Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kan man byta slangar utan att byta olja

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

sparcraft73 (trådstartaren)

#1 » 15:34:18, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett hydraulaggregat med en borrhammare kopplad till. Nu vill jag ha längre slangar så att jag kan ställa aggregatet på utsidan
och dra in slangar för att slippa att aggregatet drar i sig dammet från bilningen.

Jag har nu fått två långa slangar med okänd hydraulolja i. Jag vet inte heller vilken olja hydraulaggregatet är tankat med.

Vad anser ni att jag skall göra? Byta olja i både slangar och aggregat eller bara tuta och köra?

Om ni tycker att man skall byta olja i slangarna; tömmer man då slangarna och fyller på nytt eller låter man pumpen trycka i ny olja
i den tomma slangen?

Tack på förhand!
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 20:20:58, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara att hänga upp slangarna för självtömning, ev spola ur dom om det är skiten olja som kommer ut och sen bara att köra, fyllningen sköter maskinen själv. Även aggregatet behöver nog tömmas på samma sätt.
Kolla hydraultankens nivå och fyll om det behövs efter provkörning av dom nya grejerna.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JohnOlof

#3 » 01:20:36, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ändorna på slangarna proppade eller tillslutna på något rimligt vis så skulle jag nog bara tuta och köra. I brist på annan information så borde oljan i slangarna i medeltal vara lika fin eller dålig som den i maskinen. Vill man vara ordentlig tömmer man nog slangarna som nämnts ovan. Jag kan inte se att det finns någon anledning att byta oljan i aggregatet. Som nämnts så kan det vara bra att kolla oljenivån efteråt om slangarna är långa och tanken liten.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

sparcraft73 (trådstartaren)

#4 » 07:43:07, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer jag har nu tappat ur slangarna för att byta olja och samtidigt byta snabbkopplingar. Jag kommer att vilja ställa aggregatet på utsidan när jag skall bila ut ett källargolv.
Det är en 9hk motor på detta och jag tänker att det är bra både för mig och för aggregatet att det står i friska luften. Det är en bit in till golvet som skall bilas ut och jag har dels 20m 3/4"
slang och dels 20m 1/2" slangar att välja på. Normalt kör man med 7m 1/2" slangar för att koppla aggregatet till bilningshammaren men jag tänker att jag skall gå upp i dimension på mellandelen på
slang för att minska backtrycket. Tänker jag rätt?
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#5 » 09:49:39, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu uppfattade jag TS lite fel, men det kanske inte ändrar så mycket.
Aggregatet behöver du ju givetvis inte byta olja på bara för att du tillsätter längre slangar...
Bara efterfylla.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Åsa-Nisse

#6 » 09:59:34, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste nog efterfylla i aggregatet om du tömmer slangarna, och om du inte vet vad det är för olja där så är det ju lika illa. Då blir det ju soppa ändå.
Du måste nog byta all olja för att vara säker.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Bengt Erik Eriksson

#7 » 10:49:51, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan. Vad för annan olja kan det rimligen vara i slangarna? Biologisk Miljöolja eller ATF olja är väl det enda som är direkt skadligt att blanda med vanlig hydraul olja om ens det.

Är det hydraulolja om än av olika fabrikat eller viskositet är det inte farligt att blanda..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

sparcraft73 (trådstartaren)

#8 » 10:55:05, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, jag behöver ändå byta snabbkopplingarna så det blir till att plocka isär dem och då byter jag oljan också så är jag helt ock hållet på den säkra sidan.
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se