Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Variabla vändbara pumpar någonstans?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

dick.boström

#16 » 12:50:03, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!
är det en sån här du behöver???????
En Danfoss vingpump med mekanisk inst av flödet
Bild

Bild

Bild
Någon kan kanske tyda symbolerna på pumpen.
Kan man få 10.000 för den......................... :grin: :lmao:
Näähää. förstod nästan det. Den ligger på släpet för att köras på skroten.
Har samlat på mig en massa bra att ha grejjor som aldrig blir anv.
Så om du behöver pumpen så får du den ,jag vet inget om den
och behöver den inte så var så god. :thummar: MVH//Dick
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se

1 person gillar det här inlägget.
dick.boström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:03, 15-01-2006
Ort: Kopparnäs/Piteå/Norrbotten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140Blc -05
Volvo FM 12 6x6 -05
Volvo BM 2654-80 SÅLD
Scania SBA 111 (tgb 30) -76
Ford County Super six -66



a.Holm

#17 » 13:22:18, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Tycker tvärtom, TMD100's ide, är definitivt rätt väg att gå. "Total" varvtalskontroll på propellern, minimala effektförluster som kräver en minimal extra volym av olja. Såna här "closed loop" hydrostater är väldigt vanliga på marina applikationer. Ingen riktningsventil krävs, och trycket blir självreglerat av det dynamiska flödet so propellern utvecklar. Liknande en negativ impeller pump....

Bog propellern kommer också att hållas stilla när pump står i "noll" läge...

Om en LS pump med ventil används, så kommer det alltid att finns ett tryckfall över sliden när olja styrs ut. Det tryckfallet bestäms/motsvarar stand-by trycket på pumpen.

Om mera än en hydraul motor ska styras oberoende av varandra, då kan LS vara en lösning, men man kan då lika väl använda el ventiler för att skifta mellan motorerna....
Jag är helt med på att hydrostat är det bästa alternativet rent tekniskt, men kanske inte ekonomiskt.
Har en förkärlek till just hydrostater, men det känns overkill i detta fall. Ska man bara driva en motor, utan krav på motorbroms, funkar det utan hydrostat.
På en sådan applikation som inte går kontinuerligt funkar det lika bra med en riktningsventil.
Sen om man styr den med en enkel spak eller elektriskt proportionellt är en smaksak... Smidigt att bara dra en kabel upp till styrhytten.
Bogpropellern kommer att stå still även med riktningsventil, se till att inte ha en motorslid som är öppen i centrum bara.
Effektförlusterna är nog jämförbara, hydrostaten är nog effektivare när systemet används men i standby är det jämt skägg. Ls-pumpen står och bygger 20-25 bar och pumpar just ingen olja alls. Hydrostaten har sin matarpump som också står och bygger ungefär samma tryck, men det i sin tur är ju en fast pump som pumpar sin volym hela tiden... Så Ls-systemet kanske tar mindre effekt i standby.

Hur används bogpropellern?
Hur länge kör man den åt gången?
Är det krav på att kunna reglara varvtalet steglöst med full kontroll från stillastående till max varv, eller kör man den med i omgångar med mer fart på propellern när den väl går?
Senast redigerad av a.Holm 13:26:47, 08-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Robban_C

#18 » 13:29:41, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du har som regel en genomspolning Robban, en matarpump som ser till att fylla på loopen för att fylla på för de intern läckagen som är i pump och motor. Ofta så har du även denna pump att leverera reglertrycket till pumpkontrollen med.

Står lite att läsa här http://www.insanehydraulics.com/letstal ... sure1.html

Aha. Jag trodde att det var enbart en variabel pump och inget annat. :thumme:

Dick, en sån där vingpump ger väl inga höga tryck?
Jag tänkte på pump till lastväxlarkärran.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dick.boström

#19 » 13:55:34, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä. Robban jag tror att vingpumparnas kännetecken är högt flöde och lågt tryck. //Dick
ME diplomerad avloppsläggare
Your shit is my bread and butter.
www.dbmaskiner.se
dick.boström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:56:03, 15-01-2006
Ort: Kopparnäs/Piteå/Norrbotten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec140Blc -05
Volvo FM 12 6x6 -05
Volvo BM 2654-80 SÅLD
Scania SBA 111 (tgb 30) -76
Ford County Super six -66

Robban_C

#20 » 14:06:15, 08-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, så är det nog ja.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

TMD100 (trådstartaren)

#21 » 19:22:43, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta forumet är guld värt för en novis!

