Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulisk katastrofbroms

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Draco (trådstartaren)

#1 » 13:05:46, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skapade en ny tråd om detta eftersom det är ett nytt ämne men funderingarna kommer härifrån [Traktorer] Sliten hitch volvo-valmet 2005
Har tittat på Katastrofbroms till min bigab 15-19 flakväxlare
Undrar lite hur detta fungerar och om någon här grejat eller använder det, Bra / Dåligt ?
Och den stora frågan fungerar det verkligen när katastrofen är ett faktum ?
Vart kan man köpa katastrofventilen om man skulle vilja bygga själv?
Jaja all info och synpunkter är bra så :skriva2:
Själv tycker jag att detta borde vara standard då en skenande vagn inte är att leka med :svettas: :svettas: :svettas:


Detta är bilden på bigabs sida på katastrofbromsen.
Bild
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693



v240tic

#2 » 14:00:15, 01-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hadde et tilfelle her i Bergen for en tid tilbake. Bare flaks at ingen ble alvorlig skadet.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Laus-traktorhengjar-trefte-varebil-3599547.html
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

ac tc

#3 » 00:49:33, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns parkeringsbroms på vagnen?
- isf skulle den enkla släpvagns lösningen funka.
En annan variant vore den amerikanska..
- en stadig kedja som håller kvar vagnen vid traktorn även om den lossnar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Exs

#4 » 01:07:34, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bigabs variant är väl bara en enkel 3-vägs kulventil med kraftig sprint och vajer istället för själva vredet? När vajern sträcks vrids ventilen till ändläget och sen lossnar sprinten/vajern. Trevägs kulventiler finns ju att köpa i alla hydraulbutiker. Ackumulatorn är väl inkopplad till ordinarie bromssystem med en backventil samt direkt till trevägsventilen så att acken laddas varje gång du trycker på bromsen vanligt, men kan endast tömmas genom att aktivera ventilen. Borde vara både enkelt och billigt att bygga själv :thumme:

Dock hjälper den inte mot det som jag tycker är mest obehagligt när jag hjälper till med spannmålstransporter m.m. nämligen; Tänk om nån av slangarna i bromskretsen brister i nedförsbacke! Fy f*n, får ont i magen bara jag tänker på det för händer det så är man ju antagligen rökt... Önskar verkligen att det var negativa bromsar även inom jordbruket, precis som P-bromsen/nödbromsen på lastbilar.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Draco (trådstartaren)

#5 » 08:54:31, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hade varit det bäst att ha negativa bromsar, har funderat lite på det men att konstruera det så det fungerar bra med hydrauliska bromsar?
Har även tänkt som du med trevägs ventil som växlar när vajern sträcks, men det med att laddas upp akumulatorn och att behålla trycket.
Har du möjlighet att rita upp en enklare skiss hur du tänker vore jag mycket tacksam.
Har fått pris på bigabs katastrofbroms 6700+m


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

Jope

#6 » 10:48:27, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metsjö har väl negativa bromsar på sina vagnar alla fall som tillbehör.

1 person gillar det här inlägget.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Patrik C F Eriksson

#7 » 12:34:38, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kändes sådär var min första tanke, hur vet man att det funkar när det verkligen gäller? Det jag tänker på är hur vet man att accen är ok. i en lastmaskin eller liknande kan ju chaffören lätt kolla accarna till bromsarna eller så märks det på hur ofta den laddar bromsarna. Har varit med om tomma accar till bromsarna på under 2000 timmar på maskiner o då är det iaf tvåkrets. På det där systemet känns det som det är större risk att ingen kollar funktionen på katastrofbromsen och ändå litar blint på den. Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Exs

#8 » 12:47:31, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig till 100% Patrik! Lösningen är inte helt optimal, men den är enkel och billig. Går ju faktiskt att kolla acken här också genom att stänga av traktorn eller koppla loss bromsslangen från den. Sen låter man kärran stå en liten stund (ju längre man väntar desto bättre bevis på att acken fungerar) och vrider sedan över trevägsventilen till katastrofläget. Då ska bromsarna läggas an ganska hårt, läggs de bara an löst eller inte alls är ju acken kass.

Ska rita hur jag tänkte med hydrauliken också...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Patrik C F Eriksson

#9 » 12:57:10, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller att någon gör det också. Tycker accen borde vara ha en storlek så den räcker till flera bromsningar (säkerhetsmarginal), så vid kontroll ska det räcka till flera bromsningar. Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Draco (trådstartaren)

#10 » 13:01:40, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undra hur metsjö löst det?
Man kanske skall åka och kolla hos någon som säljer metsö vagnar.



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

Exs

#11 » 13:29:48, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metsjö har säkert kraftiga fjädrar som trycker på bromsarna och så motverkar hydraulcylindern fjäderkraften. Däremot vet jag inte hur de gjort för att invertera bromstrycket från traktorn :klia:

En annan sak att tänka på med bigabs lösning är att man nog borde trycka till riktigt ordentligt på bromsen emellanåt för att verkligen ladda upp ett högt tryck i ackumulatorn. Typ varje gång man startar traktorn t.ex :thumme:

Ritade en liten skiss i alla fall på hur jag tror att bigab byggt sitt system:

Bild

ALLA borde ha en whiteboardtavla i verkstan, skitbra :thummar:

6700:- låter som uppskattningsvis dubbla priset mot om du bygger själv, men å andra sidan slipper du krångla så mycket med det själv och du får en lösning som tillverkaren lovar ska fungera.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Jope

#12 » 13:52:14, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på två saker jag läst om metsjö's lösning, om inte minnet sviker mig.
Man släpper parkeringsbroms genom ett tryck på bromsen.
Den aktiveras när elen bryts från traktorn.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Goran2000

#13 » 16:09:38, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är visserligen ingen traktor eller traktorvagn men jag hade ett liknande BE_ekipage för några år sedan

Bild

Det var ju hydrauliska bromsar på bilen och hydrauliska på släpet, kopplingen däremellan var tryckluft.
Satt alltså en omvandlare på bilen och en omvandlare till på släpet.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

Draco (trådstartaren)

#14 » 08:12:36, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj har missat dej ac tc. nej det finns ingen parkeringsbroms på kärran.
Och det blir nog den amrekanska varianten med kedja tills någon form av lösning är utklurad.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693

Draco (trådstartaren)

#15 » 09:31:28, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat lite info om olika bromssystem.
http://www.rydahls.se/sv-SE/Bromssystem ... s-nodbroms
Användarvisningsbild
Draco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:38, 05-09-2015
Ort: Stenungsund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo 2005
Hanix 75b
Bigab 15-19
baklastare 218
Moelven 693


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DLF och 31 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se