Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Vilka ventiler för valbart både öppet centrum och LoadSensing?

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

ja-bond77

#31 » 19:45:48, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, lite kanske jag fattar... Ventilborden ifråga(som har en inbyggd växlingsfunktion mellan systemen) är i grunden byggda för LS-system och OC-läget kan närmast betraktas som en avvikelse för bordet ifråga? Tänker jag rätt om jag tänker som så att ett traditionellt OC bord har några bar strömningsförlust vid kontinuerlig rundpumpning med spakarna i viloläge? Och ett dylikt OC-kopplat LS-bord har bara lite större strömningsförlust över dumpningsventilen som enda nackdel, är det typ 20-30 bar som i ett vanligt LS-system eller vad kan det handla om? Stort tack för att du försöker förklara för oss träskallar också! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Jac

#32 » 21:38:09, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Okej, lite kanske jag fattar... Ventilborden ifråga(som har en inbyggd växlingsfunktion mellan systemen) är i grunden byggda för LS-system och OC-läget kan närmast betraktas som en avvikelse för bordet ifråga?

Nja, avvik vill jag inte kalla det, det är ett regelrätt alternativ bara. Jag förstår vad du syftar på, hela vitsen med LS är ju att de är energisbesparande jämfört med vanliga OpenCenter ventiler och den fördelen försvinner med en LS-ventil som körs i OC-läge. Av olika anledningar säljs det en hel del LS ventiler konfigurerade för fastpump iallafall. Körbarheten blir bättre (eller rättare sagt, hastigheten blir oberoende av lasten och olika laster påverkar inte varandra) samt att flöde och tryck från varje sektion ofta kan justeras enkelt (det kostar dock fortfarande energi och oljan blir varm).
Här nämns att JD har det: Jac @ [Traktorer] Lite nyheter och info om traktorer från John Deere

Nästan alla riktiga LS-ventilbord jag har kikat på så har det varit möjligt att speca det med inloppssektion för fast pump (OC-läge) likaväl som variabel LS-pump.
En av anledningarna kan ju vara att när man först har designat ett komplett modulbaserad LS-ventilsystem så är det inte så mycket extra jobb att designa en inloppssektion som kan gå med fast pump. Man behöver inte sälja jättemånga sådana sektioner innan utvecklingskostnaden är betald.

Lite olika hur det är utformat och vilka möjligheter man har att byta från det ena till det andra:
1)
Det är ganska vanligt att det är helt olika inloppssektioner för riktig LS eller för OC som nämnt ovan. Det GÅR att köpa en ny inloppsektion och bygga om själv men det kostar några tusenlappar och man bör ha ventilbordet liggande på verkstadsbänken när man tar sig för det.

2)
Några ventiler går att bygga om enklare, på Danfoss PVG 32 är det bara några gram smådelar som ska bytas i inloppssektionen och det är gjort på några minuter. Princip och funktionsmässigt skiljer det sig egentligen inte från 1), man har bara utformat kanaler och delar så att det är möjligt att pilla i inälvorna utifrån.

3)
Som nämnts tidigare i tråden så har Bucher och Danfoss PVG32 alltså möjligheten att man kan växla mellan vanlig LS och LS för fastpump (OC-läge) genom att skruva till en skruv eller nåt vred. Det man gör då är att spärra den LS styrda bypasskompensatorn i stängt läge rent mekaniskt. Dock måste ju ventilen specas med den inloppssektionen från början, det är inte standard på Danfoss iallafall. I tillägg måste det till en extern tryckbegränsare tror jag.
På Hawe PSM är det också möjligt att växla mellan vanlig LS och LS för fastpump (OC-läge) men man har löst det på ett elegantare sätt. Istället för att blockera bybasskompensatorn mekaniskt så kör man in pumptrycket på fjädersidan av bypasskompensatorn varpå denna fungerar som tryckbegränsningsventil istället. Otydligt ritat på sidan 7 här: http://downloads.hawe.com/7/7/D77003-en.pdf
Precis samma sak sker när man byter smådelar på Danfoss PVG 32.

