Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Styrning till proportionella ventiler

79 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#61 » 21:14:19, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

maclars skrev:OK Jag får fundera på det. Pumpen kan inte gå hela tiden för den en sk S5 pump vilket innebär att den får gå i 5 minuter sedan stå stilla 5 minuter
pga överhettning.

Japp, så blir det med konstantflödespump tillsammans med closed center ventil. Pumpen drar faktiskt mera effekt när du inte kör skyliften än vad den gör när du drar i spakarna fullt ut förutsatt att kolvarna kan gå med mindre än maxtryck.
Ja om det är en batteridriven skylift med "konstant-effekt"-system så blir det en helt annan diskussion med helt andra förutsättningar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Jac

#62 » 21:22:05, 17-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen får du ordna med tvåhandsgrepp, en separat knapp för att köra pumpen, eller så får du ordna så att pumpen aktiveras med joystickarna. Joystick med neutralbrytare är det vedertagna men har du inte det så kan kanske nån elektronikkunnig kan knåpa ihop något som får ett relä att slå på första lilla signal ut från joysticken.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#63 » 11:29:03, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några hinder med att använda bypass/omloppsventilens utgång (ev med anpassningsrelä) att styra elpumpens kontaktor med, Jac? Det bör finnas ytterligare en utgång för att kalla på olja från maskinen, en typ av säkerhetskrets.

6300 har LS / avlastat konstanttryck.

Closed centerventiler kombinerat med bypassventil är praktiskt taget industristandard, och det är inga större problem att få det att lira med rundpumpning & behovsstyrd elpump. Logosblocket har jag för mig även innehåller en flödesregulator.

Jag har mycket liten möjlighet att läsa PDF på några dagar, det blev en liten ögonoperation igår.. :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#64 » 19:17:15, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Finns det några hinder med att använda bypass/omloppsventilens utgång (ev med anpassningsrelä) att styra elpumpens kontaktor med, Jac? Det bör finnas ytterligare en utgång för att kalla på olja från maskinen, en typ av säkerhetskrets.


Originalelektroniken som följde med, tänkte inte så långt.

Turbodiesel skrev:
Closed centerventiler kombinerat med bypassventil är praktiskt taget industristandard, och det är inga större problem att få det att lira med rundpumpning & behovsstyrd elpump. Logosblocket har jag för mig även innehåller en flödesregulator.


Jomenvisst, elektrisk bypass verkar vanligt på små HPU'er och behovsstyrd elpump på ännu mindre HPU'er/powerpacks. 3-ports flödesregulator finns på Logosschemat.

Var det laser eller stål? Krya på dig oavsett.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#65 » 19:22:09, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Ja om det är en batteridriven skylift med "konstant-effekt"-system så blir det en helt annan diskussion med helt andra förutsättningar...


Konstanteffektssystem förekommer väl mer som hjälpsystem för att styra kopplingar i växellådor och liknande, då med både lågt tryck och effekt. Även till att försörja pilotjoystickar. Jag har aldrig sett det användas för arbetshydraulik.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#66 » 22:43:35, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:.. "konstant-effekt"-system..


Jac skrev:Konstanteffektssystem förekommer väl mer som hjälpsystem för att styra kopplingar i växellådor och liknande, då med både lågt tryck och effekt. Även till att försörja pilotjoystickar.

Så är det i de flesta fall.
Som jag uppfattade den här skyliften så hade den en konstantflödespump, överströmmande tryckbegränsare samt en "closed center" riktningsventil. Enligt mig så kommer full hydraulisk konstant effekt att tas ut så fort vi startar pumpen?! Och enligt Trådstartaren så var det nåt i instruktionsboken som sade att systemet inte fick köras längre än 5 min pga risken för överhettning.
När jag skrev "konstant-effekt-system" så satte jag det inom citationstecken :mrgreen: för jag har aldrig tidigare hört den termen som en officiell term för ett sånt hydraulsystem, jag har dock använt termen vid andra tillfällen då man diskuterat grundläggande skillnader mella olika typer av hydraulsystem. Men nu har ju du nästan verifierat att det är en "officiell benämning" :grin:
Jag har aldrig sett det användas för arbetshydraulik.
Menar du benämningen "konstanteffektsystem" eller systemet som sådant?
Vet du vad en "S5 pump" definieras som? 12V-24V drivet från fordons-sidan?
Senast redigerad av akkamaan 00:09:01, 19-03-2020, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#67 » 22:53:21, 18-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev: Menar du benämningen "konstanteffektsystem" eller systemet som sådant?

Att ett system bestående av en fast deplacement som står och blåser över en tryckbegränsningsventil hela tiden utan någon form av avlastning, används till arbetshydraulik har jag aldrig sett. Däremot förekommer det till kopplingar i växellådor och till försörjning av pilotjoystickar.

Begreppet konstanteffekt förekommer också i system med variabla pumpar, jag känner väl till det.


akkamaan skrev:Vet du vad en "S5 pump" definieras som? 12V-24V drivet från fordons-sidan?

