Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hemmabyggd bandtraktor

94 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bandper (trådstartaren)

#31 » 18:33:44, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo kimmen jag var inne på bakaxeltanken först men det var flera som tyckte det var svårt med svängar o smygande i praktiken. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan få till ett smidigare maskineri när jag ändå bygger från grunden.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



kimmen

#32 » 18:39:28, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bandper skrev:Jo kimmen jag var inne på bakaxeltanken först men det var flera som tyckte det var svårt med svängar o smygande i praktiken. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan få till ett smidigare maskineri när jag ändå bygger från grunden.


Det stämmer nog att det kan bli ryckigt, har själv ingen erfarenhet, tänkte mera på ekonomin :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

jörgen.ottosson

#33 » 18:56:19, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du styra så det liknar något med två drivmotorer så måste du ha en pump och ett ventilpaket till varje motor. "open -center" ventiler stänger oljeflödet till alla funktioner som ligger "efter" den du använder för tillfället. ( i alla fall om du öppnar ventilen mer än lite grann.....med en pump och samma ventilpaket så kommer du troligen att kunna smygköra, men så fort du vill öka farten lite och öppnar båda ventilerna lite mer så kommer den som blir sist att tappa sitt oljeflöde. Resultatet blir att bara en motor går på full fart. )

Nackdelen med pumpar med fast deplacement är att det flöde du inte använder "bränner du bort" som värme i systemet. ( inte när du står stilla, då pumpas bara all olja runt med lågt tryck, men när du "smygkör" och speciellt om de gör det med högre belastning ) Det är troligen inte större problem än att man kan leva med det på en maskin för hemma bruk, men jag skulle vilja råda dig att inte "överdimmensionera" pumparna i onödan, i detta fallet är det nästan bättre att du tappar lite toppfart (som du inte kommer att använda så ofta?) och vinner genom att generera lite mindre värme i systemet när du kör sakta i stället.

Kolla vilka varvtal du vill att hydraulmotorn ska gå (max/min) och dimensionera pumparna så de levererar max-mängden olja vid lämpligt varvtal på din (diesel/bensin?) -motor.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bandper (trådstartaren)

#34 » 19:19:52, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klokt Jörgen, det betyder att om jag har EN pump med fast deplacement och delar det flödet till var sin ventil, open center, så är det viktigt att rören/slangarna är lika långa, samma dimension o krökta likadant? Svänger jag med ena ventilen får jag fullt flöde på den motorn, rätar jag upp med andra ventilen tappar jag på första motorn eftersom jag bara har en pump? Kan jag klara mig med en pump om flödet grenas i en t-koppling med två separata ventiler? Har jag två pumpar påverkar sidorna inte varandra. Tänker jag rätt nu?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#35 » 19:31:08, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangarnas längd blir inte det kritiska direkt, det blir att ventilpaketet prioriterar den första käglan som tex går till vänster band framför höger band, oljan räcker inte till båda samtidigt utan att man som förare jiddlar med spakarna hela tiden beroende på den momentana belastningen.
Så, din beskrivning stämmer väl av händelsen som blir.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#36 » 19:39:36, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här är ett hydraulschema på min gamla Bobcatgrävare, det ger väl en hint om hur dom löst driveriet...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Björn.O

#37 » 19:40:29, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör väl vara 3st pumpar, en till varje band och en till arbetshydrauliken. Man måste ju kunnna manövrera redskapet oberoende av drivningen.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

jörgen.ottosson

#38 » 19:51:30, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver två separata system, ett för varje band. ( och ev ytligare om du ska köra annan hydraulik samtidigt som du kör)

Om man tänker "el" så verkar det ju logiskt att att sätta dit en T-koppling för att dela flödet.......men med hydraulik (och "open-center") så blir det lite mera komplicerat. Närmaste liknelsen i "el-värden" är att du har ett system som är ständigt kortslutet (max- ampere, 0- volt) tills du väljer att aktivera en funktion, då måste du "släppa på" kortslutningen. Ditt "batteri" ( hydraulpumpen) levererar alltid samma Ampere (flöde) och det är belastningen som bestämmer volttalet ( trycket) . För att få rätt volttal (tryck) för att köra en funktion, så kan du inte helt koppla bort "kortslutningen" utan måste ersätta den med en resistor som är tillräckligt stor för att bara en del av amperen ska gå genom den och rätt antal amper ska gå till funktionen du vill köra, annars får du "full fart" på alla funktioner, så fort du aktiverar någon av dom. ( vet inte om någon blev klokare av detta..... :klia: )

Systemet bygger på att pumpen pumpar sitt fulla flöde runt i systemet hela tiden (obs nästan inget tryck, mer än förluster i slangar mm), när du drar i en spak för att manövrera en funktion så öppnar du ju så en del av flödet går till den funktionen.....men du måste samtidigt strypa "rundpumpningsflödet" för annars så går ju oljan lättaste vägen och du får inget tryck. Det är det som ställer till det med "delningen" av flödet från samma pump. Medans allt går lika lätt, och sakta så kan man strypa lite lämpligt så att flödet går till två funktioner, men när man drar lite mer i spaken för att öka farten, så stänger man samtidigt flödet som ska går vidare till nästa ventil, och den funktionen stannar.

