Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Lämpligt fett för att skydda kolvar mot rost?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stegmaster

#16 » 09:26:19, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta skrev:Det är inte fel att "tittatill" maskinen någon gång under vintern, för säkerhets skull!

Just precis. :thumme:
Nu brukar det inte vara så mycket vinter här söder(i Norge) numera, så fram tills jul kan man stort sett gräva som vanligt, sen er det ju bara drygt 3 mnd, tills det er vår. :vissla:
I denna period brukar jag inte göra nåt spesielt, utan kör igång grävaren ca 1 gång pr mnd (fin söndasyssla), och värmkör en times tid. Kör dock endast igång när det er +grader.
Oftast er motorrummet/hytten helt våt av fukt, så fint at man får torka upp lite här och där, förutom att man får röra alla kolvar och leder. :grin:

Annars er fint med rototilt til 5-6t maskin för dom har endas 1 kolv, så man kan köra inn den. :mrgreen:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4



Stridis2

#17 » 20:44:29, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Ytskiktet på hydraulkolvarna är sådant att du inte behöver oroa dig för att lämna maskinen ute över vintern om där inte finns skador i kromskiktet! ...


Nu måste vi nog skilja på äpplen och banantårta! Har man en ny och fin maskin i bra skick stämmer nog detta, i alla fall om den används regelbundet. Men ju mer slitna maskinerna blir, och ju mer sällan man använder dem, desto viktigare är det att skydda kolvarna. En traktor som man använder några gånger i månaden får inga problem med styrkolven, men som jag nämnde tidigare så har min trumslåtter nog stått still i tre år med kolven ute. Skålsvansen har stått ännu längre.

Med detta i åtanke så bör var och en fundera på vilket skick dennes kolvar är i, samt hur länge de ska stå still. Därefter kan man kanske fatta ett korrekt beslut.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Martin.Eriksson

#18 » 21:22:45, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Över vintern var det som gällde för trådskaparen och är väl där vi ska hålla oss :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#19 » 21:38:25, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, erkänner att jag svävade ut i lite vidare och allmännare betraktelser än TS fråga. I vilken hörna ska jag ställa mig med skäms-struten på huvudet? :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gixxsu

#20 » 19:31:19, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att det är väldigt varierande kvalitet/tjocklek på ytskiktet beroende på var kolvarna är tillverkade.
Har sett gamla grävare som stått ute i årtal utan att vara rostiga på kolvstänger medan man har sett kinamaskiner som haft gravrost efter 5år.....

1 person gillar det här inlägget.
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

TF Hydraulik AB

#21 » 19:44:33, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge kromskiktet är helt så är det inga problem. Problemen kommer när tex sten eller annat slår sönder kromet och vatten tränger in mellan stång och krom och "spränger" loss ännu mer av ytskiktet.
Då fastnar också skit på kolvstången som följer med in i oljan och kan på sikt orsaka betydligt större problem än ett cylinderbyte...och betydligt dyrare.
TF Hydraulik AB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:07, 27-09-2016
Ort: Halmstad
Sverige


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se