Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulisk katastrofbroms

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Draco (trådstartaren)

#16 » 09:54:06, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Metsjö har säkert kraftiga fjädrar som trycker på bromsarna och så motverkar hydraulcylindern fjäderkraften. Däremot vet jag inte hur de gjort för att invertera bromstrycket från traktorn :klia:

En annan sak att tänka på med bigabs lösning är att man nog borde trycka till riktigt ordentligt på bromsen emellanåt för att verkligen ladda upp ett högt tryck i ackumulatorn. Typ varje gång man startar traktorn t.ex :thumme:

Ritade en liten skiss i alla fall på hur jag tror att bigab byggt sitt system:

Bild

ALLA borde ha en whiteboardtavla i verkstan, skitbra :thummar:

6700:- låter som uppskattningsvis dubbla priset mot om du bygger själv, men å andra sidan slipper du krångla så mycket med det själv och du får en lösning som tillverkaren lovar ska fungera.


Tackar för skissen/ritningen :thummar:
Har suttit och tittat på metsjös negativa bromsar men det går inte att se hur dom löst det :snow:
För det hade varit det bästa med någon form av negativa bromsar.
Tror att jag skall höra med rydahls bromsspecialisten om dom har någon lösning och vad det kan kosta.
Men det billigaste blir nog att bygga själv enligt din skiss.
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693



LeifAndersson

#17 » 10:06:21, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Katastrofbromsen ned ackumulator funkar mycket bra! Men det ska var fabriksmonterat för säker funktion. Man ska inte göra ingrepp i bromssystem och modifiera något på egen hand, utan det ansvaret ska man lägga på tillverkare/auktoriserad service! Men som sagt så funkar det bra, men vad jag skulle vilja ha är en manometer som ger en fingervisning om ackumulatortrycket. Det skulle kännas säkrare så, skulle vara fint att bara slänga ett öga på en mätare när man går runt ekipaget och tittar till lite!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#18 » 10:10:04, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gick också och funderade på nödbroms för bara någon dag sedan, och så ploppade den här tråden upp. :grin:

Skulle man inte kunna ha en mekanisk nödbroms? En fjäder som trycker på samma håll som bromscylindern. denna fjäder låses i spänt läge antingen mekaniskt (lite i stil med en råttfälla, en liten kraft som släpper lös en stor) eller hydrauliskt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jope

#19 » 10:14:10, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@draco återkoppla gärna när du pratat med Rydals. Vore kanon om det finns en färdig lösning
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#20 » 10:23:45, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjäderbromsklockor i kombination med hydrauliska bromsar har tekniska problem, Risken för oljeläckage är stort om något ska trycksättas vid körning, enklare är det då med tryckluftssystem där gör det liksom inget om det läcker ut lite så att säga. Så bäst är att ha tillgång till tryckluft på traktorn och vagnens bromsar manövreras av tryckluft, då får man alla säkerhetssystem på köpet med relativt enkla medel och framförallt med hjälp av standardiserade detaljer från lastbilar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#21 » 10:30:47, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller varför inte en fjäderbelastad hydraulcylinder som ligger under flaket, men det fjädertrycket kanske är för svagt....men som Leif å klokt skriver att ansvarsfrågan är viktig, det får ju bara inte hända att den egna konstruktionen inte fungerade som tänkt med risk för olyckor och människoliv på allmänna vägar. En kraftig kedja kan väl aldrig vara fel eller.....
jag har alltid funderat på varför det inte finns krav på en kätting på vanliga bilsläp som håller kvar släpet, katastrofvajern är väl bra, men vagnen far väl ut i vild fart åt det ena eller det andra hållet, för inte lär det gå rakt fram, parkeringsbromsen är ju inte provad att dra jämt, det bästa vore väl en kombinerad katastrof- och fasthållningsvajer/kätting eller stång.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson

#22 » 10:42:53, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tappar du ett släp efter en personbil är det meningen att det ska lämnas åt sitt öde med låsta bromsar, ett tjudrat släp som slänger okontrollerat efter en personbil i en kedja vore livsfarligt! Tänk på att ett släp många gånger är tyngre än dragbilen! På små obromsade släp är en säkerhetskedja ok, men på bromsade tyngre släp vore det livsfarligt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#23 » 11:00:34, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo du har rätt där Leif, det jag hade i tankarna var vanliga personbilssläp med flak för 750 kg last och följderna skulle bli om det for ut på trottoaren, så har vi ju även obromsade personbilssläp......
men som sagt ett skenande spannmålssläp vill man ju inte möta
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Draco (trådstartaren)

#24 » 12:42:50, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jope jag skall återkoppla vad som kommer fram där.
Lief ja det hade varit bra att kunna ha luftbromsar på vagnen,
Då skulle man kunna änvända sig av lastbilsbromsklockor på vagnen men kompressor och någon ventil för att få luftbromsarna att lira ihop med traktorn?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

P Andersson

#25 » 21:59:14, 30-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl påminna hur den elektriska handbromsen fungerar på valtras hitech modeller fungerar, en fjäder drar ,via vajrar,(färd)bromsarna till full bromsning och när du startar och få hydraltryck så trycker hydralcylinder tillbaka fjädern.
För att aktivera handbromsen finns en elventilen som dumpar trycket till cylindern, alltså utan hydraltryck bromsas de med fjädern
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

ghaven

#26 » 03:35:08, 11-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Etter som jeg har sett i mine user manual til en del zetorer som jeg har hatt gjenom årene , blir de større zetorene bygd om fra luft brems til hydraulikk når de skal til Norge. Både 9540 10540 og 12441 er luft orginalt til henger brems. Så det som taes opp her er noe som har undret meg mange ganger. At Norge som skal påberope seg å vite alt så mye bedre enn andre bygger om til hydraulikk når traktoren impoteres, er helt på jordet, og nå ser jeg at Sverige også bruker hyd brems på henger. Det må vel være siden flesteparten av hengerne bare leveres med hyd brems at de bygges om, for i hvert fall zetor har hatt kompressor montert orginalt på alle modeller siden tidenes morgen. Synes noe er helt galt her. Jeg må i hvertfall sveise og bytte krok og henger ring med jevne mellom rom for at ikke ulykke skal skje, men før eller siden mister vel jeg en henger som bare fyker avgårde
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se