Sida 2 av 2

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 23:58:44, 11-04-2015
av Valtravän
Om du kollar i schemat som du bifogat så ser du att chocken också har en återfyllnadsfunktion som gör att du slipper kavitation i cylindern. I hydraulikens barndom så fick man in luft i cylindern runt kolvstångens dammtätning, då kolven rörde sig "för fort", och det gjorde att man skapat en dieselmotor inne i cylindern med en go förbränning inne i cylindern. Man kan fortfarande se det på kolvtätningar som är brända. Luften och hydrauloljan brann inne i cylindern då man komprimerade den vid nästa kolvrörelse. Chocken med återfyllnad är viktig....

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 22:33:24, 29-12-2016
av gornil
Tänkte sätta en chockventil till vardera klaff på min klaffskopa och undrar vad skillnaden är mellan dessa två chockventiler.
Skopan ska användas till en L90 som i dagsläget har 90cm klaffar men tänkte bygga om till 120cm fjädrade klaffar.
kommer att köpa nya hydraulcylindrar till skopan också, mest troligt 80-40, 600 eller 90-50, 600.


Är det någon som kan förklara skillnadena mellan dessa två chockventiler:

Antichockventil VMPDI http://www.oie.se/Produkt/antichockventil-vmpdi-(50790-08)?sectionId=1001792990
Mått
Anslutning:
1/2 BSP

Specifikation
Max flöde:
70 l/min
Max öppningstryck:
180 bar
Minsta öppningstryck:
10 bar
Inställt öppningstryck:
90 bar

Antichockventil VAU http://www.oie.se/Produkt/antichockventil-vau-(50802-08)?sectionId=1001792990
Mått
Anslutning:
1/2 BSP
Specifikation

Max arbetstryck:
300 bar
Max flöde:
70 l/min
Max öppningstryck:
250 bar
Minsta öppningstryck:
50 bar
Inställt öppningstryck:
130 bar


Är främst vad beteckningarna VMPDI och VAU betyder jag undrar över.
Öppningstrycket tror jag är mer lämpligt om det är 90 istället för 130 bar så det talar för VMPDI ventilen. Om det inte går att ställa trycket på dessa på ett enkelt sätt?

Frågorna är alltså
1) 80-40, 600 eller 90-50, 600 cylinder
2) Skillnad mellan VMPDI och VAU
3) Justerbart tryck på ett enkelt sätt på någon av dessa två
4) lämpligt öppningstryck för mig?

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 01:01:47, 30-12-2016
av Björn.O
Det är nog lite lurigt att veta vilket öppningstryck som funkar bra. Man vill ju inte att vingarna ger efter i onödan heller. Kanske bäst att köpa hydraulgrejerna från nån av de som tillverkar multiskopor så är det utprovat.
T.ex Drivexskoporna har ju en fin ventil med både chockar, elektrisk väljarventil och ansluten ackumulator i samma block. :thumme:

Re: Chockventilens funktion? - Nån som vill förklara?

InläggPostat: 03:11:00, 30-12-2016
av Turbodiesel