Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Lite hjälp med hydraulik

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Ulf Stjärneborn (trådstartaren)

#1 » 19:18:51, 09-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, med risk för att göra bort mig aldeles så skriver jag här och undrar om det är någon som skulle känna sig manad att hjälpa till med sina kunskaper?

Jag arbetar med en produktutveckling på en prototypverkstad här i Göteborg och har givetvis fått för mig att använda hydraulik. Till saken hör att det fanns en hel del hydraul/pneumatik kolvar liggande. Jag är inte säker på vilket men förutsätter att dom skall gå att använda i hydraulik, dessutom fanns det en del 24v styrningar så det verkar inte som jag behöver köpa någonting.
Det enda som saknas är en pump men jag funderar på att bygga en skruvpump. Jag vet att det givetvis går att köpa en färdig pump men jag tycker utmaningen att se om det går att bygga en själv är roligare. Dessutom pratar vi om mindre flöden på kanske runt en liter per minut så jag känner inte att det kan bli farligt för mig om något går snett. Värre vore om jag skulle försöka mig på att bygga något mastodontprojekt med höga tryck.

Vi pratar om fyra mindre cylindrar där den längsta är ca 500 mm lång och runt 50mm i diameter

Nu är frågan till er om någon kan ge mig lite kött på benen med flöden, val av motor med mera? Jag skulle behöva någon som jag kan rådfråga när jag kör fast vilket jag givetvis kommer att göra. :eek:
Ulf Stjärneborn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:35, 09-12-2006



AntonNormark

#2 » 02:54:26, 10-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte så bevandrad i det här med flödesberäkningar och sådant heller.. Men om du frågar mig så skulle jag vilja tycka att det blev enklare och pålitligare ifall du använde en pump för ändamålet, och en elmotor att driva det med..
Flödet går ju alltid att reglera med reglerventiler, det som spelar in där är väl hur snabbt kolvarna ska röra sig, och hur tungt dom ska lyfta.. är det flera kolvar du ska styra så beövs ju någon form av ventilpaket till det..
Och ventilerna går ju att styra på olika sätt dom med.. Elektroniskt, pneumatiskt eller manuellt bla..

Du kan givetvis även använda dig av pneumatik rakt igenom då du även hade sådana kolvar, men jag tycker att det kan vara nog så svårt att få pneumatik att uppföra sig som man vill.. väldigt lätt att det blir "ketchup-effekt" på saker och ting enligt mina erfarenheter..

Som om du matar in lite mer information om ändamålet så blir det säkert lättare för experterna på forumet att tipsa dig! :grin:

//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Ulf Stjärneborn (trådstartaren)

#3 » 11:51:10, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anton

Jag ser här på forumet att min fråga blivit visad 103 gånger när jag skriver det här, så det verkar inte som det är någon hög prioritet att skynda till min undsättning. :mail:

Varför jag var intresserad av att bygga en liten kugghjulspump var delvis för att jag tittat vad leverantörer vill ha betalt för den minsta pumpen samt att jag har tillgång till en hel mekanisk verkstad.
Att ta nästan 2000 kronor netto för ett pumphus som faktiskt inte innehåller mer än 2 mötande kugghjul finner jag vara lite magstarkt när det inte är något större problem för mig att fräsa ut ett hus och peta i två kugghjul. Ville jag ha en motor till pumpen så pratar vi om ännu mer pengar. Gamla motorer finns det gott om och det är inte så svårt för mig att skruva ihop något fungerande.
Svårigheten jag har är att dimensionera rätt för ändamålet, inte byggandet och däri ligger även mitt problem. Jag kan för lite om detta och kommer bli tvungen att prova mig fram. Därför är era svar viktiga och tidsbesparande för mig

Kom ihåg att jag arbetar med en prototyp vilket inte kommer att generera en enda krona i dagsläget, bara utgifter, viket det gäller att ta ner till ett minimum. Redan nu har jag investerat en räcka tusenlappar i en del andra komponenter, som kommer att fungera som en styrning för det jag bygger nu.

Som du förstår så är det en inte patenterad uppfinning vilket gör att jag inte kan ge för mycket information. Men idén skall användas i marint bruk och innefattar två ramar som är fastsatta med varandra som det hederliga gamla labyrintspelet med två rattar ut. Skilnaden är att två korta hydraler skall samverka för att hålla konstruktionen i ett nollplan mot gravitationen. På dessa är en axel monterad som eleveras och roteras. Så ca fyra cylindrar bör klara detta.

Allt styrs med en sk "Basic stamp" i samverkan med en GPS och skriven mjukvara.

Storleken på cylindrarna ger dig en uppfattning om att det vi pratar om är en mindre konstruktion som behöver klara kanske max 10 kg. Men det är inte heller något jag har klara siffror på, utan det behövs fältprov.

