Det har jag ingen förklaring på. För att eliminera tvivel så hade jag skaffat en medhjälpare med tidtagarur och tatt tiden varm som kall. Ta tiden från marken till full lyfthöjd, pröva med olika
varvtal och olika last. Mät flera gånger på varje och ta medelvärde.
Edit: Nu kom jag på en grej, om man gör en del antagande så kan man få till att det går långsammare när oljan är kall.
Anta följande:
- Opencenter
ventil, typ mer än halvt pådrag men inte fullt
- Returslangen från ventilpaketet till tank är relativt grov och tjock
- Slangarna ut till cylindrarna är relativt långa och tunna
- Det är lätt last på cylindrarna
Oljan kan då gå två vägar:
1. Rakt fram genom slidens opencenter
strypning och till tank. Flödesmotståndet genom en strypning påverkas inte av viskositeten och bara väldigt lite av temperaturen.
2. Ut genom A-porten, genom en lång, tunn
slang till cylindrarna. Flödesmotståndet i rör/slang påverkas i allra högsta grad av temperaturen men är såklart bara en del av motståndet här, lasten är en del också.
Alltså motståndet den ena vägen är nästan oberoende av
viskositet och
temperatur medans motståndet den andra vägen delvis beror av viskositet och temperatur.
När det är kallt blir det alltså relativt lättare för oljan att gå rakt fram till tank än att gå ut till cylindrarna, lyfthastigheten blir långsammare. Detta gäller bara för delvis öppen ventil, är ventilen helt öppen så kan oljan bara gå en väg, ut i cylindrarna.
Lite teoretiskt blev det, nån som fick bra betyg i att flytta siffror och bokstäver fram och tillbaka runt ett likhetstecken får gärna komma med kommentarer.