Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tryckbegränsare på seriekopplade Bucher ventiler?

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hydraulik i allmänhet här

menhir (trådstartaren)

#16 » 13:31:38, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska mycket. Fyllde väl en 5-liters dunk på någon sekund.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45



Jac

#17 » 13:55:23, 04-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enig med inlägg #15, olja ut den vägen är normalt, pröva att koppla bommen till en annan sektion.

Edit:
Jag såg just att det är fler funktioner som är kraftlösa.
menhir skrev:Även kolven till stickan är ganska kraftlös vid belastning upptäckte jag nu när jag kollade alla kolvarna ordentligt.


Mindre intressant att flytta om funktionerna nu, manometer och testnippel borde bli ditt nästa inköp.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#18 » 20:24:43, 06-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ikväll har jag anslutit kolvarna för bom och sticka direkt i traktorns uttag och då fungerade de perfekt. Både kolvar och traktor verkar alltså ok och ventilpaketet tycks vara problemet. Gissar att det är lättast att köpa nytt direkt utan att mäta och testa mer, eller vad tror ni? Inte går det väl att laga det på något sätt?

1 person gillar det här inlägget.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

Jac

#19 » 21:46:57, 06-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle ju kunna vara bara tryckbegränsaren och den finns säkert som reservdel hos nån Bucher återförsäljare.
Det ser inte ut som det är hela tryckbegränsaren du har fått upp där, det borde väl vara en kägla eller nåt kvar. Kanske sitter fast med o-ring?

Fortsatt felsökning skulle kunna vara att koppla vänstra blocket rätt på traktorn och byta plats på tryckbegränsarna (kompletta). Om det är värt det eller inte får du själv avgöra.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#20 » 22:03:11, 06-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Fortsatt felsökning skulle kunna vara att koppla vänstra blocket rätt på traktorn och byta plats på tryckbegränsarna (kompletta). Om det är värt det eller inte får du själv avgöra.

Det är ju lätt gjort så det ska jag definitivt testa innan jag köper nytt. Och det stämmer att det på bilden inte var hela tryckbegränsaren.

Angående att köpa nytt: har ni erfarenhet av att handla på http://www.flowfitonline.com/? De har låga priser på mycket och fri frakt till Sverige. Ser att de säljer samma ventilpaket som jag har nu (Bucher) men också ett märke som heter Galtech. Bucher är något billigare.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

ja-bond77

#21 » 06:33:46, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flowfit funkar helt bra. Galtech är ett vanligt låg-/mellanprismärke som funkar, finns säkert hos flera butiker typ oie.se. De hydrauliska egenskaperna märkena emellan vet jag inget om.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#22 » 09:29:48, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan ting man kan fundera på är hur lämplig den här ventilen är till krankörning överhuvudtaget. Shockventiler på sväng och bom hade känts naturligt men det finns inte på ditt block ser det ut som. Är det monterat med lösa block längre ut kanske? Vad jag kan se så finns det lastbackventiler (load check valves) bara på blocket till stödbenen (där behovet är mindre). På sidan 4 och 5 förklaras load check valves. http://www.slideshare.net/drsekaran/dir ... s-14200946
Om det är så att det fattas lastbackventiler så är det här blocket olämpligt att köra kran med.
Det ser ut som om det vänstra blocket är HDM11P och det högra HDM11S. Bägge skulle säkert varit S.

Om det skulle bli aktuellt med nytt ventilblock så hade jag hellre handlat här: http://www.weimer.se/Shop/List/Ventiler-kran/190/1
Jag tror dom har bättre koll på skogskranar än vad flowfitonline har.

Edit: Rätt länk nu!
Senast redigerad av Jac 15:25:42, 07-09-2016, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77

#23 » 12:00:35, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tror jag också. Är väl rätt långt dussingrejor man trugar på flowfit...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

menhir (trådstartaren)

#24 » 14:30:26, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Det ser ut som om det vänstra blocket är HDM11P och det högra HDM11S. Bägge skulle säkert varit S.

Det vänstra har beteckningen 2C och det högra 2J, förutom en massa siffror som för båda blocken börjar med 2000 och slutar med 78. HDM-benämningar hittar jag ingenstans...

Jac skrev:Om det skulle bli aktuellt med nytt ventilblock så hade jag hellre handlat här: http://www.weimer.se/Shop/List/Ventiler-kran/190/1
Jag tror dom har bättre koll på skogskranar än vad flowfitonline har.

Säkert sant. Deras monoblockventiler kostar dock nästan tre gånger så mycket som alternativen på flowfitonline så frågan är om deras produkt är så mycket bättre att det gör skäl för prisskillnaden.

