Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydrauliskt städ

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Scania bonden

#16 » 19:39:05, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brutalgillar ditt resonemang sme'n
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



olsindianen

#17 » 21:23:21, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok då förstår jag. Det är för övrigt en av de finaste sporter jag vet. Även kanske det allra bästa sättet att lära sig på!

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

Stridis2

#18 » 22:53:54, 08-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och du tror du har byggt om pressen så den fungerar för mindre än 10 papp?
Funktionen du efterfrågar finns i alla dragpressar. Jag är inte expert på hur de är uppbyggda, men funktionen har framkommit redan här i tråden. En lägesgivare på kolven matar signal till en dator. En specialventil (som inte är billig!) styr kolven efter de styrsignaler den får från datorn. Man ger ett värde till ventilen att hålla ett visst tryck (fungerar alltså som en elektriskt inställd överströmningsventil) medan excentern går ner. När denna går upp får ventilen signal om att köra upp kolven till inställt läge. Behöver alltså vara ett snabbt hydraulsystem om du ska hinna med 60 slag i minuten, och grymt snabbt om du ska hinna med 200. Även problem iom att du ska ha kort slag på kolven. Hydraulsystemet måste ju bromsa in när det närmar sig toppläget.
En relativt liten ventil som satt på en 25 tons kolv som gick ganska sakta kostade år 2000, om jag inte minns helt fel, 10.000 danska kronor.

Excenterpressen har ju allra lägst hastighet precis när den vänder. Kan detta vara ett problem i smidessammanhang? Jag vet inte, bara en tanke som slog mig.

En excenterpress behöver inte gå sönder för man kör ned den så den låser sig. I bästa fall kan man bara snurra svänghjulet baklänges. Nästa steg är att fasvända motorn. Troligen har du en skruv i sliden som man kan lossa och få några tiondels mm större öppenhöjd och därmed släppa trycket, vilket är nästa sak man provar. Sedan är det bara starka domkrafter som man sätter mellan stommen och verktyget så man pressar ut detta rakt fram. Men visst, har man otur gör man skrot av pressen. Jag vet en kille som lyckades med detta. Han krökte excenteraxeln, slog itu inställningsmekaniken i excentern och längdjusteringen samt spräckte toppsliden. Det var ingen vacker syn!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Hobbysmeden (trådstartaren)

#19 » 11:43:12, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alla,
Jag kommer att prova kil lösningen med en brytpinne som styrs med en hydraulkolv om det inte kommer in flera smarta lösningar.
Jag håller er uppdaterade med hur projektet framskrider.
Bifogar lite mera bilder på min "lekstuga"...
Tack för alla kloka och kreativa svar.

Bild

Jag var naturligtvis bara tvungen och plocka isär hydraulaggregatet.

Bild

Jag skaffade mig en annan pump.

Bild

Här kommer lite bilder på olika hydraulkolvar som man kan leka med.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Med vänlig hälsning
Hobbysmeden
Hobbysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:40, 06-07-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#20 » 11:56:04, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

den hydraulpumpen du plockade bort, vad har du för data på den? den liknar en sån som Fröberg behöver till sin Huddig
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hobbysmeden (trådstartaren)

#21 » 12:34:20, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har tyvärr inte bytt pump ännu så den gamla får gå ett tag till.
Med vänlig hälsning.
Hobbysmeden
Hobbysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:40, 06-07-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

olsindianen

#22 » 17:53:07, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en juste lokal. Har du köpt en hel verksamhet, eller samlat maskin för maskin?

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

Hobbysmeden (trådstartaren)

#23 » 22:05:32, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har köpt maskin för maskin. Mitt stora intresse är metallurgi.
Jag har ett labb i villan på Ingarö. Smedjan ligger i Hallstahammar.
Det är superkul och smida, bygga div maskiner och verktyg så länge frugan och barnen tillåter... :grin: :grin: :grin:
Hittade Maskinisten för ett tag sedan. Vilken guld gruva med en massa kloka och smarta hjärnor.
Med vänlig hälsning
Hobbysmeden
Hobbysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:40, 06-07-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bodins

#24 » 22:18:12, 09-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu va det ett tag sen ja körde en exenterpress men skulle man inte kunna bygga om justeringen på slaget så man kan justera den under gång? elr man kanske kan ha ett helt manuelt justerbart mothåll typ en fingängad axel som du gängar mot hammarn med foten när den hämtar hem?
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

pelle3

#25 » 01:14:21, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken fin verkstad,,,,,,,,,har du sett dom hemmagjorda hammarna på tuben,,verkar fungera bra?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

olsindianen

#26 » 01:50:32, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metallurgi, det är inte ofta man hör att det är nåns stora intresse. Min morfar sa ofta att jag skulle bli bergsingenjör! Det var det finaste yrke man kunde ha tyckte han. Ligger inte det ganska nära metallurgi? Törs man fråga vad du gör i labbet?

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

PerJohansson

#27 » 10:46:27, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergsingenjör är numera inget man kan utbilda sig till utan en skyddad yrkestitel som man kan söka genom svenska bergsmannaföreningen. Men metallurgi är en del som ingår i kunskaperna man får i en utbildning i bergsvetenskap.

/Bergsskoleingenjören. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Hobbysmeden (trådstartaren)

#28 » 18:03:27, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
När jag härdar stålsorter kan jag kolla vilken hårdhet det blev. Sedan kan jag kolla kornstorleken på stålet. Om kornstorleken är för stor har jag härdat i för hög temperatur.
Jag kan upptäcka härdsprickor, slipsprickor, utmattningssprickor och polersprickor. Analysera brottytor mm. Om jag polerar en provbit spegelblank och häller lite syra på ytan under en kort tid så kan jag se kristallstrukturen på stålet.
Mitt mål med smidet är och göra japanska svärd Katana. Tillverka eget pulverstål är något som också skulle vara kul. Jag har kommit över 20 kg rent järn pulver med 0,7 % grafit pulver. Det hade jag tänkt skulle bli den första klingan...
Jag har redan en gammal 15 kg (vikten på hammaren) fjäderkammare. Men den funkar bara och göra tandpetare med...Excenterpressen skal bli den stora smidespressen.
Sedan kan man inte leva utan svarvar, fräsar, delningsapparater, banslipar, polermaskiner storlek större, stor nibbler, trådgnist, härdungnar, slipställ, planslipar, radialborrmaskiner, en ansenlig mängd mätutrustning, 3st stora mikroskop (Mef 2) 3st mätmikroskop. 4 st hårdhetsprovare och en väldigt snäll och förstående fru... :cool: :cool: (ibland)...
Alla här vet nog den balansgången.
Med vänlig hälsning
Hobbysmeden.

2 personer gillar det här inlägget.
Hobbysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:40, 06-07-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

olsindianen

#29 » 23:16:07, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter intressant! Det finns en 50kilos på blocket nu. Hallsta är inte långt från mej, kanske kan komma på studiebesök nån gång. Har själv en faslig massa maskiner och verktyg. Är ute efter en kraftigare lins till en Nikon profilprojektor tex. Kanske några framtida byten eller tips?

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

olsindianen

#30 » 21:55:38, 13-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Bergsingenjör är numera inget man kan utbilda sig till utan en skyddad yrkestitel som man kan söka genom svenska bergsmannaföreningen. Men metallurgi är en del som ingår i kunskaperna man får i en utbildning i bergsvetenskap.

/Bergsskoleingenjören. :)


Tack för infon Per.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se