Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hemmabyggd bandtraktor

94 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Janson1

#61 » 19:07:35, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu har du hjulen på plats, är det mod. gräsklipparhjul? Skall du ha drivhjulen fram eller bak?
Jag tror grävmaskiner med schaktblad har driften på bakhjulen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



bandper (trådstartaren)

#62 » 19:55:43, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hjul jag skulle haft till en åttahjulig skogsvagn för häst, kraftigare än för gräsklippare. Tänkte driften fram så att larvbanden hinner skaka av sig snö o lera innan de når drivhjulen. Och så en liten klättringsvinkel.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bandper (trådstartaren)

#63 » 21:25:36, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som om beräkningarna håller, skall dubbelkolla några gånger.
Det blir rätt billigt för mig. Motorerna har jag (inkl en i reserv), jag letar upp en golf 1 med fungerande dieselmotor, jag letar några begagnade kugghjulspumpar på 20 cc, alternativt köper nya. Sedan är det fräscha ledningar, ventiler. Och smide.

Lite frågor,
jag förstår i princip hur open center ventiler fungerar men inte riktigt det där med portar.
När ventilen står i neutral går oljan till tanken, när jag kör framåt blockerar jag bye passen till tanken o släpper på till motorn, genom motorn tillbaks till ventilens bye pass o därifrån till tanken? Också två andra portar när jag kör bakåt, riktningsändrar motorn? Är det då fyraportars open center riktningsventil jag behöver?
Sen är det frontskopan vars kolvar försörjs av en tredje, särskild pump. Skall jag ha två likadana ventiler där? En för att höja/sänka skopan, en för att vinkla skopan. Där undrar jag också om skopan står kvar upplyft om jag ställer ventilen i neutral efter att ha höjt den eller om det är där man använder en backventil?
Får väl önska trevlig helg, upptäckte att det är det nu, jobbar oftast. Tacksam för synpunkter och lärdom.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bandper (trådstartaren)

#64 » 21:27:51, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst ja...ingen som i så fall har några hyfsade begagnade ventiler liggande?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#65 » 21:56:33, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror ventilerna kallas dubbelverkande och du behöver tre-fyra st (minst)
en till varje band, och ett par tre till andra funktioner tex bladlyft, och i mittenläge fryses tex schaktbladet i läge. Ev kan man välja en ventil med flytläge dvs. båda anslutningarna från lyftkolven går till retur.
Ang motorvalet med en Golfmotor så har den ingen bra varvtalsregulator, den bör byggas om för att passa en bandmaskin, jag antar du vill ha ett ganska bestämt varvtal tex 2500 rpm.
Som den är nu så kommer motorn att rusa obelastad till dess att maxvarvsregulatorn går in, och varje gång det går tungt så måste man gasa manuellt för att hålla varvet.
Detta kanske inte blir nåt problem om man väljer fotgas och pumpen går som sagt att bygga om och bli mer ändamålsenlig.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PerÖ83

#66 » 22:29:17, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd :grin:

Hur du bygger om pumpen till industri. Har inte kommit dit själv :vissla:
[Allmänt] Hur bygga om BOSCH dieselpump?

Janson har nog missat att du ska ha skopa och inte blad??

Så du behöver 2st (till drivningen) a: 4/3 ventiler (monoblockventil) = 4 portar (P=tryck T=retur A+B till motorerna) 3 lägen (tryck till A (då går retur till B) "Neutral" (finns olika) och B (då går A till retur) :klia: ) Alltså 4=PTAB/3ANB om de hjälper :klia:

Och sedan till lastaren behöver du minst 2 sektioner (monoblockventil sök i google) jag säger minst 3 eller ännu bättre 4 sektioner :djaevul: för du kommer kanske på nya :idee3: som behöver hydraulik i framtiden :thummar:

Om jag skulle bygga en liknande maskin som din :grin:
Då skulle jag köra maskinen med pedaler ock lastaren med händerna eller vise versa :thumme: så alla tassarna får arbeta :laes_detta:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

bandper (trådstartaren)

#67 » 10:05:04, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jo Jansson1, jag tänkte nog tanken med varvtalet för ett tag sen. Då blir det till att bygga om. Och beträffande att hålla skopan i fryst läge så måste det väl bli så när jag lägger ventilen i neutral ja, alla portarna blir blockerade utom bye passen. ?
PerÖ83, nu börjar jag fatta, 4 portar, 3 lägen = 4/3. Det måste väl vara en väldigt vanlig ventil?
Klokt att köra drivningen med fötterna o skopan med händerna, var inne på det spåret. Funderade också på att ha två längre spakar, en höger, en vänster som man mekaniskt fäller in då man bara skall köra eller om fötterna är stelfrusna. :)
Jo i framtiden är det tänkt att bli ett litet grävagg också, då tänkte jag helt enkelt koppla ihop de två pumparna som är till drivningen eftersom man ändå står stilla då, blir lite mer olja till grävagget då. Men först är det en frontskopa.
Nu börjar poletterna att trilla ner en efter en. :)
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#68 » 10:15:22, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När tiden kommer för grävaggregatet så skall du behålla tvåkretssystemet och köra tex bom och sväng på ena och sticka skopa på andra systemet, då stannar inte en funktion så lätt när man köra flera funktioner samtidigt. Se hydraulschemat till Bobcat:en.
Jo, jag har nog fattat (kanske) att du skall ha mod frontlastare fram men det faller bort då jag snöat in på schaktblad...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#69 » 10:48:30, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt vanlig ventil ja men om du går och letar efter begagnade ventiler så kan du fort snubbla över ventiler där en slid är enkelverkande (typ til gamla frontlastare eller truckar). Det finns också ventiler som inte blockerar A och B porten i neutral utan allting går till tank. Kallas motorslid och används till att driva klippagregat eller liknande redskap med hydraulmotor, detta för att undgå att aggregatet stannar med en smäll om man plötsligt sätter ventilen i neutral. Den funkar alltså dåligt till ditt behov men är inte ventilen för gammal så går det kanske att få tag på en ny slid.

Priser på nya delar kan du t.ex. kolla här: http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... ock-valves
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björn.O

#70 » 13:14:05, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är tveksam till pedaler, kan vara svårt att få precision i manövreringen när det är mekaniska ventiler utan servomanövrering. T.ex vissa minigrävare är ju hopplösa smygköra med pedalerna på ojämt underlag ! Det blir on/off funktion på larverna...

Jag skulle sätta ett tvåspaks paket till vänster så man kör båda larverna med en hand och ett fyrspaks paket till höger för lastaggregat samt nån extrafunktion.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

bandper (trådstartaren)

#71 » 14:06:29, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventiler utan servo kanske är lättare med händerna än med fötterna ja...måste nog tänka igenom hur man kommer att köra, typ höja o vinkla skopan när man fortfarande har lite drivning framåt. Kanske fyra ventiler ihop, yttersta för drivningen o de två mittersta till skopans två funktioner...

Säkert bäst med nya ventiler, tack för länk.

Klokt att använda två separata pumpar till det framtida grävagget, bom/sväng, sticka/skopa, tack för det rådet.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bandper (trådstartaren)

#72 » 14:09:53, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jansson1, jag menade att poletterna i MIG börjar trilla ner. Har en känsla över att du har fler poletter på plats än vad jag har, åtminstone när det gäller sådana här grejor. :)
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#73 » 14:17:22, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom i håg att varje pump bör ha "sitt eget" ventilpaket för att det ska funka på ett enkelt sätt.

Du kan ju göra en "joystick" för drivningen på tex. vänster hand....och köra ventilpaketet för skopan med höger.

Om du kopplar länkarna till båda ventilsliderna för drivningen till en spak,
....när du trycker den framåt, så tryckes båda ventilpaketens slider in och maskinen går framåt.
.....när du drar den bakåt så dras båda sliderna ut och maskinen går bakåt.

när du lutar spaken snett i sidled så påverkas bara en slid = en sida driver.....när du lutar spaken "rakt" i sidled så påverkas båda ( en in den andra ut) = centrumsväng.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Lostmoose

#74 » 16:22:28, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Kom i håg att varje pump bör ha "sitt eget" ventilpaket för att det ska funka på ett enkelt sätt.

Du kan ju göra en "joystick" för drivningen på tex. vänster hand....och köra ventilpaketet för skopan med höger.

Om du kopplar länkarna till båda ventilsliderna för drivningen till en spak,
....när du trycker den framåt, så tryckes båda ventilpaketens slider in och maskinen går framåt.
.....när du drar den bakåt så dras båda sliderna ut och maskinen går bakåt.

när du lutar spaken snett i sidled så påverkas bara en slid = en sida driver.....när du lutar spaken "rakt" i sidled så påverkas båda ( en in den andra ut) = centrumsväng.

Jag gillar funktionen, men jag undrar hur ett sådant länkage kan se ut... Jag klurar och klurar, men jag kan inte se det framför mig
Lostmoose
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:45:58, 22-07-2013
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: BM Mini 1630

bandper (trådstartaren)

#75 » 16:49:11, 25-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joystick behöver väl någon form av servo? Kanske kan vara något för framtiden.
En annan fråga: Mina pumpar kommer att ge 50 l/min, vardera, monoblockventiler säljs som 40 eller 60 l/min. Jag måste väl ha ventilen på 60 då?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se