Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Variabla vändbara pumpar någonstans?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

TMD100 (trådstartaren)

#1 » 21:24:33, 06-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,

nu skriver jag en fråga igen för man får så många bra svar!!
Lite novis på hydraulik så ha överseende om jag använder mig av konstiga uttryck.
Jag håller på med ett projekt där jag vill ha en hydraulpump med variabelt deplacement och gärna reverserbart. Closed loop på engelska har jag läst någonstans.
Som jag förstår det så används det i hydrostatiska framdrivningar på flera maskiner.
Jag behöver flytta ungefär 30 hk helst steglöst med en hydraulpump (drivs av en dieselmotor vid ca 750 varv/min) till en hydraulmotor.

Jag vill egentligen bara reglera flödet. Trycket får bli var det blir så länge jag inte får för högt tryck. Jag vet att lasten på hydraulmotorn är ca 25 hk vid ett givet varvtal på axeln, så storleken på den anpassar jag efter vad jag kan hitta för pump. Men trycket får ju inte bli för högt så jag måste välja en lagom stor hydraulpump. Och varvtalet på pumpen är ju som sagt bara ca 750 varv/min!!!
Jag vill helst bara reglera flödet helt mekaniskt med vajer eller liknande.

1. Hur stor pump är lämplig? Ca 80 ccm/varv (vid max flöde) eller?? Mer?? (kan inte räkna på varv/tryck/effekt, bara flöden än så länge)
2. På vilka entreprenadmaskiner kan man hitta såna pumpar. Begagnade!
Har hört att vältar kan ha haft sådana pumpar.
3. Var kan man hitta en skrot/beg delar som kan sälja sånt?

Mycket tacksam för svar förstås!!

//TMD
Senast redigerad av TMD100 21:25:48, 06-05-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100



nixs

#2 » 21:29:27, 06-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsmaskiner, Huddigar, Mooroka mfl
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#3 » 01:54:25, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det snabbar på, och ökar intresset att besvara en sån här tråd, om "alla kort" läggs på bordet vid första posten...Flera med mig funderar säkert på vad det är du försöker bygga..... :???: "hästkraftförflyttare", eller kanske är de så enkelt som en hästvagn...LOL....

TMD100 skrev: Closed loop på engelska har jag läst någonstans.

Closed loop=Sluten krets, nödvändigt om man villa ha en hydrostat som kan bromsa och dra med samma, lika stor, kraft.


Som jag förstår det så används det i hydrostatiska framdrivningar på flera maskiner.
Huddig gräv/lastare, ÖSA 250 baserade skotare/skördare (senare Timberjack och John Deere idag) har båda använt Linde pump och motor, i elektroniskt effektreglerade system (styrförstärkare samt motorvarvtalsgivare).

Jag behöver flytta ungefär 30 hk helst steglöst med en hydraulpump (drivs av en dieselmotor vid ca 750 varv/min) till en hydraulmotor.
"flytta ungefär 30 hk"?? Kan du uttrycka detta på ett mera specifikt sätt?? Man flyttar väl inte hk!? Man använder hk för att flytta en "last". Hur som helst, jag tror jag förstår vad du menar....LOL

Effekt = vridmoment x varvtal, du måste uttrycka vad du vill åstadkomma på hydraulmotorns utgående axel. Vilket vridmoment respektive varvtal erfordrar din applikation.30hk kan innebära högtvavtal x lågt vridmoment, eller lågt varvtal x högt vridmoment. Du kan inte erhålla både högt varvtal och högt vridmoment om drivkällans (dieselmotorn) effekt är begränsad.



Jag vill egentligen bara reglera flödet. Trycket får bli var det blir så länge jag inte får för högt tryck.

Om du använder effektreglering och en variabel mootor, så kommer trycket att hållas konstant och flödet att regleras. Effektreglering innebär i princip att dieselns inställda utgående effekt inte överskrids, och åstadkommer motorstopp.

Jag vet att lasten på hydraulmotorn är ca 25 hk vid ett givet varvtal på axeln, så storleken på den anpassar jag efter vad jag kan hitta för pump.
igen, förstår inte vad du försöker uttrycka här....jag skulle vilja att du definerade och uttryckte ett erforderligt vridmoment för att flytta lasten, varvtalet blir sedan sedan beroende av tillgänglig effekt.

Men trycket får ju inte bli för högt så jag måste välja en lagom stor hydraulpump.

Om du har en varabel reversibel pump, och 750rpm, så behöver du bestämma det maximala arbetstrycket, innan du väljer pumpstorlek. Det är vanligt att hydrostater arbetar med upp till 420bar (42MPa) max tryck. (nämnda Linde pump-motor)

Och varvtalet på pumpen är ju som sagt bara ca 750 varv/min!!!
Jag vill helst bara reglera flödet helt mekaniskt med vajer eller liknande.

