Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vad för testutrustning ska man köpa?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 00:23:17, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sitter och funderar på att köpa en testutrustning för att kunna mäta tryck i hydraulsystem, men jag har inte en aning om vad jag behöver.
Primärt så är det till min Komatsu grävmaskin. Enligt verkstadshandboken så misstänker jag det ska vara M10*1,25 (står: Thread
dia.=10mm, Pitch=1.25mm). Så långt är allt väl, men sedan, vad mer för nipplar kan man tänkas behöva? Maskinparken i övrigt består av teleskoplastare Manitou 1230, fransk konstruktion med Grundfors ventier från tidigt 90-tal. Kompaktlastare Case 1830, Amerikan (?) från mycket tidigt 80-tal. Jordbrukstraktor IH624 från -67 samt jordbrukstraktor IH844 från -76.
Ju större sats man köper desto fler nipplar får man med, men jag vet inte vad jag behöver, förutom dessa M10*1,25, Större betyder givetvis också dyrare. Jag har sneglat på denna sats, kompletterad med två sådana här nipplar. Är det dumsnålt att inte köpa en sats med fler nipplar? Behöver jag fler än två M10*1,25? Finns många roliga satser här, men frågan är ju hur mycket jag behöver.
Jag skulle också behöva adaptrar som man sätter på en slang. En Y-nippel, helt enkelt, som denna, men finns det något sätt att kolla vilken gängtyp jag har? Måste jag skruva av en nippel och ta med till någon som kan, eller kan man se det på utsidan? Kanske en avancerad gissning med tanke på Japansk maskin från -98?
Många newbie-frågor men tacksam för all hjälp jag kan få.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Raceputte

#2 » 08:41:58, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man säger så här: Även om du hade en halv kubik med nipplar, så har du aldrig rätt nippel när du behöver den. Skaffa några manometrar med lite olika mätområden (opraktiskt att mäta servotryck på runt 30-50 bar med en manometer för 600bar), sen ett gäng vanliga mätadaptrar typ m10x1,25, 1/4" rör, jic i snarlik dim., och samma med orfs., då har du lite urval på gängor, sen får man oftast pussla en del för att komma rätt på mätpunkten ändå, har svetsat ihop många olika underliga övergångar genom åren. Kort sagt, så är det en sån djungel med alla förbannade kopplingar så det är en omöjlighet att ha alla, har man anslutningar för dom vanligaste gängorna, så kan man bygga sig dit man behöver sen.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#3 » 09:34:27, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hydraulic,test, kit,pressure,adaptors,hose,gauges for Excavators (XZTK-60)
http://www.ebay.co.uk/itm/171990966064? ... EBIDX%3AIT

Ska du ha manometrarna monterade permanent eller bara kunna koppla in dem vid service och felsökning?

Jag tröttnade på alla påståenden om oljetryck i BMW R75-100 motorerna, och jag hade lite trassel med att 10 bars slangar och oljekylare sprack... förklaringen kom med manometer för hydraulolja... start tryck på över 22 bar vid kyligt/kallt väder och över 25 bar under -20'C...
Har mätaren monterad permanent för att ha koll på att inte slang spruckit... man har bättre chans att stänga av motorn tidigare om man ser felet tidigare => mindre skador eller rent av undvika skador ;)



Vad ska du använda manometrarna till?
- service och underhåll
- permanent för att ha koll på systemet under drift
Senast redigerad av dc_lindberg 09:59:12, 24-01-2016, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Raceputte

#4 » 09:50:45, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där såg ut som ett bra utgångsläge!
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#5 » 10:12:46, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där lådan med tre manometrar i, där skulle jag börjat. Jag tror det ligger med sådana nipplar som länkas till som nummer två.
Den tredje länken verkar vara ganska mycket pengar till bara GIK/AN- kopplingar.
Jag har alltid behövt göra egna adaptrar så fort det varit nåt, för det mesta köpt dom på Swedol som har i alla fall 95% av behovet.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 14:29:38, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ska du ha manometrarna monterade permanent eller bara kunna koppla in dem vid service och felsökning?

Vad ska du använda manometrarna till?
- service och underhåll
- permanent för att ha koll på systemet under drift

Jag ska bara ha dem tillfälligt monterade för felsökning / underhåll. Jag lär behöva två samtidigt för att kunna läsa av både servotryck och pumptryck samtidigt. Det ena med en 400 bars manometer och det andra med en 600 bars.

Jag har inga allvarliga fel på mitt system, men ibland när man bara lyfter bommen så rör den sig knappt. Drar jag i någon annan funktion kommer bomrörelsen igång precis som den ska. Jag hoppas det bara är en justeringssak, men då måste jag kunna läsa båda trycken samtidigt.
Sedan så har man bytt larvmotorer på maskinen. Då har man tappat både högväxel och automatisk larvbroms. Jag skulle vilja mäta och se om det är korrekta tryck fram till motorerna. Då finns inte dessa funktioner i motorerna, men om det är fel tryck fram så går det kanske att fixa. :eat:

Janson1 skrev:Den där lådan med tre manometrar i, där skulle jag börjat. Jag tror det ligger med sådana nipplar som länkas till som nummer två.

Jag tolkar det också som det är samma sorts nipplar i första länkens sats som det säljs lösa av i andra länken. Men de mindre satserna innehåller inga M10*1,25, vilket jag behöver minst två av. Därför köper jag dem lösa.

Nu har jag velat för länge. Det är inte så himla mycket pengar, så jag har precis beställt två nipplar och satsen. :mrgreen: Nu är det bara att vänta en månad innan sakerna kommer och sedan invänta väder och tid att använda dem. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM 4 ever

#7 » 14:46:09, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

600 bars manometer, var har du så höga tryck ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 15:06:24, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:600 bars manometer, var har du så höga tryck ?

Nej, men det är vad som rekommenderas i verkstadshandboken. Pumpens överströmningsventil ska vara ställd på 325 kg/cm2, så det verkar som de vill hålla sig på den säkra sidan. :mrgreen: Nästan ännu mer marginal på servosidan med 400 bars manometer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

63an

#9 » 15:09:59, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idealiskt att man väljer skala ungefär såhär: mättryck är 150 bar då väljer man 300 bars manometer osv. man försöker ligga på hälften av max. skalan men de funkar ju inte alltid :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nixs

#10 » 18:05:30, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du inte på fötterna, man brukar säga att de sista 20% blir mindre nogranna på analoga mätare av mindre bra fabrikat. Har årligen kontroll på mina Wika och de håller EXAKT nogrannhet över hela spannet, nästan lika bra nogrannhet som de digitala Parker instrument jag också har.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 18:16:06, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det behöver vara så himla noga med klassning för att "kolla" trycken, vet mycket vä'l vad du snackar om! Lite skillnad på vad man avser att använda dem till eller hur? Sen gissar jag att en ägare /förare inte är så väldigt intresserad för att kasta ut så mycket mera pengar för klassade manometrar, fordras att de sköts minutiöst också! Man kastar inte å slänger med såna saker hur som helst. De mesta duger bra till avvikelser på 10-15 bar :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

63an

#12 » 18:27:38, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger lite mera "socker" i skålen när man är uppe i klassning å surrar så kan det krävas "spårbarhet" som innebär minst årliga provtryckningar med ytterligare kostnader å testprotokoll som ska följas vid mätning men de gör du säkert :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nixs

#13 » 21:00:10, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du dum på riktigt? Självklart har vi årliga tryckkontroller och översyn på manometrar och momentverktyg!
Jobbar man proffesionellt med detta och på en klassad verkstad så har man sådana krav på sig som återförsäljare av större märken.
Du gör ditt bästa för att skoja bort dina påhitt och att lägga fokus på något som inte är väsentligt, men fakta kvarstår att en del ställen på maskinerna jag jobbar med kräver en nogrannhet på 0.1 bar och ju nogrannare man får detta när man justerar/trimmar in maskinen desto bättre blir den att använda. Alla andra påståenden här är bara dumma kommentarer från någon som antingen bara vill utmärka sig eller inte begriper bättre!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

63an

#14 » 21:10:20, 24-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du håller på å trackar, när behovet finns så är det självklart! Tycker att du kan uttrycka dej hyfsat å inte återfalla men siktar man på bråk såå... Höll nog i klassade mätverktyg innan du började vara anställd! Hjälp andra istället som har problem så mår du säkert bättre. Eller finns möjlighet att byta jobb kanske? Hoppas vi möts i nästa liv :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#15 » 06:26:54, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...
Så kan det gå när olika infallsvinklar möts...

Som amatör "hemma på gården" kommer man inte att investera i årliga kontroller av mätverktyg - det är helt enkelt inte motiverbart.
Men, som företagare, där man säljer tjänsten, så måste man av "säkerhetsskäl" låta testa sina verktyg med jämna mellanrum... det kan liksom bli lite dyrt om ett verktyg inte visar rätt o det resulterar i att klients/kunds produkt går sönder...

Så lugn nu - ni talar om samma sak, ungefär på samma sätt, men från diametralt olika utgångslägen o det är där missförstånden uppstod.

Jag kan inte motivera att köpa en momentnyckel för 10-15 000kr till mitt garage när BT, Jula, CO, Meca, osv kan sälja något för 500-1500kr som "duger" åt mig o går att använda hemma "med sunt förnuft och en hink förstånd" - däremot kan jag inte göra ett jobb åt "grannen" o förvänta mig att allt går som det ska... jag är van att skruva på mitt, och det är mitt eget ansvar vad som då händer... men när jag skruvar på annans så måste jag lyfta säkerhetsnivå och kravnivå till sådana kravnivåer att mina "skräpverktyg" helt enkelt inte kommer att kunna leva upp till förväntningarna.

Analoga verktyg kan vara överlägsna digitala - ...mina digitala termometrar som jag har i kylskåpet visar GROVT fel... analoga visar rätt...
Gällande vridmoment, mätverktyg inom el, så... digitala har hittills visat sig minst så överlägsna som Nixs påpekar - 20% avvikelse är inte alls ovanligt...

Rätt verktyg till rätt jobb gör jobbet lätt och trevligt - och som bonus blir det bättre gjort än med fel verktyg ;)


Jag pressade Stridis2 (TS) på en grundfråga, eftersom den styr val av armaturer. Vid kontinuerlig drift är 20% fel inte så stort problem eftersom man är intresserad av "plötslig" förändring. Vid årliga kontroller, då är man intresserad av exakta värden eftersom de styr service (byte av utslitna delar).

Gräv nu ned stridsyxan o borsta dammet ur fjädrarna - ni är i sak helt överens :)
Senast redigerad av dc_lindberg 11:23:08, 25-01-2016, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se