Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Flöde vs tryck

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

jörgen.ottosson

#16 » 21:40:37, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du en funktion för fullt så använder du hela flödet dit.....kör du två funktioner då delar de på flödet på något sätt (=båda går långsammare än maxfart).....kör du en funktion nära eller över vad systemtrycket tillåter så använder du en del av flödet till funktionen och resten går via öveströmmaren/reduceringsventil till tank ( = den funktionen går långsammare än maxfart).

Vilket tryck du får i systemet beror på lasten, och hur oljan fördelas mellan funktioner (när du kör flera samtidigt) beror också på lasten, största flödet går lättaste vägen. ( troligen märker du det inte så mycket för du "stryper" lättaste vägen med hjälp av ventilen tills du får den rörelse du önskar, på båda funktionerna, när du kör maskinen.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



akkamaan

#17 » 01:18:49, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

M,ohlsson skrev:Pumpen är frisk. Fick hjälp att göra den här omkopplingen för han sa att kranen var den enda funktionen som behövde det högre flödet och att obitrolen, noslyft och vinsch klarade sig med 36l/min. Jag mätte trycket direkt efter pumpen när jag kör en funktion i botten men fick då inte upp det trycket jag vill ha för att få tillräcklig ork i funktionerna. Därför jag undrar om systemet har för stort genomflöde och om det är därför jag inte får upp tryck.

Får du inte upp trycket när du kör en funtion i botten?
1. Hydraulfunktionen måste vara i ändläge
2. Ventilsliden måste var 100-%-igt stängd, dvs i ändläget, vilket nödvändigtvis inte behöver vara fallet även om spaken tycks vara i ändläget. Kolla länksystemet mellan spak och slid. Prova blockera ventilen med en annan funtion och se om problemet kvarstår.
3. Tryckbegränsningsventilen felande och läker en del av flödet även vid max inställning
4. Om tryckbegränsningsventilen är felfri och om du fortfarande inte för upp trycket så är problemet att en del av flödet går en annan väg än genom tryckbegränsningsventilen. Internt slidläckage, eller pumpläckage. Externt läckage, vilket skulle synas.

Kom ihåg att trycket KAN vara varvtalsberoende. Högre varvtal medför högre flöde och det krävs då högre pumptryck för att trycka all olja genom tryckbegränsningsventilen. Inte alla tryckbegränsningsventiler har den karaktäristiken. En del kan till och med sänka trycket lite på nax flöde, om de är överkompenserande. De enklsate tryckbegränsningsventilerna med bara en kula och en fjäder ä vanligen tryckprogressiva, vs trycket ökar med ökat flöde.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se