Det S5 jag känner till är duty cycle klassen som vanligtvis förekommer i effektuppgifter till AC motorer.
Om det är nån annan definition på 12-24V på fordonssidan känner jag inte till.

https://electrical-engineering-portal.c ... ous-motors
Senast redigerad av Jac 10:11:26, 19-03-2020, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

maclars

#68 » 10:05:48, 19-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag får be om ursäkt jag skrev fel i instruktionen för hydraulenheten skrev jag s5, som jag tolkade att det var 5min, det ska vara s2=5min.
Här är specen https://taon.se/upload_dir/pics/Hydraul ... MPP-04.pdf
Körtiden kommer ifrån då jag köpte ett hydraulaggregat för flera år sedan, på den specen stod det S3 så jag frågade försäljaren vad detta betyder och då svarade han man inte fick köra motorn längre än 3min intevaller. Kan ha att göra med garantin kanske.
Specen ovan stämmer så när som på att dom har satt i en 3,2 cc pump istället för 2,5 som är standard på den så den kallas MPP-04S så den ska ge 10,6l/min.
Här är länken till hemsidan https://taon.se/webbshop/1438-mobile-24 ... n-180-bar/
Jag tror att det blir enklast att använda omloppsventilen i det befintliga hydraulsystemet (den verkar att va inkopplad tillsammans med nödsänkningen) via en extra knapp som jag styr manuellt.
Med vänlig hälsning Ivan
maclars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:28, 17-10-2014
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 650 -76
Skylift Logos Giraff 9002HG -91 med nytt underrede

maclars

#69 » 10:27:43, 19-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hittade något intressant på weimer.se. http://www.weimer.se/Shop/List/NG6-ventiler/93/1
"Monteras flera ventiler på ett block i ett system med fast pump (fast flöde) måste en rundpumpningsventil användas, en ventil som öppnar till tank, då P och T ligger parallellt i blocket. Använd exempelvis ventil med slidtyp 21/2B3B för rundpumpning och plugga A och B."
Det blir ju samma sak som att jag använder den befintliga omloppsventilen.
Med vänlig hälsning
Ivan
maclars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:28, 17-10-2014
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 650 -76
Skylift Logos Giraff 9002HG -91 med nytt underrede

Jac

#70 » 10:40:35, 19-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Principen att använda omlöpsventil är vedertagen på mindre system men då handlar det oftast om system med AC motor som går hela tiden.
På DC motorer är det nog vanligast att man slår av och på elmotorn istället för att använda omlöpsventil då detta sparar batteri.
Det är ingenting som hindrar dig från att styra både omlöpsventilen och motorn, behövs ju bara ett extra relä.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#71 » 16:22:36, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Var det laser eller stål? Krya på dig oavsett.


Tack.

Kromsplitter, kombinerat med, som det verkar, en hyfsat oönskad reaktion av bedövningsmedlet. Denna veckas nätter har varit från en helt annan planet.

"Tillbringa minst en vecka i steril miljö" betyder (i min del av världen) bergtäkt,, och där är det ganska kallt så här års, vilket var lösningen för att stå ut alls. Att dra iväg till en Cat 980 för arborrning & dessutom svetsa redan dagen efter var kanske inget genidrag med facit i hand. Jag hoppas att jobbet såg hyfsat ut i alla fall, har inte hört något annat.

Svetsblänk och metallfeber (vilka jag, inte helt frivilligt, provat på tidigare) går att jämföra med en dans i parken jämfört med hur denna session upplevs.

Skärmtiden får bli ytterst begränsad en tid. Var försiktiga där ute.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

igelkottar

#72 » 16:24:15, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: Krya på dig.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Andert

#73 » 13:10:59, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser marknaden ut? Vilka leverantörer av venilblock motsvarande eaton CMA finns det? Jag skulle behöva något som är liknande, men med 40L och inte orimligt dyrt

Vi har på jobbet CMA 90 på vår testmaskin: https://www.youtube.com/watch?v=fWwGMRz_cL0 , går att få ut tryck, volymflöden osv fantastiskt att jobba med precisionen tillsammans med linjärgivare är mycket hög. Men nu tänkte vi testa med en mindre maskin i annan applikation och skulle behöva tips vad som finns och prisklass, det behöver finnas möjlighet att ta fram trycket. Danfoss har köpt upp eaton vad jag förstår och sen lagt ner CMA produkterna?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Jac

#74 » 14:53:41, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag visste inte att Danfoss hade lagt ner CMA ventilen.
CMA är ju unik med sin dubbelslidskonstruktion vilket gör att du kan ha olika trång retursida. Nån annan ventil med den funktionen existerar inte vad jag vet. Tidigare fanns Husco Incova men den tror jag försvann för många år sedan.

Elektronisk tryck och flödesstyrning (P/Q) utan 2-slidsfunktion finns hos många tillverkare av industriventilertiltyper t.ex. Atos: https://www.atos.com/en-it/Products/Ind ... /2_IN_C002
Rexroth har motsvarande: https://dc-mkt-prod.cloud.bosch.tech/us ... 015_05.pdf
Jag trodde fler hade men finner inte mer nu.

Om du vill ha 2-slidsfunktionen för separat styrning in och ut så kan man använda 2 ventiler, A på den ena och B på den andra.

Cool video! :cool:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Andert

#75 » 16:27:19, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är frågetecken från min sida angående om CMA90 läggs ner, har hört det indirekt. Jag kan nog klara mig utan 2-slidsfunktionen, planen är att använd trycket för att känna om man kört på något och det vore smidigt att få slippa sätta dit externa givare på berörda porta, brukar det var tillgängligt eller hålls det internt i ventilen?

Är det 2-slidsfunktionen som gör att de kan lägga in dämpning och via signaler få att sidorna är ihopkopplade så det blir flytläge?

Tack, staplingen av kubb sker enbart på position i rymden. Jag har visat var den ska greppa, samt stapla och sen räknas resten ut och den körs på givare på kranen.
Greppa stocken görs med en kamera, sen lastas den med förprogrammerad rutt via givarna.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se