Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Fundering kring flödesdelning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

gunterberg (trådstartaren)

#1 » 20:13:21, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej håller på med ett lastmaskinsbygge !
Drivning av detta är hydraulisk i form av en hydrostatpump med 4 hjulmotorer. Funderingen jag har kring detta är hur jag ska kunna få en diffrensial mellan axlarna.
Idag ligger alla hjulmoterer parallellt med varandra. Dessutom är dom bakre motorerna något mindre så någon flödesdelning som delar 50/50 skulle ju inte funka. Hoppas någon har en vettig lösning :thumme: ?
gunterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:33, 17-12-2013
Ort: Gällstad, Ulricehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



MagnusGoransson

#2 » 01:45:52, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo!

Du skulle ju kunna byta plats på en motor mellan fram och bak. Sen parallellkopplar du respektive "axel" vilket inte är något problem med olika volym på respektive höger och vänster sida. Sedan seriekopplar du fram och bak axel (som nu har samma volym). Är maskinen midjestyrd och om du har samma avstånd mellan framaxel och midja som bakaxel och midja så funkar det nog fint.

Det blev lite rörigt, men jag hoppas du förstår hur jag menar :-)

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

gunterberg (trådstartaren)

#3 » 07:15:18, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft detta lite i tankarna men problemet är att det drar med sig fruktansvärt mycket då hålbilden på motorerna inte nåt lika. Läste tråden kring Omkoppling mellan parallell och serie med 6/2 ventilen skit fränt ifall man vill kunna köra helt "diffad". Men som det är nu skulle jag vilja veta om det finns någon Flödesdelande ventil eller dylikt som kan ställas så fram och bakaxel får diffrensial.
Tack så länge ! hoppas någon hydraulik kunnig sitter och ruvar på en lösning :rock_on:
gunterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:33, 17-12-2013
Ort: Gällstad, Ulricehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#4 » 10:29:50, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, tokigt. Ja, jag tror inte det blir lätt att få till det med flödesdelare mellan motorer med olika storlek.

Ett annat alternativ är att ha två hydrostatpumpar, en för fram och en för bakaxeln och sedan kompensera för volymskillnaden där. Också ett krångligt alternativ.

Kan du inte kompensera med olika däckstorlek?

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Jac

#5 » 11:29:40, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om alla motorerna är parallellkopplade så är det redan som en differential, olika storlek på motorerna ger olika vridmoment men annars inga problem.
För förhindra hjulspinn behöver du en "differentialspärr", typiskt nån form flödesdelare eller traction valve.
Jag har inget konkret men prova googla
traction hydraulic valve
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

gunterberg (trådstartaren)

#6 » 18:00:20, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Donarfordonet till detta är nämligen en John Deere 3225 där det skiljer mycket i däckstorlek,men även om jag skulle ha sådana däck så skulle jag forfarande ha problemet med att endast ett hjul driver.Sedan var det slarvigt av mig menar givetvis diffrentialspärr mellan främre och bakre axel.
Oie har ju fasta flödesdelare typ http://www.oie.se/Produkt/flodesdelare- ... 1001793503 men frågan är ju om det finns någon typ som går att ställa och även funka likadant när man vänder på flödet ?
Tack för visat intresse ! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
gunterberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:33, 17-12-2013
Ort: Gällstad, Ulricehamns kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Exs

#7 » 20:15:21, 02-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir kanske dyrt men annars skulle du ju kunna använda vanliga flödesdelningsventiler och sen sätta strypventiler mellan ut-portarna på flödesdelningsventilerna. Då kan du justera själv precis hur hård du vill att diffspärren ska vara och kör du fast riktigt jävligt nån gång är det ju bara att vrida åt strypningarna max så har du full drivning sen :thumme: Har själv gjort en liknande lösning på en flödesdelarventil en gång...
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Jac

#8 » 23:07:14, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kikat så noga på nån av dessa länkarna men det verkar ju vara det du är ute efter.
http://www.comatrol.com/151-products/ca ... ntrol-hics
https://www.hydraforce.com/News/New-Pro ... D10-40.pdf
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se