Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hemmabyggd bandtraktor

94 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bandper (trådstartaren)

#1 » 18:17:48, 27-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall bygga en liten bandtraktor att ha på tomten. Snö, jord, ved o sånt. Nu är jag helt nybörjare på hydraulik o hydraulikkomponenter, håller på o läser på och behöver mycket råd och tips. Tänkte ha hydrauldrivning på larvbanden o en liten frontskopa, dvs fyra ventilspakar. Kan jag använda en sån där kugghjulspump som man har på traktordrivna vedmaskiner? Kan sådana kugghjulspumpar användas som motorer till banden? Är de reversibla? Måste bygga det väldigt billigt. Tacksam för råd.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 21:21:50, 27-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, det blir en del jobb... Du måste inte men bör ha två hydraulpumpar, en för varje band.
Det går i princip att köra en hydraulpump som motor men dom har normalt sett läckageoljedräneringen till retur. Skall man köra åt två håll så bör detta byggas om eller så skaffar man hydraulmotorer som är färdiga. Sedan så måste det till en nerväxling från tusen-tvåtusen varv till tio-tjugo varv/minuten.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bandper (trådstartaren)

#3 » 08:33:32, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack. Separata system, ett höger och ett vänster. Då kunde jag använda två billiga kugghjulspumpar men helst ha motorer som är reversibla från början. Med så låga varv menar du på motorerna va? Vad är det för typ av motorer jag bör ha tror du?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 15:42:41, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skulle bygga bandtraktor (eller minilastare) skulle jag börja åka till en maskinskrot. Sist jag gick på vår lokala så såg jag flera kompaktlastare. Det hade varit något att börja med. :) Men jag troe inte att man kan bygga ett sådant bygge utan en budget på flera tiotusenlappar. :(
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#5 » 19:19:38, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köpa nya drivmotorer så passar nog orbitmotorer bra till ditt bygge. Det är en liten djungel av varianter och märken, några är gjorda för att monteras rätt på ett drivhjul, andra inte. Bara googla orbitmotor så finner du en massa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bandper (trådstartaren)

#6 » 19:30:46, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag får nog samla skrot en tid, man kan hitta mycket om man snokar runt och inte har alltför bråttom. Ni som kan det här...vad för slags pump och motorer bör jag använda? Motorerna måste ju kunna gå åt båda hållen. Kunde jag använda två kugghjulspumpar, en för höger en för vänster? Tacksam för alla synpunkter. Skall sätta mig med formler o försöka lära mig räkna lite.
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bandper (trådstartaren)

#7 » 19:33:54, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac, kollar orbitmotorer, vad tror du om två kugghjulspumpar eller är det bättre att satsa på den där hydrostatpumpen från usa som snackades om här någonstans?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#8 » 20:15:48, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra med pumpar med fast displacement blir lite som att köra ett fordon med en växel och reglera hastigheten med kopplingen,hydrostatpumpar ger väldigt mycket vettigare egenskaper

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1

#9 » 21:48:12, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bandper: har du kört nån larvgrävmaskin? dom har oftast en vanlig hydraulmotor som drivs direkt av en pump per sida och en fart som man minskar/stänger av vid sväng (det är nog det du söker). Det duger gott om man inte behöver förflytta sig för långt. Vissa grävmaskiner har två hastigheter men då blir det mer avancerat.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bandper (trådstartaren)

#10 » 21:54:13, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är nog precis det jag söker, man skall ju inte köra folkrace direkt utan kunna sno runt på stället och inga långa sträckor. Fråga: Ett par hydraulmotorer Danfoss C14 som använts i hydrauliska skruvstycken, kan det vara användbart för en liten bandare? C14 var den enda märkningen på dem enligt säljaren. Det ser inte ut som kugghjulsmotorer utan motorn är helt rund. Vad tror ni?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#11 » 22:01:02, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ej hitta nåt om Danfoss C14 på nätet...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bandper (trådstartaren)

#12 » 23:27:15, 28-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag hittade inget heller. Man får väl chansa. Kan man fylla motorn med olja, dra runt ett varv o mäta hur mycket som rinner ut för att ta reda på deplacementet tro?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#13 » 05:29:10, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bandper skrev:Nej jag hittade inget heller. Man får väl chansa. Kan man fylla motorn med olja, dra runt ett varv o mäta hur mycket som rinner ut för att ta reda på deplacementet tro?


Då är det bättre att ansluta pumpen (eller motorn) till någon form av behållare och använda den som en handvevad pump. pumpa tills du får ett bra flöde, veva tex. 10-20 varv mät oljemängden som du pumpat och dela med antal varv du vevat.

Desto fler varv ju noggrannare mätning.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ord bind

#14 » 07:34:28, 29-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BEROENDE PÅ EKONOMIN BORDE DETTA VARA ETT VETTIGT UT GÅNGSOBJEKT.
http://www.blocket.se/skaraborg/Helt_ny ... ?ca=18&w=3
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

3 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

bandper (trådstartaren)

#15 » 10:34:42, 04-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla råd. Har snackat lite med killen som hade en lång tråd här om en liten bandtraktor. Han köpte den dubbla hydrostatiska pumpen från surpluscenter i USA men fick aldrig upp kraften riktigt. Den gav 7 cc och 98 bar i tryck.
Jag har köpt några begagnade orbitmotorer nu, OMP, 50 cc, som jag tänkte använda, de tål ju ett arbetstryck på 140 bar, tror jag.
Jag kommer att göra en rätt kraftig ram och smida/svetsa klen U-balk eller plattjärn på kätting, rullande på breda gummihjul till larvband. Hela bandtraktorn är tänkt att bli c:a 1 m bred och drygt 2 m lång, störtbåge bak där också fästen för frontskopans armar sitter. Det blir trots sin lilla storlek en rätt tung och kompakt sak o jag tänkte att det är bra med lite tryck mot marken. Har en stor, stenig och kuperad tomt, inte en plan fläck.

Nu är frågan, hur kan jag göra ett hyfsat billigt pump/driv/styrsystem. Det bästa hade väl varit två hydrostatiska pumpar och kan jag skrämma upp två begagnade är det väl bra men...OM jag nu skulle utgå från en eller två billiga pumpar med fast deplacement, kan jag ändå via ventiler både vända flödesriktning, dvs backa, och "smyga", skicka ut lite olja? Bör det då vara ett rundpumpande system? Kan ni se någon lösning på detta?
bandper
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 27-09-2015
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se