Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tryckbegränsare på seriekopplade Bucher ventiler?

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

menhir (trådstartaren)

#1 » 22:34:46, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har köpt en begagnad skogsvagn och allt fungerar utom hydraulkolven som lyfter bommen. Bommen kan enkelt sänkas och kör jag traktorn på maxvarvtal så kan jag även höja den (i makligt tempo) så själva ventilen tycks fungera. Kolven är helt fri från läckage. Däremot får jag ett markant oljeläckage vid vad jag tror är tryckbegränsaren (är inte så bra på hydraulik så rätta mig gärna) på ventilpaketet när jag försöker höja bommen. Den läcker lite hela tiden men mest påfallande när bommen ska lyftas vilket inte är så konstigt eftersom det behövs mest kraft till den och motorn då går på max varvtal. Det är som att oljan pressas ut i toppen på insexskruven (insexskruven och sexkantmuttern är i jämnhöjd). Min fråga är nu: är det någon packning som ska bytas (ser inget knas när jag började demontera den) eller ska den justeras på något sätt för att hålla tätt eller är det något allvarligare fel?

Ventilpaketet med läckande delen markerad:
Bild

Tryckbegränsaren (?) isärmonterad (sitter fler delar längre ner i ventilpaketet):
Bild

Översiktsbild:
Bild
Senast redigerad av ja-bond77 08:31:52, 04-09-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Rubrikkomplettering
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45



Jac

#2 » 22:43:47, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vet du att cylindern inte läcker internt? Rent spontant ser det ut som om den tryckbegränsningsventilen är nästan skruvad i botten. För en gångs skull hade det varit intressant att se vad du får för tryck när du försöker lyfta bommen. Har du möjlighet att koppla på en manometer?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#3 » 23:25:00, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Internt läckage vet jag inget om (har bara gjort en yttre koll) och någon manometer har jag inte (bör kanske inhandlas?!). På bildens högra ventilpaket sitter också en tryckbegränsningsventil och dels saknar den den elförzinkade brickan och dels sticker "insexskruven" upp ca en cm över muttern på den. Läcker inte heller.

Vad innebär det rent praktiskt att den är "skruvad i botten"? Var sitter felet; i tryckbegränsaren/ventilpaketet/kolv etc?

Kan internt läckage i kolven orsaka att tryckbegränsaren läcker/trycket blir för högt i systemet?

Som ni märker är jag nybörjare på hydraulikområdet...
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

Turbodiesel

#4 » 23:30:03, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du justera & kontrollera tryck måste du ha en manometer, sen är nästa fråga om ventilerna är rätt seriekopplade, det kan orsaka många olika fel & läckage.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jevlar

#5 » 23:33:56, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån har mixtrat med den ventilen, skruva isär den andra o jämför så ser du nog att skruven skiljer och att muttern har en integrerad plasttätning.
Kopparbrickan och den vanliga brickan kan aldrig bli tätt, det går genom gängorna istället.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Turbodiesel

#6 » 23:36:09, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller om det är den varianten som ska vara en lång kupolmutter ytterst, och kopparbrickor.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#7 » 23:42:35, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara 4 slangar till det högra ventilblocket? Är det den som går till bommen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#8 » 23:50:50, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Nån har mixtrat med den ventilen, skruva isär den andra o jämför så ser du nog att skruven skiljer och att muttern har en integrerad plasttätning.
Kopparbrickan och den vanliga brickan kan aldrig bli tätt, det går genom gängorna istället.

Ska skruva isär den andra imorgon och jämföra. Men varför mixtrar man med en sådan ventil. Kan mixtrandet tyda på att det finns fel i andra delar av hydrauliken eller är det bara ett tecken på att någon försökt laga ventilen utan att ha rätt grejer (plasttätning) hemma?
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

menhir (trådstartaren)

#9 » 23:54:57, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Är det bara 4 slangar till det högra ventilblocket? Är det den som går till bommen?

Högra blocket har fyra slangar: in/ut till stödbenen, P (anslutet till traktorns kraftuttag) och en slang som går till P på vänstra bocket.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

ner

#10 » 08:43:21, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara så att det är internt läckage på lyfttuben och någon tidigare ägare har i ett desperat försök försökt ställa upp trycket genom att modifiera tryckbegränsaren.

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Jac

#11 » 08:48:10, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM du kör ett stödben i ändläge OCH en kranfunktion i ändläge samtidigt så utsätts pumpen för summan av trycken på de båda tryckbegränsningsventilerna (om det inte finns fler tryckbegränsningsventiler mellan första ventilblocket och pumpen). Vanligtvis har man en serienippel och en extra slang till tank, kan vara bra att veta. Detta är bara en kommentar som passar bra med din rubrik, inte relaterat till felsökningen.

Instämmer med ovanstående inlägg. Bommen sjunker inte även om tätningarna är trasiga, när ventilen är stängd vilar bommen på stångarean.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#12 » 10:30:43, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan jag testa om kolven har internt läckage genom att koppla den direkt till traktorn eller kan traktorns hydraulik förstöras då?
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

Jac

#13 » 12:01:52, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade skruvat av slangen från stångsidan av cylindern och prövat att lyfta. Forsar det ut olja från cylindern så har den internt läckage.
Observera att det antagligen kommer olja ur alla öppna portar så var förberedd med spannar överallt och dra på försiktigt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#14 » 13:03:30, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skruvade loss slangen från stångsidan av cylindern och testade att lyfta. Då sprutade det ut olja ur den losskopplade slangen, inget kom ut från cylindern. Testade att sänka också (för säkerhets skull). Även då sprutade det ut olja ur losskopplade slangen vilket det väl ska.

Även kolven till stickan är ganska kraftlös vid belastning upptäckte jag nu när jag kollade alla kolvarna ordentligt.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

ner

#15 » 13:29:28, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om felet skulle vara i ventilpaketet just på den sliden kan man väl prova en annan slid? Bara koppla slangarna till en annan del av ventilpaketet?

En öppen slang skapar kanske enklaste vägen för returolja ut? Hur mycket sprutade det?

1 person gillar det här inlägget.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dangu och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se