt tiden per funktion). Mätte bara trycket från lastarens funktioner. Provade grävaren sedan å där dör inte motorn i ändlägena. Någon som förstår???


Forts, tappade trycket; Att lastaren tappar trycket fortare när maskinen är varm, efter ca 1h, det hände nog inte idag. Utan verkar som jag blir uttråkad å varm i kläderna å därför tror det går långsammare :P Har en tendens att sänka motorvarvet med tiden oxå. Tycker det både låter för mkt å så mkt att jag tänker att motorn far illa... Fast jag har radio i hörselkåporna. Men får mäta detta med tid framgent. Skall köpa en hydraultrycksmätare med lång slang. Från 3dm till 20dm. Så jag kan mäta allt vid körning på egenhand.

Svara gärna på den nya, tack på förhand!

Tacksam :)

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 20:03:30, 26-04-2015
av Janson1
Grovt sett, verkar schemat stämma med din grävare avs. oljans tilltänkta väg? Jag läste i ett tidigare inlägg att övertrycksventilen kan sitta i ett eget block allra först, finns det ett sånt block?
Nu har jag inte sett schemat än...
Om trycket går långt över max tryck så stannar motorn eller går någonting sönder, typ pump spricker, rör eller slang spricker eller ventilpaketet spricker... klart obra. Att det överhuvudtaget sprängs beror på att oljan MÅSTE ta vägen någonstans, kanske pumpen är den svagaste länken?

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 22:44:10, 26-04-2015
av Hymax
Enligt hydraulschemat i instruktionsboken ska överströmningsventilen sitta i lastarens ventilpaket.
Kan du ta några fler bilder från några olika håll på lastarens ventilpaket?

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 02:02:47, 22-08-2016
av cab16v
Löste sig problemet ? och vad var lösningen?

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 20:52:48, 21-03-2017
av PeterNacka
Hallå igen :) Glad för alla svar. Är kroniskr sjuk så den fick bara stå efter kopplingen satt sig. Nu är den loss igen. Startar likaså. Blivit dålig jordning sedan i sommras så renoverade solenoiden halt i onödan. (Lade på mera koppar på bläck å kontakter invändigt ifall det var felet. Borde märkt orsaken innan... Men men).

Nästa steg är å lösa vad felet kan bero på. Läste igenom tråden nu. Minns inte det mesta :P Fick dåligt minne när jag blev kroniskt sjuk. Nåväl. Det skall lösas. Men mkt okänt för mig insåg jag nu. Kanske insåg igen. Minns inte :bira:

Kan nämna att jag köpt ny slav å huvudcylinder idag. Orginal. Fifo Traktordelar AB var överlägset billigast. Nästan 50% billigare än Oie... Tips bara. Dyrt nog ändå i delar för våra maskiner.

Ser ni skrivit att Bm 616 skulle vara samma som 474. Önskar en manual men 616 har väl helt annnat chassi. Eller? Har ju en Valmet motor. (Nån som vet vart info om deras variant av glödstift finns beskriven någonstans? Den som eldar diesel ist för anvönda glödstift. Vill ha ingång den oxå).

Skall ta mera bilder. Läsa om å på igen så jag inte ställer massa onödiga frågor :skratta3:

God kvällens!

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 21:13:06, 21-03-2017
av igelkottar
Blir nog bra, bara du tar det lugnt nu, jag vet av egen erfarenhet detta med kronisk sjukdom
och en massa mediciner, det sätter ner både minne och annat.

Ta en sak i taget och gör färdigt det i den mån det går så är det lättare att komma ihåg vad man gjör och ska göra.

Krya på dig. :shake_hands: :shake_hands:

Re: Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

InläggPostat: 19:13:45, 07-07-2017
av PeterNacka
Hej där, nu måste den säljas snart å jag därför läsa om då jag inte minns från förra året vad jag just läste. Gör ju en bra slant på priset!

Trevlig sommar så länge med mkt mek å annat kul samt bra väder önskar jag er :)