Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Byta ut hydraulslangar i förebyggande syfte

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

qqq (trådstartaren)

#1 » 23:32:21, 03-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser att matningsslangen till hydraulpumpen på min 642a börjar bli dålig.
Tanken slog mig då om ni här byter ut slaangar I förebyggande syfte, eller om visa företag har som policy att byta ut dom efter gångtid eller är det "on condition" som gäller ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Exs

#2 » 23:44:47, 03-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så är det nog mycket slang som inte byts förrän de svettas på tok för mycket eller t.o.m. sprängs. Man kan nog se det lite som om glaset är halvtomt eller halvfullt, för förr eller senare måste man antagligen byta slangen ändå så på ett sätt kan det ju vara trevligt att få det gjort innan maskinen blir helt indränkt i olja alternativt att det faktiskt sker en olycka vid slangbrott. Men samtidigt finns det ju otroligt många gamla maskiner som används av oss hobbymaskinister och månskensbönder där antagligen varenda slangstump hade behövts bytas, men i många fall hade nog ett sånt slangbyte vida överstigit maskinens värde i pengar.

Nu vet jag inte om jag ska tolka matningsslangen i ditt fall som den som matar till pumpen, dvs sugslangen, eller tryckledningen från pumpen men oavsett skulle jag nog rekommendera att du byter. Dålig sugslang kan ge en del konstiga fel och inte minst sabba pumpen om det börjar komma in luft. Tryckledningen är ju också lite kritisk eftersom du inte får stopp på oljan där bara genom att släppa en spak, utan du måste ju trots allt hinna upptäcka felet och sen få stopp på motorn = väldigt sölig maskin och massor av olja på marken.

Så som sagt; byt!
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

qqq (trådstartaren)

#3 » 00:34:59, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag måste nog göra det, men när man f-n inte verkar ha tid för det. Få ett oljeläckage på 100 L är inte roligt... :aaargh:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Exs

#4 » 00:54:57, 04-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får se det så här: Den dagen slangen eventuellt havererar så har du ännu mindre tid för det, plus oljebekymret. Men jag vet själv hur svårt det är med tid, ork och allt det där...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Grett

#5 » 20:49:48, 16-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den bransch jag jobbar finns det företag som byter hydraulslang efter 10år. Med så långa intervall gör det inget om det råkar något år extra mellan bytena.
Som sagt, slanghaverier sker sällan vid lämpliga tillfällen...

3 personer gillar det här inlägget.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

uppland2

#6 » 20:44:52, 17-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jobbet har vi hydraulslangar för brandsläckningssystemet, och byts regelbundet eftersom slangar åldras.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

ac tc

#7 » 21:02:54, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bruket byter på intervall baserat på erfarenhet och följder vid läckage.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

anders holmström

#8 » 21:21:52, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraul olja kostar minst 20 kr/litern, spricker slangen så har du sprutat ut olja för en femhundring i ett nafs och sen måste du köpa en ny slang i alla fall :-S
Förebyggande underhåll lönar sig alltid :-)
Mitt råd är byt slangen om den är dålig
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

EE

#9 » 23:04:17, 23-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om slangen går till hydraulpumpen är den trycklös, vilket åtminstone mildrar konsekvenserna.
Trots detta är det vettigt att byta den om det finns tecken på att den börjar vara lite risig.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

63an

#10 » 07:47:20, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Nafs" var ordet! I momentet lyfta eller styra i vresigt läge så fattar man inget förrän tanken är tom :huh: Man har alltid tid att förebygga slangbrott som privat när man ser fel, i mitt fall var de -36 när det blev tomt i tanken! Ett djävla göra att släpa sej hem utan servo + krypa under å beundra felet! Lite svårt förutse faktiskt...Bytte alla under då när tanken ändå var tom så vet man med sej så BYT bara! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

DNBM

#11 » 08:40:43, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur det blir på en maskin som körs privat då och då . Men på våra truckar på jobbet så skulle vi plötsligt få mjukare bättre slangar som skulle tåla kyla bättre . Bara det att på min arbetsplats så ska alla förändringar innebära att det blir billigare även om snålheten bedrar visheten allt oftast . Vi hade sällan haft problem med slangarna . Fick vi en period på -20-25 c så veckan efter det typ så brast snart någon slang
värre än så var det aldrig och det skedde bara på slangar som varit med minst ett år . Och nu med dessa mjukare slangar så ja jag vet inte hur ofta vi fick byta slangar . Nu gick slangarna året runt minst en i månaden eller varannan månad och trucken var ständigt blöt i olja :ohnej: :ohnej: :ohnej:
Jag gick till chefen och beklagade mig allt oftare . Beklagade mig för serviskillen som bara påtalade att slangarna ska ju vara bättre .
Nää sa jag det är säkert så att dom är billigare . Vad blir billigast hålla på så här eller montera tillbaka samma som vi hade tidigare ?? :screwy:
I vart fall efter ett helt år av helvete med detta så slutade man med dessa slangar och nu . Nu vet jag inte vad man satt på . Nu håller slangarna för kyla med . Det går nästan aldrig en slang mera ! Jag måste ta reda på vad detta är för nått och sätta på sådana när jag byter någon slang hemma på min maskin sen . Bara det inte är guld i dom så . :thumme:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

63an

#12 » 09:34:12, 24-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall så var det 46ans olja i tanken så jag handlade 3xans som är mera lämpad för kallare klimat å när pumpen fixar fullt tryck med den så var de inte fel! :thumme: Ett elände när slangar brister för sällan sker de på tomgång/varmkörning utan när man belastar :aaargh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se