Monterar ett T- och två ventilpaket på samma pump så kommer det bara att funka så länge som du står stilla eller kör båda funktionerna med samma belastning.....= du kan inte svänga, annat än att ett band går lättare, och det svänger själv. (efter som oljan alltid har ett val att ta den "lättaste vägen")
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Jac

#39 » 20:22:09, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Ja, räkna lite så du inte får en kalldusch när du testar.

Tyvärr kommer du se när du räknar att det blir väldigt mycket kompromissande...
Nu verkar det som just OMP-motorerna som du har klarar ganska mycket varv för att vara en orbitmotor.
Det gör att du kan växla ner den ganska mycket så du får styrka, samtidigt som man kan få lite hastighet då den varvar bra.
Men ska du varva motorerna så går det åt en del flöde...

Ja du förstår, man behöver räkna en del innan man börjar...


Man kan se direkt på angiven max effekt vad dom duger till. Sen är det "bara" att hitta rätt nerväxling till dom.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#40 » 20:43:38, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Ska du styra så det liknar något med två drivmotorer så måste du ha en pump och ett ventilpaket till varje motor.

Helt enig.

jörgen.ottosson skrev: "open -center" ventiler stänger oljeflödet till alla funktioner som ligger "efter" den du använder för tillfället.


Det var ju attans var den här myten var seglivad. I dom allra flesta fall stänger en ventil INTE för dom nästa ventilerna i ett OpenCenter ventilbord. Man KAN speca ventilen så (Tandem). Små grävmaskiner kan ha lite prioritet på band och annat men ett vanligt dussinventilbord är knappast specat med nån tandem koppling. Parallel är det i särklass vanligaste och oljan sticker då så klart ut i den ventil med minst belastning om alla ventiler är lika mycket öppna.


Bild
http://www.salami.it/EN/prodotti.php
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jörgen.ottosson

#41 » 20:55:38, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:...
jörgen.ottosson skrev: "open -center" ventiler stänger oljeflödet till alla funktioner som ligger "efter" den du använder för tillfället.


Det var ju attans var den här myten var seglivad. I dom allra flesta fall stänger en ventil INTE för dom nästa ventilerna i ett OpenCenter ventilbord. Man KAN speca ventilen så (Tandem). Små grävmaskiner kan ha lite prioritet på band och annat men ett vanligt dussinventilbord är knappast specat med nån tandem koppling. Parallel är det i särklass vanligaste och oljan sticker då så klart ut i den ventil med minst belastning om alla ventiler är lika mycket öppna.
...


Jag vet, men någon med små hydraulikkunskaper får knappast till det så det kommer att fungera, då är det enklare att avråda....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bandper (trådstartaren)

#42 » 21:09:40, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar jag fatta lite, oljan går ju lättaste vägen. Då är det två pumpar o varsin open center ventil till drivningen. Redskap har jag hela tiden tänkt skall ha ett eget system, den enda gemensamma punkten är tanken. Dvs bränsle motor driver tre pumpar, tre separata system egentligen. Utgår jag från kugghjulspumpar så verkar det ändå bli mycket billigare än en hydrostatpump m variabelt deplacement. Jag sätter mig o räknar bakåt från mina motorer med önskad maxfart på de hjul jag har, dimensionerar pumparna och därefter bränsle motorn. Nu blir det en dejt med kalkylatorn. Mycket tack för råd och tålamod med en nybörjare. Alla åsikter mottages tacksamt.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#43 » 21:20:35, 05-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Jag vet, men någon med små hydraulikkunskaper får knappast till det så det kommer att fungera, då är det enklare att avråda....


Tja funka hade det nog gjort men den lastinteraktion som blir gör att den stundtals blir jobbig att köra.
Absolut enig med dig, två pumpar och två ventiler bör det vara till banden.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

danne mähl

#44 » 21:11:07, 06-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbered för oljekylare när du ändå är igång
Så det i alla fall är lätt att koplitera senare

tror nog det finns någon som kan räkna ut vilken effekt dom ska kylas bort av tank annars

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

bandper (trådstartaren)

#45 » 12:36:15, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det räknat både på längden och tvären på mitt lilla projekt och med hjälp av ägaren till en hydraulikfirma har vi nu gått igenom det hela.
Min bandtraktor skall ju bli cirka 2,10 x 1,10, egengjorda larvband av kätting o relativt grov ram, frontskopa o i framtiden litet grävagg.
Bränslemotorn kommer att vara 1,5 liters dieselmotorn från en golf 1, ger 50 hp tror jag.
Tre pumpar, två på 20 cc och en för skopan på 12 cc. Helst alla tre ihopbyggda med stödlager i ett paket.
Två hydraulmotorer på vardera minst 250 cc, utformade som hjulmotorer, alltså monterade direkt på hjulen utan utväxling.
Arbetstryck 200-250 bar. ventilbord, prop ventiler.
Tank 30-40 l, filter på inkommande o ett par skavplpåtar.
För det framtida grävaggregatet kopplar man ihop de två pumparna som går till drivningen o kör grävagget på dem så man får kraft nog.
1/2 tums slang o returen 3/4 tum för att sänka hastigheten lite på oljan före tanken.
Lika bra att överdimensionera lite, tungt att sätta igång en bandtraktor från stillastående, speciellt i uppförsbacke o med lass i skopan.
Det är bara att börja spara.
Någon som har två hjulmotorer på 250-300 cc liggandes?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se