Finns någon genomtänkt anledning till att stödbenen har egen monoblockventil eller går det minst lika bra att ha även dem i samma som övriga ventiler?

Ska läsa på om shockventiler. Sitter inget extra utanför mina block idag. Men först ska jag vid tillfälle flytta tryckbegränsaren och se vad som händer.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

Jac

#25 » 15:56:20, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får säkert support och du får shockventiler och lastbackventiler där det ska vara. Och koordinatspakar. Vet inte om Weimer har speciell bomslid för att bomkörningen ska bli mer balancerad eller andra finesser. Jag är dock fel man att diskutera pengar och priser med.
Finns ingen anledning att stödbenen ska ha eget block, många av weimers block har två enkla spakar i tillägg till koordinatspakar, skulle tro det är till stödben.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#26 » 22:23:10, 07-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

menhir skrev:Det vänstra har beteckningen 2C och det högra 2J, förutom en massa siffror som för båda blocken börjar med 2000 och slutar med 78. HDM-benämningar hittar jag ingenstans...


2 betyder nog att den är producerad 2012. Jag tror den långa sifferkoden är ett serienr, en Bucher återförsäljare borde kunna checka den åt dig och säga vilken ventil det är.
Jag kikade bara i databladet och såg vilken som såg mest lik ut:
http://www.bucherhydraulics.com/47533/P ... index.aspx
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#27 » 22:13:20, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt få loss nedersta delen av den defekta tryckbegränsaren utan resultat. Kan varken dra den uppåt eller vrida den. Helt stum. Har sett skiss och den ska ju helt klart gå att få loss. Våld har jag däremot inte tagit till - än. Just nu lutar det mest åt att köpa nytt ventilpaket direkt.

Funderar på det där med chockventiler och lastbacksventiler. Just nu finns ju inga sådana. Räcker det att det finns på sväng och bom? Räcker det att man har en per slice eller ska man ha för både A- och B-portarna på samma slice?

Till slut en översättningsfråga: är chockventil samma som Bucher benämner "port relief valve" och är lastbacksventiler det som bucher benämner "anti−cavitation valve" och som i andra forumtrådar ibland kallas återfyllnadsventil? Tycker det är en djungel av begrepp som jag som nybörjare inte riktigt förstår. :klia:

PS. Pratade med en granne som jobbar med ved och flisning i ganska stor skala. Han tyckte det kostade för mycket med chockventiler och liknande på kranarna och körde själv utan. Man får bara köra lite försiktigare som han sa. Verkar finnas olika inställning till detta med säkerhetsventiler av olika slag vilket inte gör det lättare... DS.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45

bonnen513

#28 » 07:56:29, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

köra försiktigare?? Så mycket kostar inte dom grejerna

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#29 » 09:33:02, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

menhir skrev: Funderar på det där med chockventiler och lastbacksventiler. Just nu finns ju inga sådana. Räcker det att det finns på sväng och bom? Räcker det att man har en per slice eller ska man ha för både A- och B-portarna på samma slice?

Jag vet inte vilka funktioner det är normalt att ha shockventiler på. Alla som du kan tänkas överbelasta med fallande stockar och påkörningar antar jag.


menhir skrev: Till slut en översättningsfråga: är chockventil samma som Bucher benämner "port relief valve" och är lastbacksventiler det som bucher benämner "anti−cavitation valve" och som i andra forumtrådar ibland kallas återfyllnadsventil? Tycker det är en djungel av begrepp som jag som nybörjare inte riktigt förstår. :klia:


Lastbackventiler (load check valve) förklaras här sidan 4 och 5 : http://www.slideshare.net/drsekaran/dir ... s-14200946 (samma länks som i post #22)
Dom förhindrar oljan att smita bakvägen över från en tung funktion till en lätt när du kör mer än en funktion samtidigt.

Shockventil = port relief valve - - - Är till för att skydda kranen mot yttre belastning

Anti-cavitation valve = återfyllnadsventil. - - - Sitter ofta integrert i shockventilen. Behövs kanske inte så mycket på skogskran men det är inte fel att ha det. Typiskt behövs det till stickan på grävmaskin eftersom lasten "byter riktning" när du drar in stickan och börjar gräva. Är det inte fyllt med olja på andra sidan då så märks ett irriterande "glapp" i körningen.
Senast redigerad av Jac 09:47:43, 15-09-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

menhir (trådstartaren)

#30 » 09:43:32, 15-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jac för beskrivningarna - de klargjorde mycket. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
menhir
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:02, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 2140
Takeuchi TB45


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se