bandper skrev:Jo kimmen jag var inne på bakaxeltanken först men det var flera som tyckte det var svårt med svängar o smygande i praktiken. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan få till ett smidigare maskineri när jag ändå bygger från grunden.
a.Holm skrev:Ja, räkna lite så du inte får en kalldusch när du testar.
Tyvärr kommer du se när du räknar att det blir väldigt mycket kompromissande...
Nu verkar det som just OMP-motorerna som du har klarar ganska mycket varv för att vara en orbitmotor.
Det gör att du kan växla ner den ganska mycket så du får styrka, samtidigt som man kan få lite hastighet då den varvar bra.
Men ska du varva motorerna så går det åt en del flöde...
Ja du förstår, man behöver räkna en del innan man börjar...
jörgen.ottosson skrev:Ska du styra så det liknar något med två drivmotorer så måste du ha en pump och ett ventilpaket till varje motor.
jörgen.ottosson skrev: "open -center" ventiler stänger oljeflödet till alla funktioner som ligger "efter" den du använder för tillfället.
Jac skrev:...jörgen.ottosson skrev: "open -center" ventiler stänger oljeflödet till alla funktioner som ligger "efter" den du använder för tillfället.
Det var ju attans var den här myten var seglivad. I dom allra flesta fall stänger en ventil INTE för dom nästa ventilerna i ett OpenCenter ventilbord. Man KAN speca ventilen så (Tandem). Små grävmaskiner kan ha lite prioritet på band och annat men ett vanligt dussinventilbord är knappast specat med nån tandem koppling. Parallel är det i särklass vanligaste och oljan sticker då så klart ut i den ventil med minst belastning om alla ventiler är lika mycket öppna.
...
jörgen.ottosson skrev:
Jag vet, men någon med små hydraulikkunskaper får knappast till det så det kommer att fungera, då är det enklare att avråda....
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster