Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Styrning till proportionella ventiler

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

VHK116.1

#16 » 00:42:51, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Proportional betyder inom hydrauliken att ventilens flöde
står i proportion till pålagd spänning på spolen.
0V inget flöde och 12V eller 24V max flöde.
Sedan är ju linjäriteten en fråga för tillverkarna att lösa.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


akkamaan

#17 » 01:04:10, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Proportional betyder inom hydrauliken att ventilens flöde
står i proportion till pålagd spänning på spolen.
0V inget flöde och 12V eller 24V max flöde.
Sedan är ju linjäriteten en fråga för tillverkarna att lösa.


Hmmmm....det betyder att du behöver återkoppling på det aktuella flödet???

Det måste väl bli proportionellt mot ventilens aktuella position.... eller ännu hellre, proportionellt mot den genererade magnetiska kraften som påverkar ventilen.....det är väl en fjäderkraft i motsatt ände...!!??

Om fjädern är linjär så blir ventil positionen linjär också!!??

Flödet är ju beorende av "Delta P" över strypningen. Trycket före strypningen kan ju iofs vara konstant men trycket efter strypningen är ju last beroende...

Delta P kan ju vara konstant om det är ett lastkännade system, men är det då flera ventiler på samma pump krets, och dessa har olika lasttryck....ja då faller ju det också.....
:roll:
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

VHK116.1

#18 » 01:13:10, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var många???
Men brukar inte proprtionalventiler med högre tryck och
flöden styras av en pilotventil som i sin tur styr huvudsliden?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

akkamaan

#19 » 01:31:08, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Det var många???
Men brukar inte proprtionalventiler med högre tryck och
flöden styras av en pilotventil som i sin tur styr huvudsliden?




Ju det var väl vad mitt tidigare inlägg med "MOOG pdf-en" syftade på....sidan 6...

SERVOVALVE(nozzle flapper) samt SERVOJET är ....hydraulisk pilot servo

och DDV är direktverkande el eller pwm...

Bild

håller med.....det måste ju till en större kraft att positionera en större ventilslid (högre flöde), det bör ju då kräva hydraulisk pilot tryck för att positionera ventilsliden....
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

nixs

#20 » 11:33:30, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Proportional betyder inom hydrauliken att ventilens flöde
står i proportion till pålagd spänning på spolen.
0V inget flöde och 12V eller 24V max flöde.
Sedan är ju linjäriteten en fråga för tillverkarna att lösa.


Man använder inte spänning dvs Volt för att reglera! Man använder ström dvs Ampere. Detta orsakar inte problem med olika resistans och värmeförändringar. Som Akkaman skriver så är det en fjäder som elventilen jobbar mot. Spelar ingen roll om det är direktdriven slid eller med hydraulservo och elektrisk för-styrning skillnaden är att man med hydraulservo får en utväxling och kan klara högre motkrafter i sliden till exempel flödeskrafter som drar eller trycker i sliden.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#21 » 11:35:46, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Det var många???
Men brukar inte proprtionalventiler med högre tryck och
flöden styras av en pilotventil som i sin tur styr huvudsliden?


Det beror på vad du menar med högre tryck och flöde? En NG6 proportionalventil klarar 350 bar och upp mot 90 liter genomlöpt flöde. En NG10 klarar betydligt mer. Dessa styr man direkt elektrisk påverkan på sliden.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#22 » 13:24:12, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
VHK116.1 skrev:Det var många???
Men brukar inte proprtionalventiler med högre tryck och
flöden styras av en pilotventil som i sin tur styr huvudsliden?


Det beror på vad du menar med högre tryck och flöde? En NG6 proportionalventil klarar 350 bar och upp mot 90 liter genomlöpt flöde. En NG10 klarar betydligt mer. Dessa styr man direkt elektrisk påverkan på sliden.

Tack nixs...
Antar att du syftar på dennaRexroth ventil.....(sidan 5)
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

nixs

#23 » 13:28:10, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade mer än sådan här i tanken men det är inte enorm skillnad.

http://www.wandfluh.com/fileadmin/user_ ... 0_11_e.pdf
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1

#24 » 16:42:58, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temperaturen påverkar resistansen på t.ex koppar som
används till spolar. Vid högre temp. ökar resistansen.
Spolarna styrs med konstant spänning (U) och endast strömen
(I) förändras vid funktion. Med denna metod påverkar temperaturen
inte spolens resistansförändring funktionen.
Men på något sätt är det ändå UxI=P som styr ventilen.
Men även via ett motstånd som är reglerbart kan man styra
ventilen i enklare applikationer.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

nixs

#25 » 16:57:15, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man använda enklare motstånd att styra ventiler men utan noggrannhet och repeterbarhet. Om du kontrollerar spänningen så har du fortfarande inte kontroll över strömmen när resistansen ändras och du får olika karaktär på ventilen med kall respektive varm spole. Styr du Amperen så spelar inte resistansen någon roll, du har hela tiden samma utspänning och styr hur mycket Ampere du skickar igenom och du mäter både utgående och ingående flank. Då har du inte någon påverkan av resistansen. Hur kommer det sig att det sitter 12 volts spolar på Rototilt till exempel när stora grävmaskiner är 24 volt?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Agne Holmqvist

#26 » 18:43:09, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det är strömmen som ger upphov till det magnetfält som påverkar sliden (strömmen och antalet varv i spolen ger magnetfältet), spelar alltså inte spänningen någon roll annat än att driva strömmen.
Det som är så fint med strömmätning är att man på så sätt kompenserar för både individberoende, temperturvariationer samt matningsspänningsvariationer.

Om man använder strömmätning och PWM styrning spelar det alltså inte någon roll om man använder 12V spolar i ett 24V system. (däremot kan det vara omöjligt att göra tvärt om då 12V inte räcker för att driva tillräcklig ström i en 24V spole (som har högre resistans).

Men jag känner inte till hur styrsystemen för Rototilt fungerar.

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

nixs

#27 » 19:11:01, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har så rätt Agne, jag vill bara visa på felet i resonemanget ovan.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#28 » 20:06:02, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tycker jag att det är lite rörigt
Ohms lag säger U=RxI
Vill du hålla konstantström genom spolen som har ett visst motstånd R så måste du ha en viss spänning, ska du bibehålla samma ström om R ökar p.g.a. värme så måste volten öka för att bibehålla samma ström genom spolen.
Men det sköter väl elektroniken automatiskt antar jag.(konstantström)
Hoppas att jag inte tänkt fel här :???:
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nixs

#29 » 20:12:08, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en spänning som är högre än vad som krävs och reglerar på strömmen? Enklare så?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#30 » 20:19:50, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du en viss spänning så har du en viss ström punkt, så är det, man kan inte rucka på ohms lag.
du kan inte ha en viss spänning och sedan reglera strömmen det är omöjligt.
Finns det något annat som reglerar ??
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates