Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Ställbara slider ventilpaket

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Loke (trådstartaren)

#1 » 21:22:05, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har denna fråga i lastbilspåbyggnadskategorin men där är det bara en som förbarmat sig så jag testar även här för att se om jag får någon bättre respons:

Hallo, nu har jag en fundering om vad den rätta benämningen är på detta (gula pilar) samt vad det egentligen är som händer om jag skruvar på dessa?
Att det är någon form av flödesreglering/reduceringshistoria kan jag tänka mig då då jag mellan varven måste skruva ned den till utskjutet då den brukar gänga upp sig och får då till följd att det saktar ned.
Det går väldigt lätt att skruva på dessa då det nästan inte är något motstånd alls, och det jag undrar är alltså benämning och vad som händer när man skruvar på dessa, blockeras oljeflödet eller går det förbi och direkt till tank, och hur ska man veta när man ligger rätt? Kan något haverera om dessa skruvar/slider är feljusterade?

Bild
Det är alltså dom här grejerna jag fundarar över, sitter bakom/ovan hirsmannkontakterna som skymtar ovan sladden på nästa bild.



Bild
Väl använt....


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Turbodiesel

#2 » 21:41:07, 20-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte magnetkärnorna bara gängade i sliden, och när den skruvar ut sig får du dålig slaglängd år ena hållet. Att de går lätt beror i så fall på att sliden snurrar med fritt.

Länge sedan vi hade olsbergsmagneter på en av skotarna (dyra prylar) så jag minns inte riktigt hur de satt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Loke (trådstartaren)

#3 » 00:49:05, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är inte magnetkärnorna bara gängade i sliden, och när den skruvar ut sig får du dålig slaglängd år ena hållet. Att de går lätt beror i så fall på att sliden snurrar med fritt.

Länge sedan vi hade olsbergsmagneter på en av skotarna (dyra prylar) så jag minns inte riktigt hur de satt.

Så du menar att det är slaglängden jag justerar där, dvs när jag vill att "spaken/vippan" på dosan ska börja dra. Jag märker tydligt på kranbommen att det blir just den förändringen, när jag skruvar upp den "sliden" så tar spaken/vippan betydligt senare.
Men vad är det som händer nere i sliden då jag skruvar, förflyttas sliden helt enkelt så att det släpper igenom mindre, dvs förflyttar nollläget på spakarna. Men vad händer med flödet i ventilen, blockeras detta eller baypassar det till retur, är ju lite orolig för att det ska alstras värme om inte spaken står i exakt nolläge.
Varför jag frågar är ju dels att en "slid" gängar upp sig samt att jag fick ett läckage på en returslang på just bommens returledningshistoria och jag tror kanske att läckaget berodde på att jag skruvade lite på den sliden för att kontrollera om det blev någon skillnad på ett symptom som jag fick på bommen.

Har även bytt returfiltret genom att jag fick "slag" i stora returslangen just innan kranbommen började röra sig uppåt, detta "slag" förbättrades efter justering av sliden men efter filterbytet så är "slaget" nästan borta. Hade alltså skit i filtret som skapade ett mottryck på retursidan, det kan ju varit därför den lilla returslangen släppte från stolpen då den enbart sitter med vanliga klammer, är ej heller en stålspunnen slang.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#4 » 01:17:51, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det som jag tror så påverkar det enbart hastigheten åt ena hållet, alltså utskjutet går som vanligt åt ena hållet, och sakta åt det andra. Inte sakta åt bägge håll.

Det här är väl bara magneter utan feedback, du kan köra både manuellt & kabel oberoende av varandra? på övervakade servosystem blir spakarna "hårda" och systemet bryter om spakläget ändras manuellt med kranen på fjärrläget.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#5 » 12:23:15, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lastkännande LS så spelar det ingen roll för uppvärmning av oljan om du begränsar sliden, den anpassar sig efter mindre slaglängd och sänker flödet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#6 » 13:08:12, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är det som jag tror så påverkar det enbart hastigheten åt ena hållet, alltså utskjutet går som vanligt åt ena hållet, och sakta åt det andra. Inte sakta åt bägge håll.

Tror att det är så det funkar, när "sliden" gängar upp sig så är det bara "in" på utskjutet som går med lägre fart, "ut" verkar inte påverkas, måste faktiskt kolla upp hur det verkligen förhåller sig.

Det här är väl bara magneter utan feedback, du kan köra både manuellt & kabel oberoende av varandra? på övervakade servosystem blir spakarna "hårda" och systemet bryter om spakläget ändras manuellt med kranen på fjärrläget.

Är inte riktigt hundra säker just nu, men jag har för mig att det inte går att köra manuellt om inte kabelfjärren är inkopplad, vet att jag laborerat med detta när jag klippt kabeln någon gång, kom ihåg att jag fick "fältskarva" kabeln för att kunna få ihop grejerna. Det jag däremot vet är att det går inte att köra stödbenen (detta görs manuellt) om inte kabelfjärren är inkopplad samt att nödstoppen på denna är "släppt".

Jäkla skit egentligen, tappar jag bort dosan eller klipper kabeln så går det inte att köra manuellt då spakarna blir helstumma, vete fan om det är någon säkerhetsdetalj, men man tycker att det ska gå och ändra på förhållandet mellan spakar och fjärrdosa någonstans, inte för att det hittills har varit något problem, men dagen kanske kommer då man står där utan fungerande fjärrdosa. :svettas:

Haha, numer har jag till och med två extrakablar med mig för att vara lite mer på den säkra sidan. :grin:



nixs skrev:Har du lastkännande LS så spelar det ingen roll för uppvärmning av oljan om du begränsar sliden, den anpassar sig efter mindre slaglängd och sänker flödet.

Okej.
Frågan är då hur jag ser att jag har ett lastkännande system? Är det LS jag har då motorvarven styrs av spakrörelserna samt att det ligger på ett lågt servotryck då ingen funktion är aktiverad, eller är det något annat som avgör detta?


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#7 » 23:02:13, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt har du en knapp att ställa om mellan manuell & fjärrdrift, och eventuellt en manuell inkoppling av eventuell nödstoppsventil, men jag kan inte ditt system.

Troligen inte LS på en enkel styckegodskran från den här tiden, det bör i så fall vara variabel pump på den. Att det ligger tryck på alla slangar tyder på återfyllnadsventiler, eller "motorslider" i ventilbordet och lasthållningsventiler på cylindrarna istället (normalt på kranar).

Är det magnetkärnan som släpper från sliden får du plocka bort spakhuset till den aktuella sliden & kolla om sliden har något nyckelgrepp att hålla fast den med.

Ett samtal till Olsberg eller annan kranverkstad kan vara givande..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Loke (trådstartaren)

#8 » 14:36:59, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är det magnetkärnan som släpper från sliden får du plocka bort spakhuset till den aktuella sliden & kolla om sliden har något nyckelgrepp att hålla fast den med.

Ett samtal till Olsberg eller annan kranverkstad kan vara givande..


Så länge det inte upplevs som ett större problem så rör jag nog inget av de här gammgrejerna. :grin: Som läget är nu så är det ganska långt mellan gångerna som jag får skruva ned sliden, märks väl mest då hastigheten minskar efter hand när jag står och lastar ris eller lägger ut leksand med skopan, dvs nöter i timmar i sträck.

Det är svårt att hitta någon på Olsberg som har kunskaper om de här gammelgrejerna, jag har fått rota länge innan jag fått tag i folk med kunskaper och reservdelar till kranstyrningen, och det har slutat med att jag fått tag i grejer på andra håll än hos själva Olsberg, men inget ont om Olsbergs så, det är i alla fall dom som tipsat mig hur man ska gå vidare med sökningen av reservdelar.
Sen måste jag tillägga att det verkar vara bra kvalité på Olsberggrejerna då dom fortfarande funkar så gott som klanderfritt efter 26 år, jag har under mina år med lastbilen kört kranen dagligen ungefär 180 dagar per år, ofta som nämnts ett nötande i timmar i sträck.

