Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ombyggnad av hydrauliken på Hakki pilke 2X

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

EE

#16 » 11:27:17, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Riktningsbyte för klyvkolvarna är mekanisk på den där misstänker jag? En klar förbättring vore att bygga bort mekaniken även där eftersom denna mekanik slits och riskerar att behöva service varje 500 m3 eller så.
Vad som hänt för mig är att spaken för riktningsbyte gått av som följd av utmattning eller skräp som fastnat på annat ställe i mekanismen. Spaken är billig, men stilleståndet känns dyrt när man vill producera...
Än värre blir det om man inte håller undan sågspån och pinnar som faller ner och ligger i vägen.
Om detta visar sig vara ett problem så har du redan PLCn på plats och kan bygga vidare med hjälp av den!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



unimog (trådstartaren)

#17 » 20:30:58, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det sitter en kedja mellan tuberna som drar tillbaka den ena när den andra far framåt, plockade bort all gammal mekanik så nu sitter det ventiler för alla rörelser. Jag hade en gammal textdisplay liggandes så den satte jag på skåpdörren, bra med lite extra knappar för att tvångsköra mm och titta på tex timräknare och hur många vedträn som ryms i en kubiksäck :grin: .

3 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

unimog (trådstartaren)

#18 » 13:45:44, 15-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en liten film. https://youtu.be/kkaX8CcCSjY

Har en knapp "grov ved" då väntar inte svärdet att klyven ska vara hemma innan den kapar nästa, på filmen så inväntar svärdet på att klyven är redo. Jag ska öka hastigheten (upp/ner) på svärdet, justera några tider sedan är det bara att prova några kubik. :thumme:

9 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

adahlm

#19 » 07:55:11, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut dedär.. Säkert lite långsammare än att själv rycka i spaken men så vill det väl bli med alla automatmaskiner, Blir det tillräcklig noggrannhet med längdgivaren?
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

unimog (trådstartaren)

#20 » 15:14:29, 19-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längden på veden varierar inte nämnvärt, normalt så kör vi med traktordrift så då kör vi lite mera varv än vad elmotorn ger. Har en frekvensriktare liggandes så jag ska prova den först innan jag börjar byta några remskivor. Det enda problemet är att fotocellen för vedstoppen missar när veden är klen och krokig. Att hastigheten är saktare i auto är ingen problem för det finnas alltid något annat att göra under tiden, ta bort skräp, fixa vedsäcken mm. Tror inte att man kör manuellt i onödan utan bara när det behövs. Tror inte man tappar så mycket tid under en dag.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

unimog (trådstartaren)

#21 » 19:46:40, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en liten film när vi kör utomhus, kapade ungefär 5m3 på 3 timmar då var det med uppställning av vedmaskin och säckar. Maskinen gick otroligt bra, ska justera in hastigheten och trycket på sågsvärdet lite till.

https://youtu.be/PWJGGS1w_tU

4 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: skyhaj, Tjo, Åmotar´n och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se