Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Varför går hydraulik saktare när oljan är kall

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

jannejoel (trådstartaren)

#1 » 15:47:31, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstått saken rätt så är en hydraulpump tämligen omutbar. Den drar med sig en viss mängd olja per varv. Punkt slut.
Men vilken är den egentliga orsaken till att ett hydraulsystem känns långsammare när oljan är kall och tjockare?
Får pumpen med sig mindre mängd olja per varv?
Eller får den jobba mer för att bli av med den tjocka oljan?
Kanske en kombination av båda?
Eller något annat?

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



Hansborg

#2 » 16:19:50, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tror du är på spåret där!
Varför tar det längre tid att tömma sirapsflaskan än densamme med vatten i? ;)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jac

#3 » 17:43:09, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Om jag förstått saken rätt så är en hydraulpump tämligen omutbar. Den drar med sig en viss mängd olja per varv. Punkt slut.

Bra formulerat! :) :thumme:

jannejoel skrev:Får pumpen med sig mindre mängd olja per varv?

Det kan absolut ske, lite lång och aningens underdimensionerad sugledning och några minusgrader så...

jannejoel skrev:Eller får den jobba mer för att bli av med den tjocka oljan?

Ja lite grann men å andra sidan så är den som sagt tämligen omutbar, typ 95% tät om den är frisk. Trögare att pumpa ut oljan ja men också trögare att pressa oljan förbi tätspalterna i pumpen så den blir ännu tätare. Om jag inte minns fel så krymper aluminium mer i kyla än stål så är det en kugghjulspump med aluhus så borde den bli ännu mer tät av den grunden också. Dieselmotorn får säkert jobba lite mer men det borde pumpas lika mycket om inte mer olja ut från pumpen (förutsatt att sugledningen är ok).
Är det slitna grejor så blir det fort tvärtom, maskinen går bra med kall olja men när oljan blir varm så ökar alla interna läckage i ventiler och pumpar och ting börjar sakta ner ordentligt. Ref. tippen på ja-bond's dumper.

Edit: Kom på en grej till. Jag snackade med nån luring en gång som hade gått ner i dimension när han bytte slang på stickcylindern på sin grävmaskin (kolvsidan). Med kall olja så kan mottrycket på retursidan bli riktigt högt och det förstärks så klart på stångsidan. Blir det högt nog så öppnar tryckbegränsningsventilen (överströmmningsventilen) och då går det långsammare.

Ovanstående resonemang är baserat på enklast möjliga open center system, manuella spakar och kugghjulspump, typ frontlastare.
Vad som sker i trepunkthydraulik med läges- dragkrafts- och blandreglering har jag ingen koll på.

jannejoel skrev:Eller något annat?

Massor. Ett hack upp så blir det grävmaskin med hydraulservospakar och variabla pumpar med load sensing, då finns det en massa mer förklaringar. Små slider som ska flytta sig i trög olja med ganska lågt tryck, små munstycken, långa klena LS slangar, deltaP trycket över ventilen (och tryckslangen) uppnås vid lägre flöde etc.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jannejoel (trådstartaren)

#4 » 18:56:50, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jac för utförligt svar! Det var "open center system" jag tänkte på! Om jag förstår dig rätt så ska ett sånt system egentligen inte gå segare när det är kallt. Om pumpen får olja som den ska.
Men gör det inte ändå det? Eller är det bara en själv som är försiktig med gasen när maskin är kall för man har ju hjärta för pärlan...så därför inbillar man sig också att den är segare?
Ju mer jag grunnar på detta desto mindre begriper jag...

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Michael Meier

#5 » 19:12:21, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ge ett exempel på maskin du tänk på
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jannejoel (trådstartaren)

#6 » 19:28:07, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:ge ett exempel på maskin du tänk på

H10 350
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Jac

#7 » 21:41:57, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Det har jag ingen förklaring på. För att eliminera tvivel så hade jag skaffat en medhjälpare med tidtagarur och tatt tiden varm som kall. Ta tiden från marken till full lyfthöjd, pröva med olika varvtal och olika last. Mät flera gånger på varje och ta medelvärde.

