Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Snålhydrostat?

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Klex (trådstartaren)

#1 » 09:09:56, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycks ha sett en snålvariant av hydrostatisk drift någonstans, en vanlig hydraulmotor kan ges variabel oljemängd från en pump med konstant varvtal med hjälp av en klurig ventil/koppling av något slag. Någon som har sett detta och kanske kan ge mera info?
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000



ja-bond77

#2 » 17:03:01, 28-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En prioritetsflödesdelare kanske? Den ger ett variabelt flöde på första utgången oberoende trycket. Men den drar effekt motsvarande hela flödet gånger trycket. Men fattigmanshydrostat kan man väl kalla det. En växlingsventil att byta riktning med behövs också...

En sådan:
http://www.oie.se/Produkter/prioritetsf ... 1001793506

Eller sådan(hittade ingen svensk länk i all hast):
Bild
Originalets URL: http://www.buyersproducts.com/Common/Images/custom/products//h/halftones/HFDL075.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Klex (trådstartaren)

#3 » 14:33:01, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info JA! Det skulle faktiskt gå att använda den där ventilen. Den där eländes Briggsmotorn på åkklipparen har sagt upp sig och då jag gillar midjestyrningen och frontklipparen (hydrauldriven) så tänkte jag stoppa dit en annan motor och en lämplig hydraulpump för att få både klipparen och hjulen hydrauldrivna. Och slippa drivremmarna som blir oljeindränkta av läckaget från motorn! Kruxet är att få variabel hastighet på ekipaget men att låta klippdäcket gå med fullt och konstant flöde. Tänkte samtidigt försöka driva även framhjulen hydrauliskt=fyrhjulsdrift!

Ja jag vet, men jag gillar att skruva! :)

4 personer gillar det här inlägget.
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

Turbodiesel

#4 » 23:36:38, 29-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att en riktig hydrostatdrift även bromsar steglöst & automatiskt, det går att lösa på annat sätt, men inte lika snyggt, och det är tveksamt om det blir billigare.

Det finns/fanns mängder med små hydrostater till åkklippare och zeroturnmaskiner på surpluscenter för en tid sedan i alla fall, kolla där innan du bestämmer dig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ac tc

#5 » 01:04:16, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att tänka dubbel pump.
- låt klipparen gå på en pump.
- den andra pumpen driver hjulen.
- för en högre transport hastighet så kopplar du bägge pumpar till drivhjulen.
Du behöver egentligen en variabel pump av drive typ om det ska bli bra och en enklare pump till klipparen.
- en ny frisk motor är nog klokast.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

RuneStone

#6 » 08:45:56, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gått i liknande tankar själv då jag är trött på remdrift. Om man kör pumpen/motorn på konstant varvtal och en strypventil till klippbordet där man trimmat in så flödet är hälften(eller något i den stilen) då har man resterande flöde till drivning.. Går det inte att styra drivmotorn då med en vanlig ventil där man satt en intrimmad strypventil i serie?
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Jac

#7 » 09:25:52, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc', ditt förslag låter väldigt bra, en dubbel kugghjulspump kostar inte stora pengar mer än en enkel.

RuneStone, ditt förslag blir svårare att få att funka bra utan stora förluster. För att får balans i det systemet så måste drivmotorn vara så liten att det krävs ungefär lika högt tryck att dra runt den som det krävs att dra klippmotorn. Annars kommer en stor andel av bensinmotorns kraft gå till att koka olja... Med en så liten drivmotor så blir maskinen dessutom ganska orkeslös i uppförsbackar. Detta är min första tanke, har inte finräknat på det här.
Alternativt en riktigt stor drivmotor i serie med klippmotorn. Den borde då kunna gå med ganska lågt tryck och med riktigt vald storlek så behöver man inte bypassa så mycket olja för att få rätt hastighet. Å andra sidan får man ingen transporthastighet.

Kul om nån ger sig på ett sånt här projekt men jag misstänker att remdrift till klipparen har högre verkningsgrad än pump-motor. Hade man problem att få hästkrafterna att räcka till tidigare så får man räkna med en långsammare klipphastighet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Mikkel

#8 » 09:53:38, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett klippdäck av två vanliga gräsklippare med generator på och elmotorer på drivhjulen + batteri. Förslag på lämpliga elmotorer, kanske en på fram o en på bakaxeln, eller enklare bara på bakaxeln. Kan de va något ? :driver:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Klex (trådstartaren)

#9 » 11:20:08, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu klippt gräset med den gamla Snappern med renoverad B&S motor. Blir faktiskt imponerad över hur de har löst framdrivningen - en förskjutbar gummitrissa på motorns plana drivskiva. Backen får man när man flyttar gummitrissan på andra sidan om drivskivans centrum. Riktigt smart! Gummitrissan kan köpas från USA till halva sverigepriset och då ingår frakten!
Ska nu använda Snappern under tiden projektet med hydraulklipparen framskrider.