ja-bond77 skrev:Tänker jag rätt om jag tänker som så att ett traditionellt OC bord har några bar strömningsförlust vid kontinuerlig rundpumpning med spakarna i viloläge? Och ett dylikt OC-kopplat LS-bord har bara lite större strömningsförlust över dumpningsventilen som enda nackdel, är det typ 20-30 bar som i ett vanligt LS-system eller vad kan det handla om? Stort tack för att du försöker förklara för oss träskallar också! :buga:


Det är nog lägre än vanlig LS. 11 bar ser det ut som i databladet, jag gissar på att det ligger mellan 10 och 15 bar vanligtvis. Ska man ha många ventilsektioner med fast pump så kan det vara en liten besparing på tomgång med LS ventilpaket så som visas på sidan 19 i Rexroth-databladet men det är ingen jätteskillnad. Man kan ju använda dumpventil oavsett. Så igen ställer du dig frågan: varför bryr man sig om det här alternativet överhuvudtaget? Tja, jag antar att det är de förklaringarna som jag nämt tidigare, det är några fördelar och framförallt så är det lite extrajobb för en producent att erbjuda OC-läge som alternativ när du redan har resten. Det hade dock varit intressant att veta hur många procent av sålda Danfoss PVG32 som är konfigurerade för fast pump...

No worries, kul att nån orkar läsa vad jag skriver. :mrgreen:
Det blir väldigt träigt med så här mycket text och inga bilder med förklarande pilar men så blev det idag. Många upprepningar blev det också på gott och ont. Om önskan finns så kan jag rita bättre än Hawe och förklara mer men det blir inte ikväll. :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Torpöbo (trådstartaren)

#33 » 22:15:53, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
ja-bond77 skrev:Okej, lite kanske jag fattar... Ventilborden ifråga(som har en inbyggd växlingsfunktion mellan systemen) är i grunden byggda för LS-system och OC-läget kan närmast betraktas som en avvikelse för bordet ifråga?

Nja, avvik vill jag inte kalla det, det är ett regelrätt alternativ bara. Jag förstår vad du syftar på, hela vitsen med LS är ju att de är energisbesparande jämfört med vanliga OpenCenter ventiler och den fördelen försvinner med en LS-ventil som körs i OC-läge. Av olika anledningar säljs det en hel del LS ventiler konfigurerade för fastpump iallafall. Körbarheten blir bättre (eller rättare sagt, hastigheten blir oberoende av lasten och olika laster påverkar inte varandra) samt att flöde och tryck från varje sektion ofta kan justeras enkelt (det kostar dock fortfarande energi och oljan blir varm).
Här nämns att JD har det: Jac @ [Traktorer] Lite nyheter och info om traktorer från John Deere


I mitt fall gör det inte så mycket att LS paketet i OC-läget inte är så energibesparande, då mitt ev. bygge ej kommer att dra så mycket olja i sig.
För mig ligger vikten i att ha ett ventilpaket som går att koppla till traktorer med både OC- och LS- system och att det medelst ett enklare handgrepp går att ändra mellan olika traktorer. Att åstadkomma detta känns efter att ha läst tråden som fullt möjligt.
Tack för att ni tar er tid. :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Jac

#34 » 23:11:10, 14-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju tilläggas att det är vid tunga laster och låg hastighet som OC system är riktigt oekonomiskt, verkninggraden för system med fast pump närmar sig då 0% och värmeutvecklingen blir maximal. Vid full hastighet (full ventilöppning) med en ventil som klarar att ta pumpens fulla kapacitet så är OC system minst lika effektiva som LS.

Omvänt så är ett LS-system där en funktion körs med låg hastighet nära maxtryck (stor last) och en annan funktion samtidigt körs med hög hastighet och lågt tryck(liten last), väldigt ineffektivt.


Vid blandad körning med så är LS kanske 25% effektivare än OC.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

KjellZen

#35 » 01:01:00, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ser ut som ett typiskt LS-ventil block. Ett LS-ventilblock kan köras med John Deere konstanttryckspump rakt av, bara skippa LS-slangen, så just det är inget att skryta över.