Jag är egentligen mer av en elektroniktyp än hydrauliktyp men kom fram till att det nästan är samma sak! Så i mitt huvud blir hydrauliken som ett elektriskt kopplingsschema där

Hydraulpumpen = Nätaggregatet/strömkällan, där trycket motsvarar spänningen och flödet motsvarar strömmen, som nätaggregatet kan leverera.

Hydraulledningarna är elledningarna. Höga flöden (ström A) ska ha grova rör precis som höga strömmar kräver grova kablar.
Högt tryck är då hög spänning.
P(effekt)=U(spänning)xI(ström) precis som
Effekt=tryckxflöde

Hydraulpumpen är som ett "slutsteg" som man kan belasta och där det maximala vridmomentet motsvaras av den lägsta utimpedansen i slutsteget.

Propellern i mitt fall är då t ex en högtalare, sändarantenn el dyl. Ett för högt vridmoment hos lasten motsvaras av en för låg impedans hos t ex högtalaren. Samma resonemang och samma resultat. Det går sönder!

Så min grej är att jag kan ändra lasten genom att byta propeller (högtalare) till en med lägre belastning för systemet.

Tyckte bara att det var kul att det var så lika principer!

Återigen, tack för alla svar och synpunkter.
Jag har en gammal sauer-sundstrand SPV18 lite på gång. Är det en okej pump eller ett problembarn? Någon som vet?
Ganska liten, 37ccm, men om jag växlar upp den så ska det funka tror jag. (tips från ett av svaren jag fått). Med lite utväxling så ska den kunna leverera 65lit/min och 250bar. 27kW eller?
Med lite förluster (25%) så kanske 20kW (27hk) på propellern då???

Jag är lite förtjust i den tanken eftersom det är så j-a fullt med remskivor, remmar och rör på den sidan av motorn så att det blir hopplöst att få till ett bra pump-fäste med bra up-lining till utgående axel.
Ska jag använda en stor och tung pump så måste det till kardanaxel och flexkopplingar och ett fäste på maskinskottet (väggen).

All kritik och upptäckta fel i mina resonemang mottages tacksamt!

Ha det bra
//TMD
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

akkamaan

#22 » 21:13:48, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

TMD100 skrev:Detta forumet är guld värt för en novis!
Med din el-bakgrund så är du ingen novis, dina analogier är riktiga. Farligt dock att "rida" för mycket på jämförelser med el....det har sina begränsningar.

Jag har en gammal sauer-sundstrand SPV18 lite på gång. Är det en okej pump eller ett problembarn? Någon som vet?
Ganska liten, 37ccm, men om jag växlar upp den så ska det funka tror jag. (tips från ett av svaren jag fått). Med lite utväxling så ska den kunna leverera 65lit/min och 250bar. 27kW eller?
Med lite förluster (25%) så kanske 20kW (27hk) på propellern då???


Bra att du nämner "växla upp", för dina 750rpm från drivkällan, är lite för låga varv för att kunna göra pumpen effektiv. En pumps volymetriska förlusterna (under tryck förstås) minskar med varvtalet. De mekaniska friktionsförlusterna ökar med varvtalet. Detta brukar illustreras i ett diagram, som visar mellan vilka varvtal det är optimalt att driva pumpen. Axialkolvpumpar, likt den där Eaton pumpen jag hänvisade till, är effektivast mellan 1300-2500 rpm.

Din matte verkar funka också!!
Om du höjer varvtalet på pumpen (ökad flödeskapacitet) och sänker trycket, så bibehålls effekten, men du kommer du att behöva en större hydraulmotor för att kunna erhålla samma vridmoment/varvtal på propellern. Försök att balansera detta, så att största möjlig effektivitet vs bästa ekonomi, uppnås. Större hydraulmotor är dyrare, men det är en mindre också, om man måste gå upp en "tryck-klass". Det gäller att hitta rätt kombination (den mest ekonomiska).

Jag är lite förtjust i den tanken eftersom det är så j-a fullt med remskivor, remmar och rör på den sidan av motorn så att det blir hopplöst att få till ett bra pump-fäste med bra up-lining till utgående axel.
Ska jag använda en stor och tung pump så måste det till kardanaxel och flexkopplingar och ett fäste på maskinskottet (väggen).