Tack för den hjälp jag fått hittills i frågan, och jag tror att jag fått lite mer kött på benen vad det är för grejer jag skruvar på. :thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#9 » 19:27:47, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är spakarna stumma även utan ström till kranen? Jag är tämligen säker på att du ska kunna köra den manuellt på ett eller annat sätt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Loke (trådstartaren)

#10 » 11:24:27, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Är spakarna stumma även utan ström till kranen? Jag är tämligen säker på att du ska kunna köra den manuellt på ett eller annat sätt.

Nu har jag kollat hur det ligger till med det här att köra på spakarna utan "dosa". Det går inte, dosan måste vara inkopplad samt nödstoppen på den utdragen. Då först kan jag köra med spakarna, men spakarna blir aldrig stumma oavsett ström till kranen eller inte men som nämnts måste dosan vara aktiverad för att spakstället ska funka.

Jag aktiverar elen på kranen med en vippströmbrytare på den lilla plastdosan med lampa som indikerar på "håll" att kranen är på. Det är även i den dosan som sladden till manöverdosan är inkopplad i. Sen har jag 3 små lampor på själva styrenheten där en lampa indikerar "ström på" en lampa indikerar att dosans nödstopp är släppt, lyser alltså inte med intryckt nödstopp, samt en lampa för överlast.

För att kranen ska funka så måste "nödstoppslampan" lysa och det går inte att åstadkomma med mindre än att dosan är inkopplad.

j*vlar vad livsfarligt system, om jag är på tex andra sidan lastbilen och kör kran så kan ju barn eller annars en illvillig idiot ställa sig och dra i spakarna då dom rör sig efter hur jag kör på dosan, kan nog se "roligt" ut för vissa. Och där jag är och jobbar mest är det just såna typer, bla (fruktansvärt besvärliga barn) som kan företa sig vad som helst för att sabotera för oss. Tex chickenrejs runt lastbilen är en av de vanligare lekarna :insomnia: Och föräldraansvar verkar vara ett okänt begrepp.

Väldigt bra att jag nu uppmärksammat "faran" då jag måste börja hålla än mer koll när jag kör kranen. Undrar om det skulle gå och ändra om systemet på något vis, åtminstone så det skulle gå att köra kranen med spakarna utan att dosan är inkopplad, som det är nu så har jag väldigt svårt att förstå vitsen med systemet. Funderar nu på att skruva bort själva spakarna för att eliminera skräckscenariot.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#11 » 17:21:05, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyare/andra system övervakar att slidutslaget blir som beräknat, minsta lilla det avviker så bryter systemet & släpper oljan till tank med en nödstoppsventil. Fastnar sliden eller "någon" påverkar en spak manuellt så tvärstannar kranen.

Det är inte så att någon bytt brytare på elskåpet, den brukar vara auto/off/manuell.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Loke (trådstartaren)

#12 » 21:31:35, 23-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det är inte så att någon bytt brytare på elskåpet, den brukar vara auto/off/manuell.

Det är ju inte omöjligt att någon har gjort detta under lastbilens livstid men jag inbillar mig att det var original som satt där genom att grejerna såg lika slitet ut som resten. Däremot har jag bytt "elskåpet med brytaren" och jag tror jag beställde till den Olsbergsstyrning som är monterad på kranen och fick då samma som satt där så troligtvis är detta original. Elskåpet är fyllt med någon typ av plastaktigt material så det går inte att komma åt innanmätet, hemliga grejer tydligen. På min hade kablarna till strömförsörjningen ärjat av inne i detta "skåp".

Berömde Olsberg tidigare men just detta är inget plus då man "normalt" hade bytt kabel på 10 minuter, jaja, 8000 kr har man väl råd att kosta på sig i synnerhet för ett simpelt kabelbrott. :grin: Givetvis hade kanske detta gått att ordna genom att kapa ur sidan på dosan men genom att jag då hade konstant körning med bilen kändes det säkrare att beställa nytt direkt. Vete fan om såna här grejer finns att köpa nytt idag.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lengan och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se