Tack för idéerna från er här, Polarismotorn från snöskotern får nu ett alltmera förklarat skimmer och den tillhörande variatorn borde gå att använda. Primärvariatorn måste då modifieras till manuell manövrering och det blir en av de pyssliga bitarna.
Sekundärvariatorn driver en hydraulpump och en hydraulmotor på bakaxeln och en likadan hydraulmotor på framaxeln ger fyrhjulsdrift. En vanlig omkastarventil sköter fram-backväxlingen.

Om skotermotorn får gå på konstant varvtal och har en direktkopplad anpassad hydraulpump för klippdäcket så är den biten avklarad. Frågan är sedan hur primärvariatorn ska drivas, kedja från motoraxeln kanske men plockar man in variatorn mellan skotermotorn och hydraulpumpen för klippdäcket behöver man egentligen "bara" göra en koppling för klippdäckets hydraulpump på originalmontaget av primärvariatorn. Och det låter inte omöjligt.
Hoppas att ni förstod tankegången. :smile:
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

Klex (trådstartaren)

#10 » 11:49:14, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Ett klippdäck av två vanliga gräsklippare med generator på och elmotorer på drivhjulen + batteri. Förslag på lämpliga elmotorer, kanske en på fram o en på bakaxeln, eller enklare bara på bakaxeln. Kan de va något ? :driver:


Det där var en fiffig idé Mikkel! Två st 3,5 hkr B&S ger då 7 hkr tillgängligt. Anslår man 5 hästar för klippningen har man 2,5 kvar för framdrivningen. Ungefär 1800 W alltså. En generator på 1 kW på varje klippare och en elmotor på 900 W per drivaxel för framdrivningen skulle då bli lösningen?
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

ac tc

#11 » 14:35:35, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

In med ett batteri så kan du flytta den utan att köra briggsarna...
Det finns ju en minilastar byggare på forumet som har bra koll på eldrifter.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Loke

#12 » 19:40:42, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klex skrev:Har nu klippt gräset med den gamla Snappern med renoverad B&S motor. Blir faktiskt imponerad över hur de har löst framdrivningen - en förskjutbar gummitrissa på motorns plana drivskiva. Backen får man när man flyttar gummitrissan på andra sidan om drivskivans centrum. Riktigt smart! Gummitrissan kan köpas från USA till halva sverigepriset och då ingår frakten!

Den typen av framdrivning sitter på de flesta snöslungor och många andra trädgårdsmaskiner. Korrekt benämning för det du kallar för gummitrissa är friktionshjul.

Om du inte sökt på "friktionshjul snapper":
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 4sklippare
Så du inte jäklas i onödan för att köpa friktionshjul menar jag. :smile:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Klex (trådstartaren)

#13 » 21:45:50, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För tydlighetens skull kallade jag den för gummitrissa och detta friktionshjul går att beställa till halva priset inklusive frakt från USA. Det är alltså överpriser de svenska detaljhandlarna tar ut för detta hjul. Men det är ju förstås inte så ovanligt när det gäller importerade reservdelar. Och det var för övrigt inte så svårt att hitta bra priser i USA, Google is your friend...
Klex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:50:23, 05-10-2011
Ort: Vännäs kommun, Västerbottens län.
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF30, MF35, Lynx Yeti V-1000

Loke

#14 » 23:21:15, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klex skrev:För tydlighetens skull kallade jag den för gummitrissa och detta friktionshjul går att beställa till halva priset inklusive frakt från USA. Det är alltså överpriser de svenska detaljhandlarna tar ut för detta hjul. Men det är ju förstås inte så ovanligt när det gäller importerade reservdelar. Och det var för övrigt inte så svårt att hitta bra priser i USA, Google is your friend...

Ja men då har du ju koll, :smile: Jag repar lite slungor och trädgårdsmaskiner åt folk och faktum är att dom flesta inte har en susning hur det funkar. Genom att det i ditt tidigare inlägg verkade som du hade fått en "aha" upplevelse i fråga om "gummitrissan" så tänkte jag att ett tips inte skulle skada. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mikkel

#15 » 23:49:26, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

för mig var den där konstruktionen en intressant nyhet, sökte på google på någon bra bild på principen men hittade bara själva friktionshjulet, jag tror jag förstår hur det funkar men en bild vore kul, får väl leta vidare,
man tycker att det borde slira en hel den, men det har man tydligen lyckats få bort.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se