Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Variabla vändbara pumpar någonstans?

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#31 » 01:15:03, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

TMD100 skrev: Jag har nu en gammal Sauer pump från en ÖSA på gång. Det är en 105ccm pump, dvs jag skulle inte behöva växla upp varvtalet och ändå få tillräckligt med flöde (utan att trycket blir över 250 bar). Men?? Är det stora förluster i inre läckage och i matarpump om den bara går på 750 varv tror du?

Låt säga en sån här pump "fabriksny"ligger nånstans mellan 90-95% volymetrisk verkningsgrad beroende på arbetstryck. En "gammal" vet man ju aldrig skicket på, men det är troligt att den inte duger i en skogsmaskin. Kan vara så lågt som 60-70%. Tycker du ska undrsöka om någon kan testa pumpen i "bänk"....flödet ur pumphuset är ett mått på hur sliten pumpen är (svårt att mäta om spolpumpen sitter inbyggd.
Vilekn Ösa maskin kommer den ifrån? (troligen 260/270/280) Försök få kika i en reservdels alt verkstadhandbok hos en John Deere (Ösa) verkstad. Troligt att det finns en massa nyttig info där, typ detaljer om pumptyp/modell.

Som jag fått höra så ligger ÖSA maskinerna normalt mellan 1500-2000 varv.
Jag har inga siffror eller kurvor på pumpen, vet inte ens vad den har för beteckning. Det stod inte instruktionsboken tydligen och inte heller på pumpen. Bara volymen 105ccm.

Du kan ju fortfarande växlaupp pumpvarvtalet, och sen justera ner max utvinkling (slagvolym). Det skulle troligen minska de mekanisk förlusterna i pumpen.

Skulle vara intressant att se hur propellereffekt kalkyleras...Det blir ju hydrodynamisk belstning, typ momentomvandlare. Kan tänka mig att propellerdiameter, antal blad, stigning och varvtal är ingångsparametrar.

Och den andra frågan. Är det någon som har en vridmomentskurva/effektkurva på en TMD100 eller TD100. Frågan är hur mycket man kan ta ut vid ett så pass lågt varv.
Har läst att vissa lågtrimmade stora motorer har en väldigt "bred" vridmomentskurva, t o m så att vridmomentet kan öka ibland en bit ner från arbetsvarvet. Då skulle man rent teoretiskt kunna ha hälften av hästarna kvar vid tomgång!!
Men teori hjälper ju inte om motorn inte orkar. :skriva:
Nu sitter det en sån där insprutningspump som ska hålla varvtalet konstant på den här, heter det centrifugalpump?? Så den kommer ju försöka hålla upp tomgångsvarvet även under belastning.

Trillar dom här bitarna på plats så är det bara att börja bygga! Då blir det lite bilder så småningom.

MVH
TMD


Anpassade citat-koden /Holger
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag



ulfgustav

#32 » 06:35:52, 11-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom verkar göra ett seriöst bygge så är jag tveksam till om du skall krångla med en gammal sauer-pump, den är utbytt av någon anledning och med stor sannolikhet så håller den inte på långt när acceptabla prestanda. Rekkommenderar att du använder denna som "bojsänke" och istället köper en modern pump då vet du vad du får.
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#33 » 23:11:40, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en billig och enkel dubbelpump med riktningsventil.
Då får du två hastigheter på motorn och allt styrs med ett par strömbrytare.
Hydrostat må vara både bra och läckert men det blir dyrt om du ska ha fräscha grejor.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se