Hoppas detta ger dig lite mer möjligheter till förslag som kan underlätta för mig Anton? Givetvis är det önskvärt med fler kockar i den här soppan så var inte blyg nu om du vill vara med att salta. Alla inlägg är tacksamma om dom är konstruktiva. :laes_detta:
Ulf Stjärneborn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:35, 09-12-2006

Holger

#4 » 12:00:07, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ulf,

först och främst: lycka till med ditt projekt!
Det låter lite som om du jobbar på en autopilot.

Jag ser här på forumet att min fråga blivit visad 103 gånger när jag skriver det här, så det verkar inte som det är någon hög prioritet att skynda till min undsättning.

Du fick svar ganska snabbt tycker jag.
Med den information som du kunde lämna ut i första inlägget tycker jag att AntonNormark gjorde ganska mycket av det :uupps:
Nu väntar alla kanske på lite mer information - vilket vi har nu.

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77

#5 » 13:24:08, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat alternativ finns ju också: Elcylindrar.
- Jo jag vet, kostar en mindre förmögenhet men du verkar ju va en händig typ, så du kan ju eventuellt tillverka såna själv. Har funderat lite kring elcylindrar på mitt nuvarande projekt nämligen. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=2048

Det låter som om du i så fall skulle klara dig med vanliga vindrutetorkarmotorer eller eldomkraft från Biltema vad gäller åtminstone den erforderliga kraften, vet inte hur det är med effekten. Låter som det krävs ganska snabba rörelser/korrigeringar.

Att tillverka en kugghjulspump... :uupps: Tror nog du ska nog ha en extrem precision på dina fräsar och slipmaskiner för att du skall få en pump tillräckligt tät även med moderata tryckbelastningar.

Beg kugghjulspumpar som fortfarande har nåt att ge så hittar du säkert på närmste skrot billigt.

Angående dimensioneringen så är det väl inte speciellt viktigt på en prototyp. Bara att borra flera hål för cylinderfästet från rotationsaxelcentrum räknat, så får du vridmoment/kraft/hastighet enkelt justerat.
Det första du monterar efter pumpen(förutom övertrycksventil) så kunde va en flödesdelare så får du enkelt pumpens flöde justerat. Kostar nog lite men kan säkert behövas till övriga projekt i framtiden också.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Gunnar Karjel

#6 » 13:49:08, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Ulf.

Har läst dina inlägg och bildat mej en uppfattning.
Gäller det endast en testrigg och den belastning du anger så
skulle jag föreslå lågtryckshydraulik, max 16 bar, då klarar Du
med god marginal 10 kg både på + / - sidan av cylindrarna.
Vad gäller hastighetsreglering så finns strypbackventiler att
använda. Vi har en del maskiner på jobbet som vi byggt om till
lågtryckshydraulik just för att det inte fungerade bra med endast pneumatik (dålig precision). Nu har vi 2 st oljebehållare som är trycksatta med tryckluft och använder det som tryckmedium istället, alltså ingen Ketchupeffekt.
I och med det låga trycket (16bar) kom kan man använda vanliga pneumatikkomponenter typ Rexroth/Mecman.
Som alternativ finns ju också elekromekaniska domkrafter, starka och
utrymmessnåla, då slipper Du pumpen och ventiler, alltså styrsystem
direkt till mekanisk rörelse.
Något tips till pump är svårt att ge utan att veta hastighet och flöden ska den verka som ett gyro som krävs ju att flera cylindrar kan verka samtidigt med mer flöde osv.

//Gunnar
Gräv en grop åt andra...
Användarvisningsbild
Gunnar Karjel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:05, 26-04-2006
Ort: Eskilstuna

Marcus

#7 » 15:46:42, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite parantes:

Tryck=kraften
Fköde=Hastigheten

Med lågtryckshydraulig måste du ha större kolvar (större tryckarea) för att få samma kraft. Där med klumpigare. och så även långsammare med samma flöde.

Vill du ha smidiga grejor, med små, snabba och exakta rörelser så är ett högre tryck och förhållandevis högt flöde (relativt kolv/cylinderarean) att föredra.

Om jag tolkade rätt så skall du bygga en självnivelerande utrustning och då måste ju exaktheten vara av störst vikt, så även hastigheten?

Jag tror precis som tidigare inlägg att köp av en riktigt pump är a och o i en sånhäringa lösning. Utan kontroll på tryck och flöden så får du aldrig din mjukvara att styra detta exakt nog...
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#8 » 19:52:53, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte skaffa dig en oljepump från en större förbränningsmotor? Ger dig några bars tryck ut och ett visst flöde, svårt att säga exakt men det borde ju inte vara så dyrt. Du ger oss ingen som helst information utom att du vill ha hjälp och lite difust om en pump men inte verkar du veta om du skall använda pneumatikcylindrar eller hydraulcylindrar. Pneumatikcylindrar drivna hydrauliks går väl bra så länge du inte förväntar dig några större tryck (krafter). Borde dessutom vara lägre motstånd i packningarna på dem. Annars så kan du ju ge oss information om var du kikat på pumpar och motorer eller andra doningar så vi kan hjälpa dig att hitta till prisvärda alternativ eller butiker att handla i. Som privatperson vet jag att det är dyrt med hydraulik, tex betalade jag 1500 kronor för ett par år sedan när jag byggde min vedklyv då bara för 4 stycken slangar! Ventilen fick jag för 2000 kronor och pump med motor och motorskydd kostade runt 4000 kr har jag för mig, alla priser exlusive moms! Idag när jag jobbar med dylika saker kostar ett par slangar med kopplingar mig några tior till en hundralapp beroende på längd och diameter.

Ps tänk på vad tiden kostar om du skall tillverka saker själv, och en kugghjulspump är inte så märkvärdig men de som tillverkar dem har en del erfarenhet samlad genom ett antal försök att hitta rätt! Läs på och hitta alla delar du behöver ha inne i pumpen först och tänk på att läckaget troligen blir stort för dig! Och tänk på om du letar priser att det kanske räcker med lågtrycksgrejer för dig, (som vi brukar säga när folk kommenterar dyr hydraulik, Det är inga VVS-grejor det här!)
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ulf Stjärneborn (trådstartaren)

#9 » 23:12:58, 11-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla som svarat hittills.

"Holger", förhoppningsvis någon gång kan jag presentera produkten här, men i dagsläget duger din gissning lika gott som någons. Jag har samlat material och erfarenheter i ett år innan jag blev medlem på detta forum så räkna inte med att mitt arbete kommer att bli offentligt i morgon. Att skapa kan vara en mödosam process om man inte väljer produkter med låg teknikgrad. Det är först nu som jag börjar bygga det jag i teorin förutsatt mig, så vi får se hur lång tid det behövs till färdig prototyp. Tyvärr har jag inte tid att arbeta med detta dagligen men försöker lägga runt tio timmar i veckan i prototypverkstaden. Sakta men säkert blir det förhoppningsvis något mer än en hög med skrot. :lmao:

”ja-bond77”, med elcylindrar antar jag att du menar linjära motorer? Jag kunde tyvärr inte sätta mig in i vilken funktion dom skulle ha i din havremoped, men det kan du säkert utveckla närmare?

Anledningen till att jag väljer hydraulik är flera. En är att jag älskar att lära mig nya saker, vilket detta är för mig, samt att jag gillar utmaningar.
Vist kan jag göra det lätt för mig och köpa några vindrutetorkarmotorer eller eldomkrafter, men det är ingen sport eller hur?
Hydrauliken gör också att det enbart är en motor och resten ljudlösa styrningar och kolvar istället för fyra brummande motorer som också är mer utrymmeskrävande än smala cylindrar. Om vi nu inte pratar om linjära motorer, vilka är dyra och inte kommer på fråga i den här fasen så tror jag mera på hydraulik.

Jag skall faktiskt ta dig på orden ja-bond77 och uppsöka min lokala skrot när Göteborg slutar likna floddeltat Mekong under en monsun. Som det är idag är man tvungen att andas med gälar och jag är rädd att försvinna i något träsk på vägen dit. Förhoppningsvis kan jag när staden torkat upp finna en mindre kugghjulspump och spara mig själv en massa arbete.
Det slog mig faktiskt när jag läste ditt inlägg att det är det självklaraste att börja där. En plats jag faktiskt brukar använda mig av, men i det här sammanhanget försvann den möjligheten ut i den stora glömskan. Konstigt det kan bli när amnesin kickar in? :slag2:

”Gunnar Karjel.” Lågtryckshydraulik låter som ett alternativ att starta med om jag inte hittar en pump, tryckluft har jag tillgång till. Tyvärr är det ingen slutlig lösning för mig, enbart temporär. Samtidigt är det motsägelsefullt i och med ”Marcus_borås” inlägg. Exaktheten är av största vikt, därav valet av hydraulik och inte pneumatik. :mon:

” nixs” Jag har precis börjat att rikta in mig på detta och har inga erfarenheter av prisbilden på hydraulik. Vad är billigt, vad är dyrt? Det enda jag gjort hittills är en försiktig prisförfrågan hos en återförsäljare. http://www.terling.se/index.shtml Självklart vore det roligt att få fler alternativ av er gamla rävar i gebitet. Det finns säkert mycket att göra på prisbilden. :smile:

Slutligen,

tack för ert engagemang, roligt med sån glöd på ett forum, men sluta för all del inte att skriva inlägg. De ger mig nya uppslag och mottages tacksamt. :buga:
Ulf Stjärneborn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:35, 09-12-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se