Använd inte en remskiva direkt på pumpaxeln. Pumpar är inte designade för radiella krafter på axeln. Kilremsdrift kommer också att dras med effektförluster, Kuggrem är att föredra.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

TMD100 (trådstartaren)

#23 » 21:35:18, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noterat!!
Ska kolla upp kuggremsutbud! Hade faktiskt tänkt mig lagerbockar i vilket fall som helst.
Nu har jag 3 lediga remspår på utgående axel från motor. Frestande att prova på dom först iaf.
Sauer pumpen har ett maxvarvtal på 3900rpm (vilket då ger 147l/min) och min 500rpm så min tanke var att lägga sig i mitten på det där. (Lagom är bäst!) Då har jag också lite marginal på båda hållen.
Ska se om jag kan få fram data på pumpen och kurvorna du pratar om.
För att svara på ett annat inläggg. Bogpropeller används vid olika sorters manövrar. Om man vill ligga och trycka mot en kaj eller klippa när man ska förtöja så är det bara lite kraft men under lite längre stunder man behöver.
Men sen kan man kanske behöva fullt ställ vid en snabb manöver i en hamn eller andra trånga utrymmen. Men då rör det sig kanske om max 30 sek. Är man inte klar då så har man gjort rejält fel och då är det dags att fendra av för länge sen. :ohnej:

Skepp ohoj!
//TMD
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

Fredrik_

#24 » 21:47:18, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

(När kommer bilderna på båten!?! :cool: )

1 person gillar det här inlägget.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TMD100 (trådstartaren)

#25 » 21:56:24, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ett foto:
Lite fakta
23x5,5m
Ca 115 ton plåt
TMD100 huvudmaskin
8 knop
Byggd 1929 på Kalmar varv
Beställd av Svensk Engelska Mineralolje-kompaniet.
Dopnamn: SHELL 1
Var i svenska marinen mellsn 1949-1986, jagade bl a ubåtar (läs minkar) i Hårsfjärden 1982 om ni minns?
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

Fredrik_

#26 » 22:00:07, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och bilden....
Låg på u-båt i Berga under -83!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

TMD100 (trådstartaren)

#27 » 22:03:21, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det blev fel någonstans. Nytt försök.
Hette URD i det militära.

Bild
Senast redigerad av TMD100 22:05:44, 09-05-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

TMD100 (trådstartaren)

#28 » 22:09:20, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg bl a ut så här på den tiden
Bild

1 person gillar det här inlägget.
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100

ErikPetersson

#29 » 22:14:42, 09-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken fin skuta! Härlig stil på den. Tyckte det verkade mycket med 20kW på en båt men förstår att det är både vindfång och vikt i dendär.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

TMD100 (trådstartaren)

#30 » 21:57:14, 10-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen alla.
Ett par sista frågor bara :buga:

Akkamaan på den här tror jag:
Jag har nu en gammal Sauer pump från en ÖSA på gång. Det är en 105ccm pump, dvs jag skulle inte behöva växla upp varvtalet och ändå få tillräckligt med flöde (utan att trycket blir över 250 bar). Men?? Är det stora förluster i inre läckage och i matarpump om den bara går på 750 varv tror du?
Som jag fått höra så ligger ÖSA maskinerna normalt mellan 1500-2000 varv.
Jag har inga siffror eller kurvor på pumpen, vet inte ens vad den har för beteckning. Det stod inte instruktionsboken tydligen och inte heller på pumpen. Bara volymen 105ccm.

Och den andra frågan. Är det någon som har en vridmomentskurva/effektkurva på en TMD100 eller TD100. Frågan är hur mycket man kan ta ut vid ett så pass lågt varv.
Har läst att vissa lågtrimmade stora motorer har en väldigt "bred" vridmomentskurva, t o m så att vridmomentet kan öka ibland en bit ner från arbetsvarvet. Då skulle man rent teoretiskt kunna ha hälften av hästarna kvar vid tomgång!!
Men teori hjälper ju inte om motorn inte orkar. :skriva:
Nu sitter det en sån där insprutningspump som ska hålla varvtalet konstant på den här, heter det centrifugalpump?? Så den kommer ju försöka hålla upp tomgångsvarvet även under belastning.

Trillar dom här bitarna på plats så är det bara att börja bygga! Då blir det lite bilder så småningom.

MVH
TMD
TMD100
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:14:48, 24-12-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TMD100


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se