Ser det inte klart för mig om jag inte ritar.
Det är som sagt kul att klura på utan att behöva bry sig om det praktiska.
Lägger man på den praktiska biten så blir det inte lika kul men det är ju en sorts klurande det också.
ac tc's förslag på 3-stegs hastighet med hjälp av olika stora motorer ser kopplingsmässigt enkelt ut, blir inte så mycket extra slangstumpar, bara en extra
ventilsektion.
Om det är användbart i praktiken är en annan fråga. Ett fordon med omväxlande fram, bakhjuls- och 4hjulsdrift, tja...
Ska motorerna istället sitta på samma
axel så är nog en 2-stegsmotor av nån sort att föredra. Edit: Tänkte då mest på problemet att koppla samman motorerna, ser nu att det är löst med kedjedrift här. Då borde den här kopplingen funka väldigt bra på ett open loop system.
Med closed loop blir det värre. Konceptet har samma nackdelar som ovan men 2 st 6/2 ventiler plus lite extra backventiler till eftermatning av
olja ger betydligt fler slangstumpar.
Oversized pump kan vara en alternativ lösning, för hobbybruk så får man reglera effekten själv.
Både Parker och Eaton har orbitmotorer med två hastigheter. Låter som en kul grej men priset är väl därefter. Annars en 2-stegs på varje axel med lite olika volym så har man 4 hastigheter och drivning på alla...
Som nämnts har riktig hydrostatdrift variabla motorer. Några mindre variabla motorer som kan passa hobbymaskin har jag inte sett och dyrt brukar det vara.