Nästan alla LS-ventilblock kan konfigureras att antingen köra LS med variabel pump eller "LS" med fast pump, så det är inte heller nåt att tjoa om.

10 000kronors frågan är vad som ska till för att gå från variabelpump-LS till fastpump-LS. Kan det göras i fält?

På en del fabrikat är det olika inloppsektioner. Kostar några tusenlappar och 20 minuters skruvande OM man har blocket framför sig på arbetsbänken.
På Danfoss PVG 32 är det om att skifta typ 1 gram ståldelar (kostade 108 nok) och några minuters skruvande. Enklare men ingen fältlösning.

På Bucherventilen här såg det ut som man bara spärrar fastpump-LSkompensatorsliden mekaniskt för att köra med variabelpump. Blir inga stilpoäng på den lösningen men visst, det funkar ju och det är en fältlösning, bara skruva på en ratt eller nåt sånt.

Hawe PSM har en flottare lösning där tryckbegränsningsventilen i inloppsektionen byter hatt och blir LS-kompensatorslid till fastpump LS genom att man vrider på en 3-vägsventil.

Så, nu vet alla hur jag tror att det ligger till.

Edit: KAN konfigureras
Så du menar att ett DML142/2 då skall fungera utan att strula till det med min JD 1640?
Bara att plugga LS hålet då antar jag?
Funkar denna även med open center kuggdrevspump?
Vore smidigt om det vore så, isåfall kunna köra utrustning med båda traktorn och med trefasmotor och hydraulaggregat.
Info om ventilen:
https://hydraulicsonline.com/product/wa ... ck-valves/
Det verkar på vad andra skriver, som att detta är bra ventiler.
Har tillgång till en som är begagnad till vad jag tror är ett ok pris.
Har alltid massa olika projekt men inga ventilpaket som funkar med traktorn.
/Kjelle

Skickat från min POCO F2 Pro via Tapatalk
KjellZen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:22:05, 30-01-2023
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640

Jac

#36 » 01:13:10, 18-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla LS-ventiler kan köras på konstanttryckspump (som John Deere hade från New Generation fram till 6000, 7000 etc -serien).

DML142/2 funkar INTE med kugghjulspump eftersom den har stängt centrum. Den kan heller inte konfigureras om till att köra med kugghjulspump.
När jag snackade om "nästan alla LS-ventiler kan byggas om till att köras med kugghjulspump" så tänkte jag på byggbara universal LS-ventiler, inte på lastarventiler med LS.

Det går möjligtvis att hänga på en extern LS-prioritetsventil som gör det möjligt att köra en DML142 med kugghjulspump men det krävs nog lite laborerande för att få det att funka.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#37 » 07:50:20, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Open center, fast pump

LS-ventilblock konfigurerat för fast pump

LS-ventilblock konfigurerat för variabel LS pump

Konstanttryck, variabel pump. (JD)


Tycker det saknas omnämnande av Avlastat Konstattrycksystem. Tycker det finns stora stora likheter med LS som använder i princip samma variabla pump. Likheten är dessutom att båda systen är avlastade, egentligen är alla system avlastade, men LS och Avlastat Konstanttryck avlastas ner till ett så kallat Stand-By tryck. Skillnaden är att det pålastade pumptrycket är konstant högt på Avlastat Konstanttryck, medan LS versionen har ett variabelt pumptryck beroende på det högsta lasttrycket i samkörda funktioner. När det kommer till avlastning så är ju även ett konstantflödessystem med en open centerventil på sätt och vis avlastat när ingen funktion används eftersom pumptrycket då går ner på en lägsta nivå. Skillnaen är att systemet fortfarande slukar en hel del energi i avlastat läge då hela pumpflödet ska pumpas runt med ett viist motsånd/tryck. Det är flödet som skapar värmeförlusterna precis som Amperestyrkan i ett elsystem.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se