Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ventilsort till dubbelverkande cylinder? (rookievarning :) )

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#16 » 11:59:32, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag plockat bort pumpen från klyven och även tagit isär "cylinderns" bakstycke i aluminium från pumphusets aluminiumstycke.

styckena satt ihop med 3 bultar i ett "bultförband", i pumphusets gavelände är 2 urfräsningar för 2 o-ringar som ska täta mellan blocken.

cylinderhusets alu-bak-gavel är nog inget bra att bygga ifrån så min andra tanke var om man kunde gänga in ett par nipplar/gängdelar i pumpblocket,
men då blir väl spånor i blocket och så stryps flödet mer ändå.

tredje tanken är att ta ett stycke järn, få nån på jobbet att plana/fräsa av ena sidan och borra 3 hål för bultförbandet.
sen borra oljehålen och ta upp dom lite större och kanske kunna gänga in ett par 1/4" hydraul-adaptrar typ 1/4"-1/4" så de passar annat lätt sen.

Sitter visst en tryckventil där inne mellan tryck o returhålet i pumpblocket. visst e de de?, ett täcklock och en insexskruv bakom täcklocket.

Tankar och andra ideér hur jag ska få anslutningar??


Bild

Bild

Bild

Bild
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet



PerJohansson

#17 » 12:52:47, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog skruvat ihop klyven igen, sålt den och köpt nåt sånt här:

http://www.blocket.se/skaraborg/Ne_ma_e ... m?ca=7&w=3
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#18 » 21:31:15, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, de e ju de smidiga o problemfria alternativet, men jag har de lite knapert och tvingas tänka till en gång extra i stället.
Fortsätter hoppas på min 450-kronors vedklyv ett tag till nu :)
Men tack för länken, jag hittade inte såna där pumpenheter då jag sökte efter små-pumpar enfas... :)
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#19 » 23:22:04, 28-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

så, nu är en metallklump bildad, borrad och planfräst, får se när projektet går vidare, svetsat på 2st 1/4" nipplar för sug o tryck. Hade ingen gängtapp som passade nipplarna :)

ser bra ut får se om de kommer bli tätt, nån som vet om den blå rörtätningsmassan i en blå tub tätar om man har den mellan 2 block man skruvat samman?

0,3mm nånting stog på den...

sen ska "väl" de 2 oringarna som är försänkta göra jobbet i enbart sig troligen, men varför inte ha på tätmedel?
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se