Sida 1 av 2

Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 18:22:31, 02-04-2015
av HenkeBoy
Tjipp! Jag undrar lite över chockventilernas funktion på frontlastare.

På min Trima 1610p lastare är det kopplat tankretur. Chockventilerna är båda stämplade 210 (antar att det är 210 bar).

På mindre modeller men även på nyare modeller fast större så nyttjas dock inte tankreturen.
Däremot ser jag i reservdelslistorna till dessa att de har olika tryck på ventilerna. Ofta 210 resp. 175.

Om det blir över 210 bar i min chockventil förmodar jag att det läcker över tillbaka till tank.
Men på de flesta lastare där det inte sitter nån retur, vad händer då? - och varför har de olika tryck?


Behöver jag egentligen den där tankreturen på min lastare när den är monterad på min JD2140.
Det skulle vara skönt med ett rör mindre nu när jag drar om all hydraulik på lastaren.


Såhär har jag kopplat nu när jag dragit nytt:
(som ni ser har jag hittills skippat returen...)
Bild


Infogar en bild över funktionen för att förenkla eventuell förklaring:
Bild

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 18:30:31, 02-04-2015
av Janson1
Chock ventilens primära uppgift är att vid ett visst tryck öppna även om spaken står i neutralläge. Om man släpper spaken tvärt så vill den levande energin fortsätta, för att det inte skall bli tvärstopp med sprängda slangar, spräckta fästöron mm så öppnar denna yttersta säkerhetsventil som en slags mjukbroms.
Om du däremot behöver ett extra returrör, det vet jag inte.

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 18:31:31, 02-04-2015
av mathiast
Tiltkolvarna på nya lastare har samma area på båda sidor så där kan oljan bara byta sida utan att det blir överflödig volym att dränera bort

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 18:33:34, 02-04-2015
av mathiast
I dom fall det finns chockar på lyftkolvarna så sitter dom i lastarventilen som redan har retur till tank

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 18:57:17, 02-04-2015
av HenkeBoy
mathiast skrev:Tiltkolvarna på nya lastare har samma area på båda sidor så där kan oljan bara byta sida utan att det blir överflödig volym att dränera bort

Men nog är det samma storlek på tiltcylindrarna på min 1610p också...???

Låt säga att man styr en planeringsskopa med skopstålet rakt ner och sen hugger det fast.
Då viks skopan bara bakåt pga. att oljan läcker över från tryck till retursidan på cylindern alltså?

Men varför har de olika tryck på ventilerna för upptilt/nertilt?

När man tiltar upp med ventilpaketet, och det går för tungt borde det väl finnas nån överströmning där tycker jag? ...eller sitter det bara på lyften?


..fan jag känner mig som min frågvisa 4-åring och kanske borde ställt frågan i tråden "Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot."

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 19:51:36, 02-04-2015
av Erland Karlsson
mathiast skrev:Tiltkolvarna på nya lastare har samma area på båda sidor så där kan oljan bara byta sida utan att det blir överflödig volym att dränera bort


Jag känner mig också lite bakom här, -hur kan tiltcylindern ha samma area på båda sidor, finns där ingen kolvstång?

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 19:54:36, 02-04-2015
av fretchi
Genomgående kolvstång?

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 19:56:37, 02-04-2015
av Erland Karlsson
I en tiltcylinder på en lastare?

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 20:01:02, 02-04-2015
av HenkeBoy
Fan va skönt att det inte bara är jag som inte riktigt begriper detta...

Sitter å tittar på sprängskisser på ex.vis Trima 1490, och visst är det en mer komplex redskapscylinder än på 1610p:n, men jag får ändå inte ihop att arean ska bli lika....

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 20:10:05, 02-04-2015
av HenkeBoy
Ja men se på fan, det är alltså en kolvstång extra i cylindern! Då börjar jag bli lite mer övertygad om att arean kan vara densamma på plus och minussidan.
Syns bättre på Trimas 1620:s sprängskiss.

Tack till Ålö/Trima för att ni har sprängskisserna tillgängliga på nätet!

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 20:25:07, 02-04-2015
av Jac
HenkeBoy skrev:Men varför har de olika tryck på ventilerna för upptilt/nertilt?
[/i]


Kan vara att det är till vanliga cylindrar med bara en kolvstång. Kan också vara att dom där långa cylindrarna tål mer drag- än tryckkrafter.

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 21:28:54, 02-04-2015
av mathiast
Jo det brukar sitta en osynlig blind kolvstång i röret,brukar vara många som blivit förvånade när det läcker olja däruppe

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 21:40:45, 02-04-2015
av Turbodiesel
Chockventilerna är på vissa konstruktioner ytterst viktiga i ändlägena, då de släpper ut olja när parallellföringens geometri brister. Samt backventilerna som återfyller motstående sida.

Är de ställda lägre än huvudöverströmmaren måste de ha tankretur för att kunna begränsa arbetstrycket till cylindern.

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 19:47:33, 11-04-2015
av ulfgustav
Chock ventilerna är säkerhetsventiler som skall fungera vid överbelastning.
De är ytterst viktiga i ett system

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 20:52:18, 11-04-2015
av OLA56
Chockventiler är "säkerhetsventiler".

En sann historia:
När Åkerman gjorde sina första hydraulgrävmaskiner, så hade de inga chockventiler. När det blev vinter och kallt (tjäle), så hade en kolv svullnat. Dit med en ny. Ett par dagar senare hade även den nya kolven svullnat. Ny kolv och tekniker på plats. Grävmaskinisten gjorde om han brukade vid tjäle (linmaskin) - gräva under sätta skopan i spjärn och sedan larva. På en lingrävare var det slacka linor som gällde. På en hydraulgrävmaskin - instängd olja. Åkerman mätte upp över 700 bar i stickkolven ( arbetstryck 165 bar). Då infördes chockventiker ( säkerhetsventiler).

Normalt på gamla Volvo lastmaskiner (L-serie) Arbetstryck 165 bar. Chockventiler 180 bar.

Istället för att "spränga" cylindrar, så släpps oljan ut till tank.

Ola56