Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Renovering av hydraulkolv

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

PONI (trådstartaren)

#1 » 21:25:19, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har rivit ner en hydraulkolv som jag misstänkte inte var tät.
Vilka delar behöver jag byte ut?
De röda ringarna verkar vara spruckna kan det vara där för att kolven inte orkade lyfta samt sjunker när man ställer den i upplyft läge?
Skall man passa på att byta alla delar när man ändå har kolven demonterad.
Hur vet man att man vilka tätningar som man skall beställa? står det på respektive del typ nummer eller så?
som när man skall beställa lager typ 6208?
Nu blev det ganska mycket frågor men jag är inte så hemma i hydraulik.

Mvh Peo

Bild
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455



Johan Marklund/Nordmark

#2 » 21:40:26, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom röda styrningarna ska vara delade. Ser ut att vara standard packningar antingen beställer du en komplett packningssats där allt ingår eller så går du till din lokala hydraul butik dom brukar ha grejerna du behöver hemma
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt.
Har skruvat Terex/Schaeff och Atlas.
Skruvar nu John Deere grönyte maskiner samt Giant Avant och Husqvarna.

Jobban nu mer som mekaniker på kyrkogårdsförvaltningen.
Johan Marklund/Nordmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:31, 03-09-2010
Ort: Säljeryd.
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

anders holmström

#3 » 21:56:53, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med att kolven inte är tät? Läcker den ut olja eller sjunker den?
Tätningen på kolvstången är säkert en fem delad. Det är bara den mittersta som tätar,dom andra är stöd/glidringar. Läcker den ut olja så får du byta u-manchetten som sitter inne där kolvstången går i genom
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

PONI (trådstartaren)

#4 » 22:00:05, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den läcker inte ut olja utan den sjunker och är svag.
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455

mathiast

#5 » 22:14:21, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter säkert en oring mellan kolven och kolvstången som du bör kolla också,tätningen med dom röda ringasrna kommer som ett komplett set med fem delar
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

oohmydeere

#6 » 12:18:18, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är byt alla tätningar när du ändå har plockat isär cylindern, då vet du att det är tätt sen! Som tidigare skrivits skruva lös kolven också (den som dom röda/svarta ringarna sitter på) och byt o-ringen mellan kolv och kolvstång. För att göra det, pilla lös styrringar och tätningen och leta efter om det finns en stoppskruv eller rörstift som låser kolven mot kolvstången. Hittar du inget av dessa är den förmodligen limmad med loctite och då brukar man få värma lite försiktigt med gas/gasol för att det ska gå att skruva lös kolven. Komihåg att limma när du skruvar ihop den! Tätningar hittar du hos tools/momentum, hydroscand, specma m.fl eller om du har nån lokal hydraul firma kan dom säkert hjälpa dig med tätningar! Lycka till med tätandet! :-)
oohmydeere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:37, 19-02-2016
Sverige

PONI (trådstartaren)

#7 » 19:30:12, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all hjälp och beskrivningar.
Nu är hydraulkolven demonterad det var ju en hel del med tätningar och o-ringar.
Skall man byta rubbet? det var ju en del styrringar och stödringar till o-ringarna mm också.

Bild
Bild
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455

Rento84

#8 » 20:33:56, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt allt när du har upp den.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

oohmydeere

#9 » 23:54:38, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, byt alla! Tätningar till hydraulcylindrar brukar oftast levereras som en hel sats där alla ringar/tätningar ingår!
oohmydeere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:37, 19-02-2016
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se