Edit: Nu kom jag på en grej, om man gör en del antagande så kan man få till att det går långsammare när oljan är kall.
Anta följande:
- Opencenter ventil, typ mer än halvt pådrag men inte fullt
- Returslangen från ventilpaketet till tank är relativt grov och tjock
- Slangarna ut till cylindrarna är relativt långa och tunna
- Det är lätt last på cylindrarna

Oljan kan då gå två vägar:
1. Rakt fram genom slidens opencenter strypning och till tank. Flödesmotståndet genom en strypning påverkas inte av viskositeten och bara väldigt lite av temperaturen.

2. Ut genom A-porten, genom en lång, tunn slang till cylindrarna. Flödesmotståndet i rör/slang påverkas i allra högsta grad av temperaturen men är såklart bara en del av motståndet här, lasten är en del också.

Alltså motståndet den ena vägen är nästan oberoende av viskositet och temperatur medans motståndet den andra vägen delvis beror av viskositet och temperatur.

När det är kallt blir det alltså relativt lättare för oljan att gå rakt fram till tank än att gå ut till cylindrarna, lyfthastigheten blir långsammare. Detta gäller bara för delvis öppen ventil, är ventilen helt öppen så kan oljan bara gå en väg, ut i cylindrarna.

Lite teoretiskt blev det, nån som fick bra betyg i att flytta siffror och bokstäver fram och tillbaka runt ett likhetstecken får gärna komma med kommentarer. :snow:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Dexxas

#8 » 21:56:59, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen suger åt sig oljan genom att skapa ett undertryck på sugsidan,och om oljan har högre viskositet på grund av kylan räcker undertrycket inte till för att mätta pumpen helt enkelt.......
Jämför genom att hälla en mineralolja värmd till ex.vis 60 grader med att hälla samma olja vid minus 20 grader.....

På trycksidan av pumpen betyder skillnaden mindre,så jag utgår ifrån att en hydrualpump inte mår så bra av kyla pga.kavitation i oljan...


Mvh/Dexx

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Michael Meier

#9 » 22:07:33, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast ja e int riktigt överens med kommentaren att en kugghjulspump är omätbara.

Vad händer när man tapp till sugsidan på en femtonåring? Eller man strypa tillflödet med femtio %.. de morrar på bra när man försöker göra en sugpump av en tryckpump.

Samt att det kostar kraft att flytta sirap i ledningar som är mindre än 2"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 22:12:08, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de simpla förbättringar man kan gör på ett hydraulsystem är ja att trycksätta tillflödet, för att säkerställa fyllningsgraden hos pump,
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#11 » 22:28:05, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är enig med er om sugsida och kavitation. :thumme: Kanske lite otydligt men det var alltså det jag menade i min andra kommentar i inlägg #3.



Michael Meier skrev:Samt att det kostar kraft att flytta sirap i ledningar som är mindre än 2"

Jodå kostar kraft att flytta sirap gör det men betyder ju bara att dieselmotorn behöver ge på lite mer, det betyder ju inte att det pumpas mindre mängd olja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#12 » 22:52:33, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: nja på en 350 finns inget mer att ge, den sjunker i varv = går tyngre, man får då kompensera med att ge mer gas, vilket betyder att maskin går fortare = vilket betyder att det går tyngre, och när det har hänt har man slutat å lyfta vilket gör att motorn går lättare, vilket betyder att man får lätta på gasen

jojoeffekt
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#13 » 22:59:49, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jac , tänk på responstiden på detta under av tillförlitlighet.. håller man kvar gasreglaget i samma nivå sjunk motorvarvet med 200 rpm när man belastar den vevaxeldrivna hydraulpumpen, hinner inte få någe gensvar från regulatorn, vid låga lugna varvtal alltså..

har man jagat upp motorn över tusen rpm är den betydligt stabilare mot belastningsförändringar
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jannejoel (trådstartaren)

#14 » 10:25:43, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för respons!
Kan vi va överens om att det i princip är samma mängd olja som pumpar runt oavsett temperatur.
Men det jac skrev om flödes motstånd i strypningar resp ledningar var helt nytt för mig!
Är det så att flödesmotståndet i en strypning inte påverkas av hur tjock oljan är?
Och Isåfall varför är det så?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Michael Meier

#15 » 12:01:46, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte överens , det är mer å likna vid en kurvbana (inte rät) med abrupt nollvärde vid oljans PP (och andra sidan när den är för tunn)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se