Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Valtravän

#16 » 23:58:44, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kollar i schemat som du bifogat så ser du att chocken också har en återfyllnadsfunktion som gör att du slipper kavitation i cylindern. I hydraulikens barndom så fick man in luft i cylindern runt kolvstångens dammtätning, då kolven rörde sig "för fort", och det gjorde att man skapat en dieselmotor inne i cylindern med en go förbränning inne i cylindern. Man kan fortfarande se det på kolvtätningar som är brända. Luften och hydrauloljan brann inne i cylindern då man komprimerade den vid nästa kolvrörelse. Chocken med återfyllnad är viktig....
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo



gornil

#17 » 22:33:24, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte sätta en chockventil till vardera klaff på min klaffskopa och undrar vad skillnaden är mellan dessa två chockventiler.
Skopan ska användas till en L90 som i dagsläget har 90cm klaffar men tänkte bygga om till 120cm fjädrade klaffar.
kommer att köpa nya hydraulcylindrar till skopan också, mest troligt 80-40, 600 eller 90-50, 600.


Är det någon som kan förklara skillnadena mellan dessa två chockventiler:

Antichockventil VMPDI http://www.oie.se/Produkt/antichockventil-vmpdi-(50790-08)?sectionId=1001792990
Mått
Anslutning:
1/2 BSP

Specifikation
Max flöde:
70 l/min
Max öppningstryck:
180 bar
Minsta öppningstryck:
10 bar
Inställt öppningstryck:
90 bar

Antichockventil VAU http://www.oie.se/Produkt/antichockventil-vau-(50802-08)?sectionId=1001792990
Mått
Anslutning:
1/2 BSP
Specifikation

Max arbetstryck:
300 bar
Max flöde:
70 l/min
Max öppningstryck:
250 bar
Minsta öppningstryck:
50 bar
Inställt öppningstryck:
130 bar


Är främst vad beteckningarna VMPDI och VAU betyder jag undrar över.
Öppningstrycket tror jag är mer lämpligt om det är 90 istället för 130 bar så det talar för VMPDI ventilen. Om det inte går att ställa trycket på dessa på ett enkelt sätt?

Frågorna är alltså
1) 80-40, 600 eller 90-50, 600 cylinder
2) Skillnad mellan VMPDI och VAU
3) Justerbart tryck på ett enkelt sätt på någon av dessa två
4) lämpligt öppningstryck för mig?
Användarvisningsbild
gornil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:45, 28-05-2012
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L90E
Lännen 740S
Valmet Valtra 6400 med Hypro 755
Timberjack 1210
BM Volvo 641
BM Volvo T650

Björn.O

#18 » 01:01:47, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog lite lurigt att veta vilket öppningstryck som funkar bra. Man vill ju inte att vingarna ger efter i onödan heller. Kanske bäst att köpa hydraulgrejerna från nån av de som tillverkar multiskopor så är det utprovat.
T.ex Drivexskoporna har ju en fin ventil med både chockar, elektrisk väljarventil och ansluten ackumulator i samma block. :thumme:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Turbodiesel

#19 » 03:11:00, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron