Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

David Berglund (trådstartaren)

#16 » 18:16:07, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen!

Ja precis, ett fast läge på ena sidan är ju bra medan andra riktningen kan vara återfjädrande. Motorn är dessutom en sådan med en tänkt riktning, så baklängeskörning blir bara för att komma loss vid fastkörning.

Jag hade lyckats leta mig fram till den där katalogen redan men blir lite förvirrad. Dels finns det ju med en "extra" krets; LC, som jag inte vet vad det är. Vad är det?

Och på modellerna 15, 35 och 65 finns ett streck-linjerat mellanläge mellan läge 0/1/2. Betyder det att detta är flödet över ventilen medan sliden är mitt emellan lägena? Det skulle betyda i detta specifika fall att motorn friroterar medan ventilen är i mittemellan-läge vilket iofs verkar som en smart funktion.

Om det sista stämmer, och jag får LC förklarat så har jag nog grepp på läget. :grin:

Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet



Jac

#17 » 23:06:19, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Berglund skrev:Tack för tipsen!

Ja precis, ett fast läge på ena sidan är ju bra medan andra riktningen kan vara återfjädrande. Motorn är dessutom en sådan med en tänkt riktning, så baklängeskörning blir bara för att komma loss vid fastkörning.

Vad är det för motor?
David Berglund skrev:Jag hade lyckats leta mig fram till den där katalogen redan men blir lite förvirrad. Dels finns det ju med en "extra" krets; LC, som jag inte vet vad det är. Vad är det?

Det är en fri kanal till tank i neutral. Pumpen står alltså inte och pressar olja över tryckbegränsningsventilen när ingen ventil är aktiverad, det hade kostat en massa bränsle och oljan hade kokat inom kort tid.

David Berglund skrev:Och på modellerna 15, 35 och 65 finns ett streck-linjerat mellanläge mellan läge 0/1/2. Betyder det att detta är flödet över ventilen medan sliden är mitt emellan lägena? Det skulle betyda i detta specifika fall att motorn friroterar medan ventilen är i mittemellan-läge vilket iofs verkar som en smart funktion.

Inte säkert det är nån speciell tanke med det, det kan vara att ventilerna är lite olika uppbyggda inuti och att det "blir så" på den ena typen. Jag vet inte.
15, 35 och 65 har stora H i mitten och de andra har lilla h. Inte säkert det går att köra andra funktioner om man har en ventilsektion med stora H i neutral.


Bild



Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David Berglund (trådstartaren)

#18 » 23:36:03, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett ambitiöst svar! :thumme:

Tror jag fått ut det jag behöver veta för att bygga mitt aggregat nu, stort tack för hjälpen.

Men kan man säga som en konsekvens av detta att alla ventiler där det inte uttryckligen står "stängt mittläge" kan förväntas ha öppet mittläge?

Ang. motorn har jag inte data just nu mer än att den är 22cc och är ganska säker på att fabrikatet är Ultra. Kommer från cylinderdriften på en stor gräsklippare, en Ransomes 350D. Har 5st likadana efter att jag skrotade en sån klippare.
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#19 » 23:45:14, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De streckade mellanlägena visar som ni är inne på hur ventilen beter sig i omslagsområdet, lite mer påkostade ventiler har mängder med varianter och specialutföranden för att passa olika applikationer. Motorer utan extern dräneranslutning får ju till exempel inte trycksättas innan tankporten öppnar, vilket är vanligt för cylinderfunktioner.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#20 » 00:26:33, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lika bra att göra det ordentligt, samma fråga dök upp i två olika trådar nästan samtidigt. :smile:
Den här pdf'en har en fin bild på en ventil i genomskärning på sidan 4. Här kallas Open Center kanalen för N.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David Berglund (trådstartaren)

#21 » 20:30:05, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är bild på donator-prylarna. Tycker över lag det är otroligt svårt att hitta data på gamla OEM-prylar. Dock nämner gräsklippare-manualen 22cc vilket känns troligt om man ser till märkningen på motorn. Lagom längd på slangarna oxå för att kunna återanvända dem. Så, räknar med att få ihop ett billigt paket med dessa prylar.

Det står oxå mycket riktigt ULTRA gjutet i gaveln.

Bild
Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#22 » 20:56:31, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn kan ha en frihjuls/antikavitationsventil inbyggd i gaveln (innanför pluggen) den har lossnat på vissa och då orkar den inget.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#23 » 21:00:42, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den en frihjulsventil så kan du inte köra den baklänges, bara som info.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#24 » 19:29:53, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Berglund skrev:Men kan man säga som en konsekvens av detta att alla ventiler där det inte uttryckligen står "stängt mittläge" kan förväntas ha öppet mittläge?


Du menar om alla ventiler är av open center typ om inget annat anges? Nej så kan man inte säga, man får helt enkelt se efter i databladen. Det finns ju LS ventiler som egentligen är closed center men som kan konfigureras med en shuntventil för kugghjulspumpar t.ex. Bara att börja ladda ner datablad och läsa.:)

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#25 » 17:47:26, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lockad hit från en annan trå....
Det här är en intressant tråd med massor av övergripande och grundläggande diskussionsämnen! Lägger mig dock inte i den här tråden nu, då den verkar avklarad ....
:buga:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se