Då måste du leta i högen med gamla skrotade ÖSA 260 (tidigt 70-tal), de första av dem hade mekanisk-servohydraulisk kontroll, och de var av fabrikat Sauer om jag minns rätt.

1. Hur stor pump är lämplig? Ca 80 ccm/varv (vid max flöde) eller?? Mer?? (kan inte räkna på varv/tryck/effekt, bara flöden än så länge)

80cc-varv x 750rpm> 60 l/min = 1l/s > 32kW vid 32MPa (320bar)
På hydraulmotorns utgående axel har du troligen förlorat runt 25% till 30% av effekten, och har där då ca 22.4-24kW, vilket motsvarar ca 30-32hk.

2. På vilka entreprenadmaskiner kan man hitta såna pumpar.
Begagnade!
Har hört att vältar kan ha haft sådana pumpar.

Alla skogsmaskiner har idag elektroniskt styrd hydrostat

3. Var kan man hitta en skrot/beg delar som kan sälja sånt?


Hör med bla Stigs Maskin, Häggenås, norr om Östersund. Finns också några andra stora "skrotar", som andra kan ange namnet på...
Senast redigerad av akkamaan 01:55:47, 07-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

TMD100 (trådstartaren)

#4 » 08:44:14, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tack.
Svar med motfrågor är dom bästa, då måste jag tänka till lite mer!!
Jag ska inte göra något nytt, jag ska bara uppfinna hjulet än gång till för att hjulet är lite väl dyrt för mig om jag ska köpa det färdigt!
Det är en bogpropeller till en båt det ska bli.

Så siffrorna jag angett är dels mina egna idéer om hur mycket jag kan plocka ut från min maskin utan att den tjuvstannar, siffror från andra bogprop-system och vad den propeller som jag tänkt använda ”gissningsvis” behöver.
Lasten, dvs vattnet som ska flyttas från en sida till en annan, står i princip stilla i jämförelse med båten så jag har inga ”upp eller nedförsbackar”. Lasten ökar bara med varvtalet liksom.
Jag kan också ändra lasten genom att byta propeller till en med lägre eller högre stigning.
(Men jag har ju snott lite siffror förstås!! Ett liknande system krävde ca 25 kW vid full effekt. Jag har bara ökat diametern på tunneln och minskat lite på stigningen.)

Så jag tänkte så här. Jag skaffar en variabel pump och en vanlig hydraulmotor, ”gissar” en lämplig propeller (för här är det en nästan omöjligt att räkna!! kapade blad, tunnellängd, djup under vattnet, skrovform, etc etc).
Jag vet varvtal, effekt och propellerstigning på motsvarande bogprop som man kan köpa. Båtmässor är bra!
Lämpligt (max)varvtal på propellern är ca 700-1200 varv.
Jag väljer hydraulmotor så att, när pumpen är på max flöde, så snurrar det med ca 1000 varv.
Skulle detta bli för mycket för huvudmaskin eller trycket (vridmomentet) blir för högt, så får jag antingen byta propeller till en med lägre stigning eller byta hydraulmotor för att sänka varvtalet.

Varför variabel pump då??
• Jag vill dels kunna reglera hur mycket kraft jag vill köra.
• Jag vill montera hydraulpumpen direkt på huvudmaskin utan frikoppling, och vill inte ha en massa olja som snurrar runt till ingen nytta.
• Jag inbillar mig att hela systemet mår bättre, blir effektivare och mindre risk för att motorn tjuvstannar om jag ökar kraften successivt. Inte ”tappar kopplingen” till en 25kW last.
• Och för att jag kan ju inte göra som alla andra. Då blir det inget kul!

80cc pump var kanske inte så tokigt gissat iaf då?? Ska kanske försöka hitta en lite större för marginalernas skull.
Closed loop verkar bra. Jag vill ju ha ett reverserbart system med lika mycket kraft i båda riktningarna och gärna att propellern står stilla/bromsad när jag inte använder den. Är den frikopplad så kan det bli en massa onödiga ljud.

Tycker du att mitt resonemang håller?? Vad mer ska jag tänka på??

Vet du namn på fler sådana pumpar eller på fler skrotar?? Dom har ju tröttnat på en innan man kommit halvvägs med den här förklaringen på vad man ska ha den till :???:

Återigen tack för svaret!!!
Med vänlig hälsning
//TMD

1 person gillar det här inlägget.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

ulfgustav

#5 » 08:48:00, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ganska kostsamt att bygga med så stor pump som 80 cc, istället borde du välja en upspeedväxel mellan motor och pump de brukar ha utväxling ca 1:3 och med motsvarande mindre pump.
Hydramobil i Skellefteå kan säkert plocka fram rätt grejor till dig
ulfgustav
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:35, 25-01-2010
Ort: Södra Lappland
Sverige
Maskintyp: Traktor

TMD100 (trådstartaren)

#6 » 09:01:32, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

ja så kanske!!
Kanske med kuggremsdrift 3:1 så jag kan montera den vid sidan om där det finns bättre plats!?

//TMD
Senast redigerad av TMD100 09:13:12, 07-05-2011, redigerad totalt 2 gånger.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

Fredrik_

#7 » 10:40:25, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan blir det nog en växel innan propellern också..
För du tänker väl inte montera motorn I tunneln! Ev läckage blir lite för uppenbara då.

Lycka till!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TMD100 (trådstartaren)

#8 » 10:59:46, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, ett gammalt S-110 drev med utväxling 1,66:1. Så då får jag lite bättre varv på hydraulmotorn också.
Men pumpen är grundbulten i det hela. När jag fått tag på en lämplig så tar jag resten sen. Men var finns den?? Finns det någon på forumet som har någon?? Eller känner till ngn skrot?
Jag ska kolla med Stigs Maskin och Hydramobil på måndag men finns det fler förslag?

/TMD
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

akkamaan

#9 » 14:00:50, 07-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

TMD100 skrev:Jodå, ett gammalt S-110 drev med utväxling 1,66:1. Så då får jag lite bättre varv på hydraulmotorn också.
Men pumpen är grundbulten i det hela. När jag fått tag på en lämplig så tar jag resten sen. Men var finns den?? Finns det någon på forumet som har någon?? Eller känner till ngn skrot?
Jag ska kolla med Stigs Maskin och Hydramobil på måndag men finns det fler förslag?

/TMD


Lite större gräsklippare, typ såna som golfbanor använder, har troligen 25kW's hydrostater. Och de styrs med rent mekanisk kontroll....

Här är en link till Eatons information om det system du efterfrågar

Eaton manuellt kontrollerade hydrostatpumpar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

a.Holm

#10 » 01:21:33, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns väldigt överkurs med ett hydrostatsystem till detta ändamål.

Jag skulle satsa på en vanlig variabel pump, Ls-styrd med ett ventilpaket som styr hydraulmotorn. Kör man med slid som är stängd i centrum så håller det bogpropellern stilla...

Betydligt billigare att få tag på troligtvis...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

akkamaan

#11 » 03:07:43, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Känns väldigt överkurs med ett hydrostatsystem till detta ändamål.

Jag skulle satsa på en vanlig variabel pump, Ls-styrd med ett ventilpaket som styr hydraulmotorn. Kör man med slid som är stängd i centrum så håller det bogpropellern stilla...

Betydligt billigare att få tag på troligtvis...


Tycker tvärtom, TMD100's ide, är definitivt rätt väg att gå. "Total" varvtalskontroll på propellern, minimala effektförluster som kräver en minimal extra volym av olja. Såna här "closed loop" hydrostater är väldigt vanliga på marina applikationer. Ingen riktningsventil krävs, och trycket blir självreglerat av det dynamiska flödet so propellern utvecklar. Liknande en negativ impeller pump....

Bog propellern kommer också att hållas stilla när pump står i "noll" läge...

Om en LS pump med ventil används, så kommer det alltid att finns ett tryckfall över sliden när olja styrs ut. Det tryckfallet bestäms/motsvarar stand-by trycket på pumpen.

Om mera än en hydraul motor ska styras oberoende av varandra, då kan LS vara en lösning, men man kan då lika väl använda el ventiler för att skifta mellan motorerna....
Senast redigerad av akkamaan 03:14:31, 08-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Robban_C

#12 » 09:13:26, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en reglerbar pump står i "nollflöde" en längre tid så bygger den väl upp en massa värme internt? Dvs är det inte så att den måste gå med ett minimalt flöde till tank för att hålla temperaturen under kontroll?
Och då lär väl bogpropellern snurra sakta också?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#13 » 10:57:59, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den interna lågtrycksmatarpumpen(kugghjul) säkerställer väl ett visst flöde genom pumpen eller? Det är väl främst friktionen mellan kuggarna och i lagren som skapar eventuell värme i noll-läge?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#14 » 11:10:53, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågtrycksmatarpump? :klia:
Finns det nån sån? Trodde det bara var en kolvpump med reglerbar vinkel här.

Och ja, jag avsåg främst värme som orsakas av friktion och det måste ju bli sån värme även i en kolvpump.
Hmmm, inte så mycket så länge den står i absolut nolläge kanske?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#15 » 11:41:58, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har som regel en genomspolning Robban, en matarpump som ser till att fylla på loopen för att fylla på för de intern läckagen som är i pump och motor. Ofta så har du även denna pump att leverera reglertrycket till pumpkontrollen med.

Står lite att läsa här http://www.insanehydraulics.com/letstal ... sure1.html
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se