Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Byggt hydraulik till sågen, behöver hjälp med felsökning.

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

bonnen513

#16 » 22:11:19, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kopplat T på ventilpaketet till Tryck och P till retur?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



Jac

#17 » 22:35:06, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade med serienippel eller plugg :-) Om där sitter en pluggad serienippel (eller en plugg som separerar serie och retur) så måste både serie och retur kopplas till tank.
Varför det likaväl skulle gå att köra ut cylindrarna begriper jag inte... :klia:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#18 » 01:23:07, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

var den andra utgången pluggad när du fick ventilpaketet?
Skruva loss nippeln till returen o kolla vilken typ det är
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Njakob (trådstartaren)

#19 » 08:29:17, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den anslutningen jag skrev om tidigare var inte pluggad från början.
Här hitta jag en länk om en linknande port, känns inte som hela förklaringen ändå. Men vad menas med en serienippel.
[Allmänt] Serienippel till ventilbordsinkoppling

Jag har kopplat T från ventilpaketet till T på pumpen och P från ventilpaketet till P på pumpen. Skiftar jag så händer det ingenting när jag kör spakarna, men jag är kanske fel på det ändå.
Ska köra några lass virke sen kommer lite fler bilder.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#20 » 09:47:50, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En serienippel gör att du inte blandar den använda returoljan med tryckolja i änden på ventilpaketet och därmed kan skicka oljan vidare till nästa ventilpaket samt returoljan till tank.
Som du har det nu är det svårt att bli av med returoljan och då kan det bli konstiga reaktioner särskilt vid användning av flera funktioner.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Njakob (trådstartaren)

#21 » 21:20:42, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:En serienippel gör att du inte blandar den använda returoljan med tryckolja i änden på ventilpaketet och därmed kan skicka oljan vidare till nästa ventilpaket samt returoljan till tank.
Som du har det nu är det svårt att bli av med returoljan och då kan det bli konstiga reaktioner särskilt vid användning av flera funktioner.

Helt korrekt, den pluggade anslutningen var till returolja. Koppla ihop den med tankanslutningen på ventilpaketet och nu fungerar det som tänkt!
Kan inte begripa varför det gick att köra på ena hållet innan, kanske någon som har en förklaring?

Tusen tack alla som engagerat sig.

Ska ta bilder på funktionerna imorgon, tror jag lova det i ett annat inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#22 » 21:51:26, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

om jag fattat dig rätt så kunde en kolv gå antingen in eller ut beroende på hur slangarna var kopplade?
och även gå åt det tröga hållet när du tog det i korta etapper?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Njakob (trådstartaren)

#23 » 22:18:31, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:om jag fattat dig rätt så kunde en kolv gå antingen in eller ut beroende på hur slangarna var kopplade?
och även gå åt det tröga hållet när du tog det i korta etapper?

Precis, på ena spaken fungera port A och på andra fungera port B.

Glömde för övrigt att ta bilder idag igen, får göra ett nytt försök imorgon :grin:
Njakob
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:59:35, 12-07-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor

Jac

#24 » 22:45:05, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kopplade du ihop det? Egentligen skulle det ju gå att bara plocka bort serienippeln och ersätta den med en plugg, en slang mindre.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#25 » 20:32:48, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njakob skrev:
bonnen513 skrev:En serienippel gör att du inte blandar den använda returoljan med tryckolja i änden på ventilpaketet och därmed kan skicka oljan vidare till nästa ventilpaket samt returoljan till tank.
Som du har det nu är det svårt att bli av med returoljan och då kan det bli konstiga reaktioner särskilt vid användning av flera funktioner.

Helt korrekt, den pluggade anslutningen var till returolja. Koppla ihop den med tankanslutningen på ventilpaketet och nu fungerar det som tänkt!
Kan inte begripa varför det gick att köra på ena hållet innan, kanske någon som har en förklaring?

Tusen tack alla som engagerat sig.

Ska ta bilder på funktionerna imorgon, tror jag lova det i ett annat inlägg.

obs det här problemet har ej helt lösts
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Stridis2

#26 » 21:36:01, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är fortfarande nyfiken på vad du har tänkt använda hydrauliken till, och hur. Gärna med lite bilder. :eat:
Jag har själv byggt lite tillbehör till "min" sågares LT15, bland annat en stocklyftare. Den skulle behöva förbättras med hydraulik istället för en domkraft så det vore kul att se vad du har gjort.
Jag har även gjort lite stocklås och balkar till stockbord. Vi diskuterar att göra en helt ny sågbänk på runt 9 - 10 meter, både för att kunna såga längre träd, för att bli av med alla skarvar och för att slippa mycket av järnskrotet mellan balkarna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

bonnen513

#27 » 21:09:18, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njakob skrev:Jag tror att Jac är något på spåren.
Rotationsriktning och slanganslutningar är både dubbelkollade och trippelkollade, dessutom har jag kört pumpen med en annan ventil så för tillfället tror jag vi kan lägga det åt sidan. Kolvarna går ju att köra på en hållet.

Jag upptäckte att det sitter shockventiler i port 2 i både A och B anslutningen, medans det sitter någon form av cylinder i port 1 i både A och B anslutningen. Se bilder.
Problemet tycks vara ventilen inte öppnar mot tank när man kör i ena riktningen.

Bild
Bild

Är det någon som vet vad det är som sitter i port 1 ?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#28 » 19:13:44, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är en blindplugg bara. Ser ut så där för att kunna blockera öppningen mellan port och tank som finns där om man vill ha shockventil eller anticav.ventil.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se