Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Snålhydrostat?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Loke

#16 » 00:56:39, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:för mig var den där konstruktionen en intressant nyhet, sökte på google på någon bra bild på principen men hittade bara själva friktionshjulet, jag tror jag förstår hur det funkar men en bild vore kul, får väl leta vidare,
man tycker att det borde slira en hel den, men det har man tydligen lyckats få bort.

Kolla dom två först bilderna:
rallejohansson @ [Trädgårdsmaskiner] Snöslunga Toro 1132, 1980 talets början, remproblem

Men vi ska kanske ge oss, det var ju inte friktionshjul den här tråden handlade om.
:back_to:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Klex (trådstartaren)

#17 » 08:48:38, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Klex skrev:För tydlighetens skull kallade jag den för gummitrissa och detta friktionshjul går att beställa till halva priset inklusive frakt från USA. Det är alltså överpriser de svenska detaljhandlarna tar ut för detta hjul. Men det är ju förstås inte så ovanligt när det gäller importerade reservdelar. Och det var för övrigt inte så svårt att hitta bra priser i USA, Google is your friend...

Ja men då har du ju koll, :smile: Jag repar lite slungor och trädgårdsmaskiner åt folk och faktum är att dom flesta inte har en susning hur det funkar. Genom att det i ditt tidigare inlägg verkade som du hade fått en "aha" upplevelse i fråga om "gummitrissan" så tänkte jag att ett tips inte skulle skada. :grin:


Loke


Koll och koll vet jag inte (hehe) men det är en smart lösning för transmissioner för mindre effekter. Trycket av gummitrissan mot motorns drivskiva bestämmer slirningen och trycket är lätt att justera på denna maskin. Själv hade jag nog valt en annan gummikvalitet - uretangummi - i stället för den svarta gummikvalitet som sitter på gummitrissan. Undersökte en gång hur mycket det skulle kosta att vulka på uretangummi på friktionshjulet men det blev *dyrt* så nu blir det att köpa reservdelen från USA i stället.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

RuneStone

#18 » 09:18:53, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En eller två kugghjulspumpar och så tar man en hydraulmotor med ställbar deplacement till drivningen. Då har man steglös hastighet utan att tappa kraft. Förvisso kommer drivningen att ta samma effekt oavsett hastighet men man har minimal effektförlust.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Jac

#19 » 10:42:52, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:En eller två kugghjulspumpar och så tar man en hydraulmotor med ställbar deplacement till drivningen. Då har man steglös hastighet utan att tappa kraft. Förvisso kommer drivningen att ta samma effekt oavsett hastighet men man har minimal effektförlust.


Jo det stämmer det. Gäller bara att hitta en beggad variabel motor med lämplig styrning då, ska du köpa en ny så blir det nog billigare att köpa en komplett ny åkklippare med hydrostat. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

RuneStone

#20 » 10:52:56, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, nytt är inte ekonomiskt, men begagnade delar finns det gott om
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Jac

#21 » 12:00:18, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte meningen att vara helt negativ nu men där är några ting att fundera på.
Minsta variabla motorn från BoschRexroth är 55cc och klarar 244 lpm och 350 bar vilket motsvarar 190 hästar, lite overkill för framdrivning av en gräsklippare. :)
Visst kan man mata den med 15 lpm men den går nog inte helt jämnt då. Det är också en ganska skrymmande klump jämfört med en orbit motor.

En liten variabel pump och en lagom stor orbit motor blir både billigare, lättare och kompaktare och man har steglös hastighet ner till 0.

Likaväl är komplett hydrostatic transaxle, som TD föreslår i post #4, bättre och kanske billigare också.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johaniskogen

#22 » 12:03:13, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delar till ditt projekt...
Jag har ju lite delar annars...

2 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Klex (trådstartaren)

#23 » 12:48:54, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en extra bakaxel med differential som nog skulle gå att få in som en ny framaxel på klipparen. Det blir då att bygga om infästningen av frontklipparen och se till att höjden på chassiet blir likadan som originalet.
Måste nu att räkna på de kugghjulsmotorer jag har och vilken pump som skulle passa. Det är ju en mekanisk växellåda från början och en kedja ner till bakaxeln och redan där är kedjedreven av så olika storlek att nedväxlingen är avsevärd. Så det borde gå bra att driva hjulaxlarna ryckfritt med enkla kugghjulsmotorer.
Närmast blir nu att lyfta bort den oljeläckande dryparen (B&S-motorn) från chassiet, tömma hydrauloljetanken, vända klipparen på sidan och sedan fortsätta med att rensa bort sånt som inte behövs längre. Blir ett utsökt tillfälle att lagra om midjestyrningen och att även sätta tillbaka styrningens stora hjälpfjäder som av någon anledning krokats ur och bundits upp. Snabbkopplingarna för hydrauloljan till klippdäcket läcker också så det är nog bäst att titta över hela klippdäcket.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

RuneStone

#24 » 21:52:55, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också varit inne på att sättq en bakaxel fram och sätta hydrauldrift på både fram och bakaxeln.. Hade dock behövt en större motor då 11hp är aningens snålt

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Roine.e

#25 » 23:18:44, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Klex skrev:För tydlighetens skull kallade jag den för gummitrissa och detta friktionshjul går att beställa till halva priset inklusive frakt från USA. Det är alltså överpriser de svenska detaljhandlarna tar ut för detta hjul. Men det är ju förstås inte så ovanligt när det gäller importerade reservdelar. Och det var för övrigt inte så svårt att hitta bra priser i USA, Google is your friend...

Ja men då har du ju koll, :smile: Jag repar lite slungor och trädgårdsmaskiner åt folk och faktum är att dom flesta inte har en susning hur det funkar. Genom att det i ditt tidigare inlägg verkade som du hade fått en "aha" upplevelse i fråga om "gummitrissan" så tänkte jag att ett tips inte skulle skada. :grin:


Loke

Mina svensktillverkade Clip har ju exakt den typen av friktionsdrivning med. Smidigt och enkelt. Falu industrigummering tar en femhundring för att vulka på nytt gummi om det tar slut.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Klex (trådstartaren)

#26 » 10:09:26, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:Har också varit inne på att sättq en bakaxel fram och sätta hydrauldrift på både fram och bakaxeln.. Hade dock behövt en större motor då 11hp är aningens snålt


Hoppas och tror att effekten i Polarismotorn (340cc) ska räcka till. Finns inte vridmomentkurva eller motoreffekt att tillgå på nätet hur jag än letar. Och Polaris vill ha alla möjliga personliga data (nej inte riktigt alla! hehe ) för att man ens ska kunna skicka mail till dem.
Har man vassa knivar behövs förstås mindre effekt - och man får en grönare gräsmatta när topparna på gräset är avskurna och inte avslitna. Men 11 hkr är nog otillräckligt i långt gräs om man tar full bredd eller växlar upp.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

ac tc

#27 » 15:47:42, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polle motorn, är det en tvåtaktare?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Klex (trådstartaren)

#28 » 18:12:25, 08-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Polle motorn, är det en tvåtaktare?


Jo, det är en tvåtaktare. Tvåcylindrig, två 30 mm Mikuniförgasare och separat oljepump för oljeinblandningen i insuget. Man tankar alltså ren bensin och har tvåtaktsoljan i en separat matartank. Funderar på att ta bort oljetanken och blanda oljan direkt i bränslet, känns lite säkrare - och är inte så skrymmande. Nackdelen med den här lite äldre motorn är att det är magnapullstart. Men den var hyfsat lättstartad tidigare.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

ac tc

#29 » 10:18:47, 16-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har ingen varvtals regulator så den kommer att bli rätt jobbig att köra med, dyr i drift och du luktar som en skotersafari när du är klar.
- Tror inte på att det här är en klok ide..sorry.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Klex (trådstartaren)

#30 » 15:23:39, 16-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Den har ingen varvtals regulator så den kommer att bli rätt jobbig att köra med, dyr i drift och du luktar som en skotersafari när du är klar.
- Tror inte på att det här är en klok ide..sorry.

Det där med regulator är något att tänka på förstås och beträffande soppaförbrukningen så är det väl så att det kostar att ligga på topp! :) Även om jag inte minns att skotern var särskilt törstig med den där lilla motorn.
Funderar en gång till på det där med regulatorn och blir lite tveksam till hur det ska fixas, ska fundera ett varv till...
Tack för synpunkterna!
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se