Anton skrev:Det här med att gå med läckoljeledningen direkt till tank är livfarligt för hela hydraulsystemet. En havarie i pumpen eller motorn skiter ner hela systemet. Det finns läckoljefilter inte i onödan och man ska intetipsa om sånt här på forumet,
Anton
Perfekt med separat 125 my läckoljefilter. Men inte alltid enligt
hydraulgurun Brendan CaseyDet är också förekommande, speciellt på äldre maskiner med konstantflödespumpar att man dragit avloppet från pumpens tyckbegränsningsventil direkt till tank för att inte ett bakomvarande
mottryck ska pressa upp öppningstrycket. Vanligen, men inte alla, hade dessa system dock sugsilar i tanken.
En annan del är hydraulservo/pilot-ventiler som inte ska ha baktryck på retursidan. Speciellt inte ett varierande baktryck för då kommer det att "hysteriskt" påverka t ex krankörningsfunktionerna hastigheter vid olika spakutslag. Om vi styr ut med ett visst spakutslag 6 bar för att smygköra så kommer ett plötsligt 4 bars baktryck att påverka pilotventilen att ge ett högre
tryck och krranen går snabbare.
Om man ska dra dräneringsflöden från pumphus/motorhus genom returfiltret eller separat dräneringsfilter så bör inte filtrets öppningstryck på en by-pass
ventil överstiga max hustryck på pump/motor. Ofta ligger dessa två olika tryck nära varandra runt 5-7 bar
Konstanttrycksystem med variabla pumpar har generellt sett lägre returflöden än konstantflödessystem. I ett konstantflödes system där en pump alltid ger t ex 100 L/min så kan sänklast-rörelser på 2 olika funktioner samtidigtt ytterligare temporärt lägga till 100L/min I i returflöde. Har man otur då så "går" packboxen på en
hydraulmotor som körs samtidigt. Eller även utan att motorn körs så kan baktrryck gå in bakvägen till pump/motorhuset. En
backventil på dräneringsledningen kan åtgärda detta om det är ett problem. Viktigt att Returfiltren kan hantera HELA det teoretiskt möjliga flödet utan att behöva öppna by-pass ventilen. Så i ett fall där by-passventilen öppnar då och då så går ju en förrorrenad dräneringsolja ut till tank orenat. Det behöver ju inte bli fallet om man drar dräneringen direkt till tank eller som du säger genom ett separat dräneringsfilter. Men det är litevsom ett "moment 22", man måste kompromissa ibland.
Trycksatta hydraultankar ökar också hustrycken på pumpar och motorer.
Det är inte perfekt att dra direkt till tanken då det kräver sugsilar för att skydda systemet mot cirkulerande föroreningar. Och sugsilar ser man mycket sällan
BM Volvo SM 868...