Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

HenkeBoy (trådstartaren)

#1 » 18:22:31, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjipp! Jag undrar lite över chockventilernas funktion på frontlastare.

På min Trima 1610p lastare är det kopplat tankretur. Chockventilerna är båda stämplade 210 (antar att det är 210 bar).

På mindre modeller men även på nyare modeller fast större så nyttjas dock inte tankreturen.
Däremot ser jag i reservdelslistorna till dessa att de har olika tryck på ventilerna. Ofta 210 resp. 175.

Om det blir över 210 bar i min chockventil förmodar jag att det läcker över tillbaka till tank.
Men på de flesta lastare där det inte sitter nån retur, vad händer då? - och varför har de olika tryck?


Behöver jag egentligen den där tankreturen på min lastare när den är monterad på min JD2140.
Det skulle vara skönt med ett rör mindre nu när jag drar om all hydraulik på lastaren.


Såhär har jag kopplat nu när jag dragit nytt:
(som ni ser har jag hittills skippat returen...)
Bild


Infogar en bild över funktionen för att förenkla eventuell förklaring:
Bild
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



Janson1

#2 » 18:30:31, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chock ventilens primära uppgift är att vid ett visst tryck öppna även om spaken står i neutralläge. Om man släpper spaken tvärt så vill den levande energin fortsätta, för att det inte skall bli tvärstopp med sprängda slangar, spräckta fästöron mm så öppnar denna yttersta säkerhetsventil som en slags mjukbroms.
Om du däremot behöver ett extra returrör, det vet jag inte.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mathiast

#3 » 18:31:31, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiltkolvarna på nya lastare har samma area på båda sidor så där kan oljan bara byta sida utan att det blir överflödig volym att dränera bort
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#4 » 18:33:34, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dom fall det finns chockar på lyftkolvarna så sitter dom i lastarventilen som redan har retur till tank
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

HenkeBoy (trådstartaren)

#5 » 18:57:17, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Tiltkolvarna på nya lastare har samma area på båda sidor så där kan oljan bara byta sida utan att det blir överflödig volym att dränera bort

Men nog är det samma storlek på tiltcylindrarna på min 1610p också...???

Låt säga att man styr en planeringsskopa med skopstålet rakt ner och sen hugger det fast.
Då viks skopan bara bakåt pga. att oljan läcker över från tryck till retursidan på cylindern alltså?

Men varför har de olika tryck på ventilerna för upptilt/nertilt?

När man tiltar upp med ventilpaketet, och det går för tungt borde det väl finnas nån överströmning där tycker jag? ...eller sitter det bara på lyften?


..fan jag känner mig som min frågvisa 4-åring och kanske borde ställt frågan i tråden "Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot."
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Erland Karlsson

#6 » 19:51:36, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Tiltkolvarna på nya lastare har samma area på båda sidor så där kan oljan bara byta sida utan att det blir överflödig volym att dränera bort


Jag känner mig också lite bakom här, -hur kan tiltcylindern ha samma area på båda sidor, finns där ingen kolvstång?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

fretchi

#7 » 19:54:36, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Genomgående kolvstång?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Erland Karlsson

#8 » 19:56:37, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en tiltcylinder på en lastare?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

HenkeBoy (trådstartaren)

#9 » 20:01:02, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan va skönt att det inte bara är jag som inte riktigt begriper detta...

Sitter å tittar på sprängskisser på ex.vis Trima 1490, och visst är det en mer komplex redskapscylinder än på 1610p:n, men jag får ändå inte ihop att arean ska bli lika....
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

HenkeBoy (trådstartaren)

#10 » 20:10:05, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men se på fan, det är alltså en kolvstång extra i cylindern! Då börjar jag bli lite mer övertygad om att arean kan vara densamma på plus och minussidan.
Syns bättre på Trimas 1620:s sprängskiss.

Tack till Ålö/Trima för att ni har sprängskisserna tillgängliga på nätet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Jac

#11 » 20:25:07, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:Men varför har de olika tryck på ventilerna för upptilt/nertilt?
[/i]


Kan vara att det är till vanliga cylindrar med bara en kolvstång. Kan också vara att dom där långa cylindrarna tål mer drag- än tryckkrafter.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mathiast

#12 » 21:28:54, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det brukar sitta en osynlig blind kolvstång i röret,brukar vara många som blivit förvånade när det läcker olja däruppe
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#13 » 21:40:45, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chockventilerna är på vissa konstruktioner ytterst viktiga i ändlägena, då de släpper ut olja när parallellföringens geometri brister. Samt backventilerna som återfyller motstående sida.

Är de ställda lägre än huvudöverströmmaren måste de ha tankretur för att kunna begränsa arbetstrycket till cylindern.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ulfgustav

#14 » 19:47:33, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chock ventilerna är säkerhetsventiler som skall fungera vid överbelastning.
De är ytterst viktiga i ett system
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

OLA56

#15 » 20:52:18, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chockventiler är "säkerhetsventiler".

En sann historia:
När Åkerman gjorde sina första hydraulgrävmaskiner, så hade de inga chockventiler. När det blev vinter och kallt (tjäle), så hade en kolv svullnat. Dit med en ny. Ett par dagar senare hade även den nya kolven svullnat. Ny kolv och tekniker på plats. Grävmaskinisten gjorde om han brukade vid tjäle (linmaskin) - gräva under sätta skopan i spjärn och sedan larva. På en lingrävare var det slacka linor som gällde. På en hydraulgrävmaskin - instängd olja. Åkerman mätte upp över 700 bar i stickkolven ( arbetstryck 165 bar). Då infördes chockventiker ( säkerhetsventiler).

Normalt på gamla Volvo lastmaskiner (L-serie) Arbetstryck 165 bar. Chockventiler 180 bar.

Istället för att "spränga" cylindrar, så släpps oljan ut till tank.

Ola56

2 personer gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se