Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Styrning till proportionella ventiler

50 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#46 » 02:39:14, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tack för utförlig förklaring.
Nu har jag nog det grundläggande klart :smile:

akkamaan skrev:
PWM ändrar spänningen, och därmed strömmen?


Tror jag greppat detta. Toppspänningen är alltid samma, men skulle man mäta med en voltmeter, så skulle man väl se en lägre spänning beroende på vad lång "duty cycle" är?
Svårt att mäta toppspänningen påen PWM fyrkantvåg med multimeter, en digital skulle nog bara "fladdra" och en analog skulle nog bara visa nåt som liknade medelspänningen. Går dock att mäta med ocilloskop. Spänningen har nog bara två värden 0 och max volt. Den faktiska strömstyrkan kommer doock att påverkas av spolens eletromotoriska motstånd varvid strömstyrkan i realiteten troligen kommer att "flanka" lite på start och stopp av strömpulsen.



akkamaan skrev:Om vi bestämmer oss för att tala om system som INTE har en hydraulservolänk (EHC) mellan magnetsolenoiden och ventilsliden i den PWM styrda riktningsventilen (mindre proportianellt styrda riktningsventiler).

Detta kom senare än propventilerna? Inget som fanns från början?
Det är ju inget hönan eller ägget förhållande mellan dessa två system. Sk kallade servoventiler (proportinella) med flapper utvecklades för flygindustrin under 1940-talet. Dessa var säkerligen inte PWM styrda då det inte fanns halvledarteknik på den tiden

Det jag sett heter lvdt, och är någon järnkärna som rör sej inne i en spole så att magnetfältet ändras, sedan mäts spänninhen för att få reda på var sliden befinner sej.(tror det funkar ungefär så).
återkoppling av slidens position kallas för closed loop. Det är ett steg som ger säkrare proportionalitet. dock är det ju oftast inte proportionalitet mot slidöppningen som eftersträvas utan proportionalitet mot hydraulfunktionens hastighet och/eller position. För att uppnå detta krävs återkoppling av hydraulkolvens eller "kranarmens" position. det är det man oftast kallar closed loop styrning av en hydraulfunktion. Detta är idag aktuellt på många arbetsmaskiner inom skog och entreprenad. Ett exempel är paralellföring av en lastskopa eller pallgafflar på en konventionel frontlastare. Sån parallellföring var tidigare mekanisk. Med closed loop styrning kan en dator beräkna hur pallgafflarna skall hållas horisontella oavsett hur lastmaskinen lutar framåt eller bakåt

Men hydraulservolänk jobbar inte så eller?
Hydraulservo länk jobbar i princip som vanlig hydraulservo typ på grävare utan el och PWM styrning där det är manöverspaken som direkt påverkar servoventilen och ett variabelt servotryck påverkar sedan huvudventilsliden. Dessa rena hydraulservosystem kan inte återkopplas elektriskt för closed loop styrning. Vid EHC eller elektrohydraulisk servokontroll så kommer PWM elen att påverka den lilla hydraulservoventilen som sedan via variabelt servotryck påverkar huvudventilsliden. dessa system kan återkopplas elektriskt för closed loop
Denna typ av feedback är nödvändig om det ska bli exakta regleringar eller?

Absolut. Closed loop krävs för att få högsta precision. men nu kommer det också att krävas att det mekaniska systemet som hydrauliken är glappfritt, att lasttrycket återkopplas från hydraulcylindrarna. Att man har lagt in de exakta oljevolymerna som finns mellan kolv och pump så att oljans kompression kan beräknas. etc etc
Vanligen använder man ackumulatorer och riktningsventiler sittande så nära hydraulcylindrarna som möjligt för att minimera sk hysteres eller oförutsägbara variationer i det hydrauliska systemet.
Ja jäklar det är i det närmaste "raket-teknologi"...
En bekant till mig, Peter Nachtwey, driver ett fölretag som utvecklade denna proportionalstyrda scenramp. Observera hur den kontrolleras med en mini-kopia av scenrampen...


https://www.youtube.com/watch?v=SJG7kRcId-4

Bild
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


AN

#47 » 00:10:58, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Hydraulservo länk jobbar i princip som vanlig hydraulservo typ på grävare utan el och PWM styrning där det är manöverspaken som direkt påverkar servoventilen och ett variabelt servotryck påverkar sedan huvudventilsliden.


Ok, jag trodde Hydraulservolänk var någon typ av återkoppling.
Det är alltså en pilotstyrning. Ja där du har slangen in i hytten, och i joysticken sitter en tryckreduceringsventil? Typ?

akkamaan skrev:återkoppling av slidens position kallas för closed loop. Det är ett steg som ger säkrare proportionalitet. dock är det ju oftast inte proportionalitet mot slidöppningen som eftersträvas utan proportionalitet mot hydraulfunktionens hastighet och/eller position. För att uppnå detta krävs återkoppling av hydraulkolvens eller "kranarmens" position. det är det man oftast kallar closed loop styrning av en hydraulfunktion. Detta är idag aktuellt på många arbetsmaskiner inom skog och entreprenad. Ett exempel är paralellföring av en lastskopa eller pallgafflar på en konventionel frontlastare. Sån parallellföring var tidigare mekanisk. Med closed loop styrning kan en dator beräkna hur pallgafflarna skall hållas horisontella oavsett hur lastmaskinen lutar framåt eller bakåt

Har man återkoppling ute på kranarm, försvinner väl lite av behovet att ha återkoppling på slidens position?
Hur brukar dessa givare fungera? De vill väl inte bara ha info om hur långt och snabbt hydraulkolven rör sej, utan egentligen var i rymden lasten befinner sej?



Den där scenen ligger det nog några timmar bakom :grin:
Vad för givare/återkoppling använder en sådan?
Borde vara liknande princip som kompenserade sjökranar väl? De som "kroken" alltid hålls i position på, oberoende av vågorna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#48 » 02:03:33, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Ok, jag trodde Hydraulservolänk var någon typ av återkoppling.
Det är alltså en pilotstyrning. Ja där du har slangen in i hytten, och i joysticken sitter en tryckreduceringsventil? Typ?

Exakt, proportionell pilotstyrning är det...
Många kallar det tryckreduceringsventil, men ska man vara riktigt petig så är det en "tryckregulator". Tryckreduceringsventil är ett mera generellt uttryck för tryckreducerande ventiler. En chockventil med lägre tryck än systemttrycket fungerar också som tryckreduceringsventil. Tryckreduceringsventiler avlänkar överskottsolja medan en tryckregulator stänger inne en viss oljevolym med ett konstant eller variabelt lägre tryck.

Har man återkoppling ute på kranarm, försvinner väl lite av behovet att ha återkoppling på slidens position?

Lite förenklat så kan det vara så. Eaton har tagit fram en riktningsventil med positionsgivare på sliden och tryckgivare på arbetsportarna. Med givare på sliden så kan man med större exakthet styra sliden till rätt position. Skulle tro att slidgivare kommer att bli mera vanliga på "intelligenta" applikationer där man eftersträvar hög precision. Alla såna här eletroniska funktioner är i dag digitala och kommunicerar via CAN Bus.
Eatons CMA200 ventil som dessutom har två individuella slider för varje dubbelverkande funktion. Klicka på bilden för att se den i sin helhet. Ventilen är pilotstyrd, dvs el-hydraulservo
Bild
Bild
Hur brukar dessa givare fungera?

Man skiljer på relativa och absoluta givare. En relativ givare måste kalibreras och nollställas. En absolut givare har en unik adress för varje position på kolven och behöver aldrig kalibreras eller nollställas,
De enklaste är analoga resistorer på insidan eller utsidan av kolven, eller att det är potentiometrar som sitter vid lederna på rörliga delar. De vanligaste idag är de induktiva givarna som jobbar med magnetism.
Parker har tagit fram ett fantastiskt system med streckkod ingraverad i kolvstången som läses av optiskt. Dessutom fantastskt hög precision och noggrannhet.
Bild
Bild
Det finns också roterande optiska pulsgivare som är vanliga.
Cranab som bl a tiillverkar skogskranar har givare som ser ut så här.
Bild
Bild
Bild

De vill väl inte bara ha info om hur långt och snabbt hydraulkolven rör sej, utan egentligen var i rymden lasten befinner sej?

Visst är det så. Men vet man vart alla kolvpositioner är så kan en dator beräkna vart alla "krandelar är belägna i förhållande till varandra, och då vet man också vart i ett rymdutrymme kranens delar är belägna. För hög precision så måste datorn kunna beräkna hur mycket krandelarna flexar av olika last och rörelser, rörelseenergin som frigörs vid tex inbromsning. Därav tryckgivarna i kolvar eller arbetsportar på riktningsventilen. Inom skogskranutvecklingen är man nu inne i något man kallar kranspetsstyrning vilket innebär att operatören bara behöver tänka på vart gripen är belägen resten styrs av datorn.
"Och nu blir det reklamfilm" John Deere Intelligent Boom Control


Den där scenen ligger det nog några timmar bakom :grin:
Vad för givare/återkoppling använder en sådan?
Borde vara liknande princip som kompenserade sjökranar väl? De som "kroken" alltid hålls i position på, oberoende av vågorna?

Hemligheten med det där scengolvet är Delta Motions controller som klarar av alla in och utsignaler blixtsnabbt. Gå in på deras hemsida och titta på deras videopresentationer såfår du mera kött på benen än jag kan ge dig
Alldeles säkert så finns det avancerad closed loop teknologi i dessa sjökranar.
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare

AN

#49 » 23:18:11, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket spännande ja :smile:

Syntes ju inte riktigt i filmen, eller så var det jag som inte fattade, men med kranspetsstyrning, behöver operatören bara fundera på var gripen befinner sej? Joysticken styr gripen bara?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#50 » 23:31:25, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Det finns mycket spännande ja :smile:

Syntes ju inte riktigt i filmen, eller så var det jag som inte fattade, men med kranspetsstyrning, behöver operatören bara fundera på var gripen befinner sej? Joysticken styr gripen bara?

När det gäller John Deere's IBC så är det vad jag har förstått lyftarm, vipparm och utskjut som samordnas. Kranssvängen är inte inblandad. Utskjut prioriteras av systemet. Jag har tyvärr aldrig kört en maskin med IBC.
Forskningen om detta med kranspetsstyrning började i slutet av 1970-talet i och med att elektrisk kranstyring kom in i bilden. Men man hade tyvärr inte tillräckligt med precisa sensorer och enkelt programmerbar datorkraft. Fanns i princip bara programmerbara ROM minnen sk PROM chips. Denna forskning bedrevs av dåvarande Forskningsstiftelsen Skogsarbete, idag SkogForsk, på uppdrag av skogsindustrin.
"oh come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akkamaan och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates